انرژی ارزان و تخصص، دو مزیت صادراتی صنعت قطعه


کد خبر : ۴۰ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۲-۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت قطعه یکی از صنایعی است که در ماه های اخیر و همزمان با افزایش نرخ ارز صادرات را به عنوان یکی از راهبردهای خود انتخاب کرده و واحدهایی که از توان صادراتی برخوردار هستند توانسته اند در این مدت کمبود نقدینگی خود را با تکیه بر این درآمدها جبران کنند. فعالان این حوزه معتقدند هم اکنون در برخی از قطعات توان صادراتی و ماشین آلات مهیا است و این درآمد می تواند شرایط قطعه سازان را بهبود ببخشد.

به گزارش خبر قطعه، احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص ظرفیت های صادراتی صنعت قطعه می گوید: هم اکنون تعدادی از قطعات که فناوری پیشرفته ای نداشته و بر پایه پتروشیمی و فولادی هستند و همچنین نیاز به ریخته گری دارند و مواد اولیه آن در ایران بوده و بخشی از آن نیز از صنایع پتروشیمی تامین می شود، صددرصد امکان رقابت و صادرات دارند.

وی با تاکید بر این که ماشین آلات داخلی توان تولید این قطعات را دارند و به دلیل کیفیت مناسب برای تولید این قطعات مشکلی از نظر تولید وجود ندارد، می افزاید: این شرایط در حالی است که در زمینه تولید سایر قطعات نیز قسمتی از طریق قطعات واسطه ای وارد و تبدیل به مجموعه می شود اما در سایر زمینه ها که نیاز به واردات و ساخت قطعه ای خاص است ، مشکلاتی وجود دارد.

این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: هم اکنون برای تامین مواد اولیه قطعات خاص که از طریق واردات تامین می شود مشکلاتی وجود دارد زیرا حدود ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کالاهای واسطه ای وارد و با کار بر روی آن به محصول صادراتی تبدیل می شود که در صورت حل مشکل بانکی، موانع موجود بر سر راه واردات و همچنین محدودیت های ناشی از تحریم ها به دلیل نیروی کار و همچنین انرژی ارزان و تخصص موجود در صنعت قطعه ، توانایی حرکت به سمت صادرات قطعه وجود خواهد داشت و مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.

رعنایی با بیان این که این شرایط در حالیست که هم اکنون با توجه به شرایط مواد اولیه فولادی و پتروشیمی و همچنین ماشین الات موجود در کشور، در زمینه صادرات محصولات و قطعات مشکلی وجود ندارد و شرکت هایی هستند که هم اکنون در حال تولید و صادر هستند، اظهار می کند: در چند وقت اخیر به دلیل محدودیت در فروش بازار داخلی، حجم صادرات قطعه سازان افزایش یافته و تمایل برای صادرات نیز بیشتر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که با افزایش نرخ ارز بازار داخلی تحت شعاع قرار گرفته و این امر بر واردات نیز تاثیرگذار بوده است، می گوید: با این حال افزایش نرخ ارز بازار را تحت شعاع قرار داده و نیاز داخل افزایش یافته که این نیاز از واحدهای داخلی تامین می شود چرا که امکان واردات و تامین کالا از سوی بازرگانان و تجار وجود ندارد و واحدها به سمت تولید داخل روی آورده اند که این فرصت پتانسیل خوبی برای قطعه سازان بوده و از آن جا که قابلیت خوبی در این زمینه وجود دارد باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی در عین حال افزایش نرخ ارز را از اصلی ترین دلایل استقبال از صادرات اعلام می کند و می افزاید: در چند وقت اخیر که قطعه سازان با مشکل تامین نقدینگی مواجه بودند و توان صادراتی داشتند به این سمت حرکت کردند و با تولید کالای صادراتی بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کردند اما در عین حال واحدهایی که توان صادرات ندارند با مشکلاتی روبرو بوده و همچنان با مشکل کمبود نقدینگی دست به گریبان هستند.
به نقل از خودروکار، هرچند افزایش نرخ ارز معایبی برای بنگاه های اقتصادی دارد اما از آن جا که صادرات را به صرفه می کند می تواند منبع درامد خوبی برای قطعه سازان باشد. در شرایطی که قطعه سازان داخلی به بهانه گران شدن ارز از یک سو و موانع موجود بر سر راه واردات، ترجیح می دهند نیاز خود را از طریق بازار داخل تامین کنند با این حال با تکیه بر توان صادراتی می توان نگرانی از کسب درآمد حتی در شرایط نامساعد داخلی نداشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی