قطعه سازی، صنعتی با ظرفیت بالا / کاهش نقدینگی، آفت جان قطعه سازان


کد خبر : ۵۲ | تاریخ انتشار : ۲۹-۰۲-۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت قطعه سازی کشور توانایی داخلی سازی ۹۰ درصدی دارد اگر به این صنعت بها داده شود و مشکلاتشان مرتفع گردد این صنعت سودده خواهد بود.

به نقل از جوان خودرو، قطعا ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود به گوشتان خورده است، اما مقصود ما از گفتن این جمله دقیقا منظور اصلی که عمدتا برای گفتن این عبارت بهر می گیریم نبوده، بلکه هدف جایگاه و اهمیت قطره است. با توجه به این ضرب المثل به سراغ یک صنعت خاص و پر اهمیت در کشور به نام صنعت قطعه سازی می رویم. این صنعت یکی از بزرگترین صنایع کشور به شمار می رود که بخش قابل توجهی از اشتغال را در خود جای داده است. احتمال قریب به یقین این سوال در ذهن تان نقش بسته که علت گفتن ضرب المثل در ابتدای این گزارش چه بود؟ همانطور که مشهود است، خودرو نتیجه ی کنار هم قرار گرفتن قطعات بوده، لذا یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت، کارایی و قیمت یک خودرو همین قطعات و صنعت قطعه سازی است.

بیش از یکسال است که صنعت قطعه سازی کشور در شرایط نامطلوبی به سر می برد به طوریکه به گفته فعالان این صنعت تعدادی از واحدها تعطیل شده و مابقی با حداقل ظرفیت خود فعالیت می کنند. همچنین در این میان وجود قطعات بی کیفیت و بنجل وارداتی در لباس تولیدات داخلی بازار را برای کالای ایرانی برهم زده است. به گفته علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با پایگاه خبری جوان خودرو برخی از سودجویان این بازار دست به واردات بی رویه این قطعات می زنند و مردم را دچار دردسر می کنند. این اقدام موجب مراجعه چند باره افراد به تعمیرگاه شده و در برخی موارد سبب شده تا دیگر قسمت خودرو به تاثیر بهره گیری از قطعه بی کیفیت دچار آسیب شود و این موضوع مردم را متحمل هزینه ای دوچندان می کند.

این عضو اتاق اصناف بیان کرد: کیفیت برخی از تولیدات داخلی با نمونه های با کیفیت خارجی برابری می کند اما به علت وجود نمونه های وارداتی که از قضا قیمت کمتری دارد، توازن بازار را بهم ریخته است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که طی هفته های اخیر قیمت قطعات خودرو و لوازم یدکی روند صعودی به خود گرفته که این امر تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده ی خودرو دارد. تامین نشدن ارز مورد نیاز قطعه سازان برای واردات مواد اولیه یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت قطعه بوده است. هم اکنون تولیدکنندگان این صنعت در اکثر موارد برای تامین ارز به سراغ بازار آزاد می روند که همین موضوع موجب افزایش قیمت قطعات شده است.

دیگر عاملی که قطعه سازان را دچار مشکل کرده، کاهش حجم قابل توجهی از نقدینگی شان بوده است. اگرچه قبل از عید بخشی از تسهیلاتی که وعده داده شد، به آنها پرداخت شد اما به گفته ی تولیدکنندگان بخش قابل توجهی از این مبلغ، صرف پرداخت حقوق کارگران و هزینه های سربار واحد های تولیدی شد. لازم به ذکر است که چندی پیش یکی از اعضای انجمن قطعه سازان اعلام کرد که اگر دولت حمایت و تسهیلات مالی قطعه سازان را پرداخت نکند، این صنعت با تعطیلی بیش از ۵۰ درصدی همراه می شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی