قطعه سازان با مشکل کمبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می کنند


کد خبر : ۲۸۱ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از خبرخودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که تمام تولید کنندگان از جمله قطعه سازان مشکل سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه دارند.

عبدالله رضیان اظهار داشت: در حال حاضر قطعه سازان مطالبات زیادی از خودروسازان دارند و از طرفی خودروساز نیز شرایط مناسبی ندارد. فضای تعامل بین قطعه ساز و خودروساز باید مدیریت شود و این امر، یک مساله مدیریتی بین خود این دو بخش است که باید به بهترین نحو آن را مدیریت کنند.

نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای پرداخت مطالبات قطعه سازان تامین شد و البته ۷ هزار میلیارد تومان از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی وعده داده شده، محقق نشده است. وزیر صمت در حال تلاش است تا امسال تابستان مبلغی به منظور پرداخت مطالبات قطعه سازان در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که نقص قطعه داشت در حال تکمیل است که این منبع حدود ۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که بخشی از این منبع بعد از ارائه خودروها در بازار می تواند توسط خودروساز به قطعه ساز تخصیص داده شود.

نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه، جویبار، سیمرغ و سواد کوه شمالی افزود: خودروساز نیز در حال تلاش است اما متاسفانه با توجه به شرایط فعلی، وضعیت مناسبی ندارد و قطعه ساز و خودروساز باید تعامل مناسبی در این شرایط با هم داشته باشند.

رضیان افزود: در شرایط فعلی، تامین تسهیلات ارزان قیمت برای تولیدکنندگان دشوار است. در حال حاضر، اکثر تولید کنندگان ازجمله قطعه سازان مشکل سرمایه در گردش دارند زیرا خرید مواد اولیه به صورت نقد انجام می شود و عمده ترین مشکل تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: آقای وزیر اعتقاد دارند که فقط ۱۰ درصد از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور در بخش تولید فعال است اما می توانیم با مدیریت بهتر تا ۵۰ درصد این نقدینگی را به تولید وارد کنیم و تا حدودی مشکل تولید را حل نماییم اما این امر، نیازمند هماهنگی و همراهی بانک ها است که متاسفانه این همراهی وجود ندارد و باید روی آن کار کنیم.

رضیان در پایان گفت: همه باید تلاش کنیم تا خطوط تولید قطعه سازان و خودروسازان متوقف نشود چراکه توقف خطوط تولید این بخش از صنعت مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد و حتی امنیت ملی را تهدید می کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی