کسری ۱۵هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان در سال۹۸/ اصلاح قوانین جلوی مافیای ضدتولید را می‌گیرد


کد خبر : ۳۵۳ | تاریخ انتشار : ۱۵-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یک فعال صنعت قطعه از کسری ۱۵هزار میلیارد تومانی نقدینگی این صنعت در سال ۹۸خبر داد و گفت: که اگر بخواهیم در سال ۹۸ برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم، ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که مجموع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان ۲۲ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: البته از این میزان حدود ۹ هزار میلیارد تومان معوقات گذشته است و با توجه به کمبود نقدینگی در صنعت خودرو پرداخت این حجم از بدهی با مشکل روبه رو شده است.

 

وی ادامه داد: خودروسازان به دلیل این‌که قیمت‌هایشان به صورت دستوری تعیین می‌شود و مشکل نقدینگی دارند نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند و در طرف دیگر بعضا قطعه سازانی هستند که به دلیل مانده مطالبات بالا توان ادامه فعالیت با این شیوه را ندارند .

 

محبی نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا قطعه‌سازانی هستند که به خودروسازان قطعه ندهند؟ گفت: ارتباط این دو صنعت دو طرفه است و ما به عنوان انجمن نماینده کل قطعه‌سازان کشور اعلام می‌کنیم که قرارداد مابین خودروساز و قطعه‌ساز یک مجموعه به هم پیوسته واحد و اصطلاحا یک کل منسجم است و نمی‌توان انتظار داشت که فقط تعهدات قطعه ساز انجام شود و تعهدات خودروساز انجام نشود.

 

به گفته محبی نژاد، فرق اساسی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی این است که خودروسازها معمولا مدیرانی نیمه دولتی داشته و آن‌ها تعهد خاصی در قبال بدهی‌ها ندارند، اما مدیران قطعه‌سازی از بخش‌های خصوصی هستند و در این صورت با تمام وجود درگیر بدهی‌هایشان هستند.

 

او اضافه کرد: بنابراین در فضای ملتهبی که به ناحق بر این دو صنعت از سوی آمریکا تحمیل شده، انداختن تقصیرات به گردن یکدیگر و یا اتهام زنی به قطعه سازانی که دیگر به دلیل بدهی‌هایشان و مطالبات سنگینشان  و یا دلایل دیگر نمی‌توانند در این حوزه ادامه دهند، اشتباه است.

 

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: در وضعیتی که این صنعت دچار بحران شده، اشتباه است که قطعه‌سازان را رو در روی هم قرار دهیم؛ در حال حاضر وقت همدلی و اتحاد است و باید با خرد جمعی و دست به دست هم دادن قطعه ساز و خودروساز این کشتی به سر منزل مقصود برسانیم.

محبی نژاد به شرایط تامین سرمایه قطعه‌سازان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق در صنعت قطعه سازی و خودروسازی وجود دارد که طبق برآورد‌های انجمن، اگر بخواهیم در سال ۹۸ برنامه اعلامی وزارت صنعت و معدن را محقق کنیم و تولیدات خود را افرایش دهیم، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داریم.

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان درباره وجود یا عدم وجود مافیای ضدتولید ملی توضیح داد : من با عبارت مافیا موافق نیستم ولی مجموعه قوانین و مقررات کشور باعث شده صرفه اقتصادی تولید کم‌تر از تجارت باشد.

 

محبی‌نژاد افزود: هرکسی که حتی به اسم تولید، تجارت و خرید و فروش می‌کند و یا واردات انجام می‌دهد هم حاشیه امن بیشتری دارد و هم سود بیشتری می‌برد؛ در حال حاضر قطعه‌سازی یک صنعت سرمایه گریز شده و دلیل اصلی آن این است که این صنعت در حال حاضر جذابیتی برای سرمایه گذاری و سود ندارد.

 

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: اگر مجموعه قوانین و مقررات به نحوی اصلاح شود که اصولا تولیدات به صرفه باشد یا سرمایه گذاری در حوزه تولید صرفه اقتصادی داشته باشد ،دیگر کاری از دست مافیای ضد تولید برنمی‌آید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی