استقرار ۷۰ درصدی کارگاه‌های قطعه‌سازی درشهرک‌های صنعتی


کد خبر : ۵۶۵ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۶-۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

طی ماه‎های اخیر تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعه‎سازی در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است. استقرار قطعه‎سازان در این شهرک‎ها نه‎تنها دغدغه تولیدکنندگان صنعت خودرو را کاهش می‌دهد، بلکه زمینه ایجاد فضایی رقابتی را هم برای آن‌ها فراهم می‌کند.

استقرار در شهرک‌های صنعتی مزایای بسیاری برای قطعه‌سازان دارد. تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر علاوه بر تامین امکانات زیربنایی به‌شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی، این زمینه را هم برای قطعه‎سازان فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌محیطی، امکان همکاری‌های جدید و هم‎افزایی با واحدهای صنعتی دیگر را پیدا کنند. درحال‎حاضر از یک‌هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی قطعات خودرو حدود ۹۰۰ واحد در شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان‌شرقی و اصفهان مستقر هستند و نیاز است زمینه استقرار دیگر واحدها هم در این شهرک‌ها ایجاد شود. استقراری که نه‎تنها دغدغه تولیدکنندگان صنعت خودرو را کاهش می‌دهد، بلکه زمینه ایجاد فضایی رقابتی را هم برای آن‌ها فراهم می‌کند.

استقبال قطعه‌سازان با استقرار ۷۰ درصدی

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به استقرار حدود ۷۰درصد از واحدهای قطعه‎سازی خودرو در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: «افزایش سهم قطعه‌سازان خودرو در شهرک‌های صنعتی انگیزه بیشتری برای ایجاد واحدهای قطعه‌سازی در شهرک‎های صنعتی ایجاد می‌کند که درنتیجه آن بسیاری از واحدهای تولیدی سعی در تامین زنجیره قطعات‌شان از این واحدها دارند.»

محسن صالحی‌نیا با اشاره به اینکه طی ماه‎های اخیر تعداد واحدهای فعال در زمینه تولید قطعه و مجموعه‎سازی در شهرک‌های صنعتی افزایش یافته است، بیان می‌کند: «با تاکید دولت بر تقویت داخلی‎سازی و از سویی روش‎های حمایتی وزارت صنعت درمورد ممنوعیت واردات برخی کالاها و توجه بیشتر شرکت‎های تولیدکننده به کاهش قیمت تمام‎شده تولیدشان از محل داخلی‎سازی قطعات، پیش‎بینی می‎شود این جریان به‎خوبی در زنجیره تامین خودروسازان شکل بگیرد.»

کاهش هزینه‌های تولید قطعه‌سازان

عضو کمیسیون صنایع‎ومعادن مجلس با اشاره به مزایای متمرکز شدن صنایع به‎خصوص صنعت قطعه‌سازی در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: «در شهرک‌های صنعتی یک‎سری امکانات متمرکز وجود دارد که وقتی قطعه‌سازان در آن‎جا مستقر می‎شوند با هزینه کمتری می‌توانند از آن امکانات استفاده ‌کنند.»

حمید گرمابی اضافه می‌کند: «وقتی واحدهای تولیدی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، هم امکان ایجاد همکاری و توسعه علمی قطعه‌سازان فراهم می‌شود و هم به‎نوعی زمینه‌های رقابتی ایجاد می‌شود که نه‎تنها در کیفیت محصول تاثیرگذار است بلکه در بحث قیمت هم مشتریان به‎خوبی می‌توانند نتایج آن را ببینند.»

وی با اشاره به اینکه قطعه‌سازان در خارج از شهرک‌های صنعتی هم می‌توانند واحدهای کارگاهی خود را مستقر کنند، ادامه می‌دهد: «در شهرک بودن مزایای بسیاری برای قطعه‌سازان دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل‎ونقل، تولید و حتی محل کارگاهی اشاره کرد که همگی در نتیجه کار و تولید اثرگذار هستند.»

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: «تجمیع تولیدکنندگان در کنار هم به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که توجه بیشتر‌ی را به سمت تولید بهتر معطوف کنند. این در حالی است که تولیدکنندگان خارج از شهرک ممکن است با عدیده‌ای از مشکلات دست‎وپنجه نرم کنند و همواره به‌دنبال فراهم کردن امکانات اولیه برای فعالیت کارگاهشان باشند.»

رفع دغدغه قطعه‌سازان درخصوص زیرساخت‌ها

درحال حاضر درصدی از قطعه‌سازان در شهرک‌های صنعتی مستقر نیستند و برای استقرار آن‌ها و تکمیل زنجیره تولید در شهرک‌های صنعتی نیاز است مسئولان این بخش‌ها سیاست‌های تشویقی برای جذب مابقی قطعه‌سازان به شهرک‌های صنعتی درنظر گیرند.

عضو کمیسیون صنایع‎ومعادن مجلس با تایید مطالب فوق بیان می‌کند: «شهرک‌های صنعتی برای قطعه‌ساز و سایر صنایع باید شرایط لازم ازجمله زمین به اندازه کافی برای استقرار و فعالیت واحدهای کارگاهی در اختیار داشته باشند. همچنین این فضاهای صنعتی باید با شرایط تقسیط مناسب در اختیار تولیدکننده‌ها قرار گیرد. مضاف بر این‌ها تامین زیرساخت‌هایی همچون برق، گاز، آب، تلفن، ‌اینترنت و غیره نیز ازجمله ملزومات اولیه شهرک‌های صنعتی برای استقرار واحدهای قطعه‌سازی است.»

گرمابی ادامه می‌دهد: «به‎طور کلی شهرک‌های صنعتی از زیرساخت‌ها و امکاناتی برخوردار هستند که مجموعه آن‌ها در کنار هم کمک بزرگی به تولیدکننده می‌کند تا نگران تامین نیازهای اولیه نباشد و تمام تمرکزش را روی تولید بگذارد.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی