کمبود نقدینگی مشکل بزرگ زنجیره تامین/قطعه‌سازان چشم انتظار وصول مطالبات


کد خبر : ۶۸۲ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۶-۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

کمبود نقدینگی این روزها به یکی از مشکلات بزرگ صنعت خودرو و زنجیره تامین آن تبدیل شده است. با توجه به این که خودروسازان هم بدهی های سنگینی به قطعه سازان دارند، این کمبود منابع مالی مزید بر علت شده تا قطعه سازان تحت فشار مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی واحد های تولیدی خود شوند.

به نقل از خودروکار، به گفته انجمن صنایع همگن قطعه سازی چیزی حدود ۵۵۰ هزار نفر در زنجیره قطعه سازی مشغول به کار هستند که متاسفانه نزدیک به ۲۸۰ هزار از آن ها در آستانه و شرایط بیکاری و تعدیل قرار گرفته اند اگرچه در سال گذشته تلاش شد تا با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات  در پایان سال ۹۷، بسیاری از نیروهای معلق به کار بازگردانده شود  اما به نظر می رسد که متاسفانه  در سال جدید دوباره این نیروها بلاتکلیف مانده اند.

در همین رابطه محمدرضا نجفی منش رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو استان تهران به خبرنگار این رسانه می گوید: « تعداد بسیاری از شاغلان زنجیره قطعه‌سازی در سه موج بیکاری، تعدیل یا تعلیق قرار گرفته اند و این اصلا وضعیت خوبی برای قطعه سازی کشور نیست.»

او می افزاید: «از حدود ۱۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ تقریبا ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل شده‌اند. اصلاح قیمت‌های فروش قطعات علیرغم افزایش‌های چندباره قیمت‌های مواد اولیه و نهادهای تولید به موقع انجام نمی‌شود به همین سبب در سال ۹۸ قطعه‌سازان با زیان قابل توجهی روبرو  شده اند.»

نجفی منش ادامه می دهد: «کسری نقدینگی قطعه‌سازان ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید به منظور تحقق برنامه سال ۹۸ اعلامی وزارت صنعت، معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است که محلی برای تامین آن مشخص نیست.»

او تصریح کرد: «کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان و مطالبات معوق به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و ما همچنان منتظر وصول این مطالبات از خودروسازان هستیم.»

نجفی منش ادامه داد: «تعداد زیادی از مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی دچار بحران ورشکستگی، پیگرد قانونی، بدهی‌های زیاد و زندان و محکومیت و … می‌شوند و عملکرد جمع زیادی از کارآفرینان کشور عملا متوقف می‌شود. در این شرایط به جای توسعه، بیشتر شاهد زوال واحدهای تولیدی خواهیم بود.»

او  همچنین  عنوان می کند: «متاسفانه امروز خودروسازان جمعا ۳۰ هزار میلیارد تومان و قطعه‌سازان حدود ۱۵ میلیارد تومان زیان انباشته دارند. سرمایه‌گذاری لازم برای اشتغال جدید صنعتی برای ۲۸۰ هزار کارگر بیکار فعلی زنجیره تامین خودرو با احتساب بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هر شغل، معادل ۱۵۰ هزار ملیارد تومان خواهد بود. در صورت ادامه این روندحجم سرمایه مورد نیاز هر روز بیشتر خواهد شد.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی