موافق خصوصی سازی خودروسازان به سبک دولت نیستم


کد خبر : ۷۰۳ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۷-۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

موافق خصوصی سازی خودروسازان به سبکی که دولت عنوان می کند، نیستم و باید برای واگذاری الباقی سهام دو شرکتهای خودروساز علاوه بر کوچک سازی شرکت ها، برنامه ریزی و سازماندهی دقیقی صورت گیرد.

به نقل از پچرشین خودرو یک فعال صنعت قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار این رسانه ضمن بیان این مطلب بر لزوم برخی اصلاحات در صنعت خودرو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: موافق خصوصی سازی به سبکی که وزارت صنعت اعلام می کرد، نیستم زیرا فروش شرکتها با روشی که مطرح می شود نه تنها کمکی به صنعت خودرو نمی کند بلکه اوضاع بدتری را در این صنعت رقم خواهد زد اما با کوچک سازی و برنامه ریزی دقیق می توان به درستی خصوصی سازی را در صنعت خودرو اجرایی کرد.

رضا رضایی در ادامه به مشکلات شرکتهای خودروسازی و تلاش برای تکمیل خودروهای ناقص پرداخت و اظهار داشت: با پشتکار، صداقت، بینش و تخصصی که در مدیریت جدید و جوان ایران خودرو وجود دارد انتظار می رود رونق تولید و هدف گذاری برای توسعه ساخت داخل به سرعت در این شرکت اجرایی و به ثمر نشسته و تکمیل خودروهای ناقص هر چه سریعتر به اتمام برسد.

وی افزود: البته شک سکانداری بنگاه بزرگ اقتصادی با دست های خالی ممکن نخواهد بود و باید دولت به شرکتهای خودروساز نقدینگی تزریق کند.

وی تصریح کرد: باید دولت و سران قوا در جلسه ای مشترک تکلیف این صنعت را مشخص کنند و چنانچه خواستار ادامه فعالیت و رونق این صنعت استراتژیک در کشورهستند به میدان بیایند و با همراهی بانک مرکزی از این صنعت حمایت کنند.

لزوم شفاف سازی در بخش افزایش هزینه و قیمت تمام شده خودرو

عضو انجمن قطعه سازان در ادامه بر لزوم شفاف سازی در بخش افزایش هزینه و قیمت تمام شده در صنعت خودرو تاکید کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: دولت باید نسبت به شرایط کنونی خودروسازان و افزایش هزینه تولید در این صنعت شفاف سازی کند و در این جریان مصرف کنندگان را نسبت به افزایش چند برابری هزینه و سرمایه در گردشی که در این صنعت به موازات سایر بخش های تولیدی و مصرفی ایجاد شده، توجیه نماید.

رضایی افزود: در شرایطی که دولت مواد اولیه داخلی را بالاتر از نرخ مواد اولیه خارجی به صنعت عرضه می کند چگونه انتظار دارد که محصولات صنعتی رقابتی باشد جریانی که مطلقا ممکن نیست.

وی همچنین به پروژه ساخت داخل اشاره و اجرای میز اول و دوم تخصصی در این زمینه را گام مهمی برای توسعه این صنعت اعلام کرد و یاد آور شد: باید پروژه ساخت داخل که توسط وزارت صنعت پررنگ گردید به پروژه ای ملی در حوزه خودروسازی و قطعه سازی تبدیل شود تا تحول و دگرگونی در این صنعت ایجاد نماید.

به گفته وی در صورت اجرای طرح توسعه ساخت داخل از سالیان قبل، امروز به حداقل۹۰ درصد ساخت داخل در صنعت خودرو دست یافته بودیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش کنسرسیوم ها و فعالیت های تیمی در اجرای بهتر پروژه های بزرگ خودروسازی و قطعه سازی گفت: متاسفانه در ایران به ایجاد کنسرسیوم و کارهای تیمی اعتقاد چندانی وجود ندارد در حالی که کنسر سیوم های تخصصی نقش مهمی در اجرای پروژه ها دارند.

این فعال بزرگ قطعه سازی در پایان با اشاره به راهکار بهبود اوضاع خودروسازی در کشور، تاکید کرد: دولت در شرایط کنونی باید ابتدا سیاست گذاری درستی تدوین و سپس با نظارت نقدینگی مناسبی را به این صنعت تزریق نماید و در ادامه شرکتهای خودروساز با اجرای قوی و پر رنگ پروژه ساخت داخل ، طراحی پلت فرم جدیدی را در دستور کار قرار دهند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی