چالشهای پیش روی این روزهای خودروسازان و قطعه سازان


کد خبر : ۸۰۰ | تاریخ انتشار : ۰۱-۰۵-۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

با توجه به مشکلاتی که تامین کنندگان قطعات خودرو و خودروسازان در ماههای اخیر با ان دست و پنجه نرم می کنند ، ناباورانه شاهد این هستیم که همه ی عوامل دست به دست هم داده است تا چرخ حرکت این مجموعه عظیم ملی را که حاصل دهه ها تلاش و کوشش جمع بزرگی از صنعتگران و کارآفراینان بوده را ، تا حد امکان کند و از حرکت پوبا بازدارند ، بحرانهایی که در سایه تحریمها متوجه کشور شده است ، گرچه ، برخی بدلایل برون مرزی و فشار جهانی ، سبب آشفتگی در جریان مالی و واردات و صادرات کشور شده است ، اما عوامل داخلی نیز چندان در این فرآیند بی تاثیر نیستند

خبر قطعه – مهندس بهروز حبیبی عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان همگن خودروی استان تهران در خصوص مشکلات پیش روی صنعت خودرو سازی و قطعه سازی گفت : یکی از چالش های پیش رو این صنعت تامین مواد اولیه داخلی از بورس می باشد که  قیمت مواد خامی  که در بورس عرضه می شود ، تابع نرخ ارز – بازار عرضه و تقاضا و قیمت جهانی است و بهمین دلیل دارای نوسانات بسیاری است که در قیمت تمام شده قطعات و نهایتا خودرو  دیده نمی شود و موجب زیان قطعه ساز و خودرو ساز می شود و راهکار برون رفت از این مشکل ، تخصیص  سهم بر اساس قیمت مشخصی است که در بازه زمانی تغییر نکند و یا بروز رسانی قیمت خودرو در هر فصل کاری بر اساس نهاده های تولید است.

ایشان در ادامه ابزار داشتند که :  شرکتهایی که مواد اولیه ارایه می کنند و عموما دولتی هستند ،  دارای سود سرشاری هستند و این نوسانات سود آنها را چند برابر می کند ، در مقابل مشتریان آنها که  بسیاری از تامین کنندگان قطعات خودرو هستند ،  در چالش بسیار  بزرگی گرفتارند و حتی برخی  ،  امکان تهیه مواد اولیه از بورس را ندارند و یا اگر  بخشی از نیازشان ار بورس تامین می شود ، ناچارند باقی نیاز خود را از واسطه ها و دلالان با قیمت بالاتر تامین نمایند که این خود سبب افزایش مضاعف  قیمت نهاده های تولید و نهایتا قیمت تمام شده می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن  قطعه سازان همگن خودروی استان تهران گفت : با تخصیص سهمیه به بنگاههای تولیدی و مصرف کنندگان واقعی ، واسطه ها و بدنبال آن فسادهای سازمان یافته از بین خواهد رفت . پرواضح است که در صورت ادامه ی روند فعلی و با  از بین رفتن مشتریان عمده و وفادار مواد اولیه ، شرکت های عرضه کننده مواد اولیه نیز ، بدلیل از دست دادن مشتریان خود  امکان ادامه حیات نخواهند یافت و دیر یا زود ، گرفتار مشکلات پیچیده ی خواهند شد .

 

بهروز حبیبی با تاکید بر شناسایی رانتها و واسطه ها و حذف آنها در این صنعت خاطر نشان کرد که :  خودرو سالهاست  به کالای سرمایه ای تبدیل شده است و سرمایه گذاری پربازده  در این عرصه سبب ظهور واسطه ها و بدنبال آن رانتهایی شده است که سود اصلی را از تولید خودرو می برند و سبب احتکار و فساد سازمان یافته می شوند ، بعنوان مثال ، قسمت فروش کارخانه ای  خودروی پراید در حال حاضر حدود ۳۸ میلیون تومان است ، قیمت فروش بازار حدود ۷۸ میلیون تومان است ، مهم ترین چالش یک شرکت ، بروز رسانی قیمت محصولات خود بر اساس قیمت تمام شده است که شوربختانه سالهاست  این اختیاراز مدیران خودروسازی سلب شده است و سود ناشی از تولید و فروش خودرو را به جیب دلالانی سرازیر می کند که در سایه سیاست های نادرست دولتمردان پدیدار شده اند و در حال بلعیدن سود  و توان مالی خودروسازان و قطعه سازان شریف و میهن پرستی  هستند که همه عمر و توان خود را در این عرصه بکار گرفته اند ، مانده . این پدیده شوم و نکبت بار نتیجه ای جز ویرانی صنعت خودروسازی کشور نخواهد داشت

ایشان در پایان گفت : بازنگری در قوانین و مقررات  و بروزکردن آنها ، بمنظور حمایت همه جانیه از تولید با کیفیت و قابل رقابت در عرصه جهانی سبب ایجاد شرکت های خصوصی بزرگ می شود که امکان تحقیق و نوآوری ، ارایه محصول با کیفیت و قابل رقابت در عرصه جهانی و همپای دانش و تکنولوژی روز را دارند و بدنبال آن اقتصاد قدرتمند ، گسترش صادرات ، توسعه پایدار، ثروت آفرینی و رفاه برای هم میهنان  می شود ، با ظهور شرکتهای بزرگ خصوصی ، امکان سرمایه گذاری در عرصه تحقیقات و فن آوری فراهم می شود و بدنیال آن هر روز شاهد رویدادی شکوهمند در عرصه تولید و کارآفرینی خواهیم بود.

کارگاهها و شرکت های کوچک خصوص  امکان سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و نو آوری را ندارند و باید زمینه های رشد و تبدیل شدن آنها به شرکتهای بزرگ فراهم آید ، با این ترتیب ، شرکت های بزرگ خصوصی ، همانگونه که در سایر کشورهای توسعه یافته مرسوم است ، با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز و نوآوری و فن اوری ، امکان تولید با کیفیت و قابل رقابت در عرصه های جهانی را خواهند داشت .

سرمایه گذاری دولتی در این بخش ، کافی نخواهد بود و در صورت تحقق ، کارآمدی لازم را جهت توسعه محصول و گسترش کسب و کار ندارد و در سایر کشورهای توسعه یافته نیز ، دولتها بخش اندکی در این حوزه سرمایه گذاری می کنند و سرمایه گذاران اصلی در این عرصه شرکتهای بزرگ خصوصی هستند .

برای رشد و شکوفایی باید موازنه ای بین ارزش  صادرات و واردات  صورت پذیرد و قطعا در صورتی که ارزش صادرات  بیشتر از واردات باشد ، اینده روشنی را پیش رو خواهیم داشت .

برچسب ها:

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی