نقش شورای رقابت در گرانی خودرو


کد خبر : ۸۲۴ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۷-۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در حال حاضر مرجع تعیین قیمت خودرو شورای رقابت مب باشد و اعتراض خودرو ساز اینست که قیمت خودرو معادل با قیمت تمام شده من نیست و سوالی که اینجا مطرح میشد در طرح جدید خودرو که اصل بر فروش آن در بورس می باشد؛ قراره چه اتفاقی بیفتد ؟

مهندس علیرضا اقصایی ، عضو انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در گفت و گو با پایگاه خبری خبرقطعه  در باره ی نابسامانی قیمت خودرو گفت : در حال حاضر مرجع تعیین قیمت خودرو شورای رقابت مب باشد و اعتراض خودرو ساز  اینست که قیمت خودرو معادل با قیمت  تمام شده من نیست و سوالی که اینجا مطرح میشد در طرح جدید خودرو که اصل بر فروش آن در بورس می باشد؛ قراره چه اتفاقی بیفتد ؟ قیمت پایه میشود قیمتی که  شورای رقابت تعیین کرده و آن قیمت پایه، در بورس عرضه میشود.

که در این حالت  فزونی فروش در بورس نسبت به قیمت پایه حالا هر عددی که هست ۲۰ % به توسعه حمل و نقل ناوگان شهری ، ۷۰%  به خودرو ساز در قالب قرض الحسنه برمیگردد که البته این جنبه ی مثبت این طرخ است که خودرو ساز سودی بابت این نخواهد داد. ولی این پول را موظف است برگرداند یعنی عملا اتفاقی برای خودرو ساز نمی افتد،جز اینکه خودرو ساز گویی یک وام بدون بهره دریافت میکند و از ان طرف شورای رقابت ،در قیمت گذاری خودرو بهره های بانکی خودرو ساز را قبول ندارد .یعنی عملا انگار هنوز با زیان تولید میکند..

مهندس اقصائی در خصوص فواید این طرح برای قطعه ساز گفت : در این طرح واقعیت امر برای قطعه ساز کاری نمیکنیم  حتی در یک جایی اشاره شده است تا ۵۰% سود فروش خودرو که  در بورس  عرضه میشود را به خودرو ساز برمیگردانند که بهتر است در این شرای  تمام قطعه سازانی که در تولید خودرو نقش دارند و این طرح را دنبال میکنند همه شناسایی شوند و قیمت فروش همه قطعه سازان روشن باشد و حالا پولی که خودرو ساز بابت فروش خودرو میگیرد؛ ۵۰% را خودرو ساز گرفته و از آن ۵۰%را به قطعه ساز میدهند  یعنی حدود بیست و پنچ درصد قیمت خودرو را قطعه ساز وصول میکند که در وصول مطالباتش  این دو پهلو می باشد.

این عضو انجمن قطعه سازان همگن استان تهران خار نشان کرد که :  به نظر من باید توجه داشته باشیم واقعیت امر اینست که آیا قیمت تمام شده خودرو ۵۰% ،قیمت تمام شده قطعه است یا نه؟یا به ادعای ما ۷۰ % قیمت یک خودرو قطعاتش است؟پس طبیعتا اگر ۷۰% قیمت خودرو قطعاتش است و قطعات تامین می کنند پس باید ۷۰% پول ناشی از فروش خودرو بیاید در قطعه سازی توزیع شود. و اگر خوردو ساز به دلیل اینکه تولید کننده می باشد  بصورت شفاف عمل بهترین ارگان برای محاسبه قیمت نهایی خودروسازان می باشد؛ ولی اگر شفافیتی در کار نباشد ما باید سازوکارهای شفافیت را ایجاد کنیم تا براحتی قابل استناد باشد و اصولی ترین راه اینست که خود خودرو ساز قیمت خودرو را محاسبه وشفافیت لازم را مراعات کند چرا که خودرو ساز اولویت دارد.

اقای اقصایی در پایان خصوص مطالبات قطعه سازان از خودروسازی ها گفت :  در حال حاضر قطعه سازی داریم ۶ماه مطالباتش را نمیگیرد .قطعه سازانی هستند که از سال گذشته هنوز مطالبات خود را نگرفته اند .چرا؟چون تعدیل قیمت شکل نگرفته است هر قطعه سازی در سال ۹۸ برای خودرو ساز قطعه تامین کرده پول سال ۹۷ را عملا میگیرد چرا؟چون این توافقات در قرار داد ننشسته و در حساب های قطعه سازان نشان داده نمیشود و قطعه ساز پولی به اصطلاح نمیتواند بگیرد.که چنانچه قیمت های خودروسازان اصلاح شود و آرامش به بازار برگردد و دلالی وجود نداشته باشد و خودرو به دست مشتری واقعی برسد تا پول در حساب خودروسازان گردش داشته باشد می توان امیدوار بود که قطعه سازان نیز مطالبات خود را دریافت نمایند

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی