بازدید از روند ساخت اولین نمونه یک به یک خودرو پلتفرم ملی تعاون


کد خبر : ۸۴۱ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۹-۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به منظور پیگیری و بررسی عملکرد «پلتفرم ملی تعاون» نشستی با حضور دکتر محمدجعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر،‌ خرمدره و سلطانیه و مدیران گروه تعاونی چکاد صنعت فلاح برگزار شد.

خبر قطعه – معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص کنسرسیوم شرکت‌های صنعت قطعه‌سازی خودرو گفت: خوشبختانه هم در دولت و هم در مجلس این روحیه وجود دارد که از این طرح حمایت شود و ما می‌توانیم امیدوارم باشیم به‌زودی خبرهای خوبی را در زمینه افزایش فعالیت تولید خودرو می‌شنویم.

به منظور پیگیری و بررسی عملکرد «پلتفرم ملی تعاون» نشستی با حضور دکتر محمدجعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده مردم ابهر،‌ خرمدره و سلطانیه و مدیران گروه تعاونی چکاد صنعت فلاح برگزار شد.

علی یکه فلاح رئیس هیئت مدیره شرکت «چکاد» با اعلام خبر تولید اولین نمونه از این خودرو جدید گفت: این محصول مشترک صنعت و دانشگاه است. ما با به‌کارگیری نیروهای انسانی جوان و دانشگاهی در بخش‌های مختلف، توانستیم علم و تجربه را پیوند دهیم.

وی افزود: همکاران دانشگاهی ما در هیئت مدیره و بخش‌های اجرایی حضور دارند. این بخش‌ها به دانش و تجربه بسیاری نیاز دارد و این نشانگر همکاری بالای دو نهاد دانشگاه و صنعت است. همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف فنی-مهندسی حوزه‌‌های قطعه، خودرو، برق و نرم‌افزار در تیم ما حضور دارند.

بازدید از روند ساخت اولین نمونه یک به یک خودرو پلتفرم ملی تعاون

فلاح در ادامه به مشخصات پروژه پرداخت: این طرح «پلتفرم ملی تعاون» نام دارد و حاصل سال‌ها تحقیق و علم‌آموزی است که در بخش‌های مختلف و با سرمایه‌گذاری و همراهی  قطعه‌سازان بخش خصوصی انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بخش خصوصی در قالب یک کنسرسیوم قطعه‌سازی داخلی با همکاری چند بنیاد مالی، از سرمایه‌گذاران این پروژه بزرگ هستند که تا کنون رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

رییس هیئت مدیره شرکت چکاد بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد کنسرسیوم در چهار بخش است:

تامین‌کنندگان مواد اولیه

تولیدکنندگان قطعات خودرویی

توزیع‌کنندگان و قطعات پس‌ از فروش

صادرات

علی یکه فلاح افزود: این طرح کلان بر اساس اقتصاد مقاومتی است؛ برای هفت هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد می‌کند، بخش خصوصی برای اولین بار در ایران طراحی و تولید خودرو را انجام می‌دهد و افزایش صادرات غیر نفتی را به‌همراه دارد. همچنین تولید خودروهای پاک براساس فناوری‌های پیشرفته در نظر گرفته شده و براساس دانش فنی متخصصان داخلی است.

رییس هیئت مدیره گروه تعاونی چکاد صنعت فلاح در پایان گفت: طراحی این پلتفرم یک کار دانش‌بنیان است و برای اولین‌بار است که این اتفاق در سطح کشور و بین‌المللی می‌افتد. همچنین با تکیه بر توان علمی نخبگان این کار را بومی کرده‌ایم. بسیاری از خودروهای داخلی ما از استانداردهای جهانی صنعت خودروسازی عقب است ولی این پروژه براساس استانداردهای تعریف شده بین‌المللی است.

ابوالفضل خلخالی عضو هیئت مدیره یکسان آریان خودرو گروه چکاد صنعت در توضیح محصول آزمایشی که تولید شده است گفت: فرآیند طراحی محصول ما براساس APQP است. فرآیند طراحی هم براساس نوآوری شرکت Ford است و نمونه سنجش استاندارد خود را خودروی هیوندا i10 قرار داده‌ایم. یعنی آزمون استاندارد تمام بخش‌های محصول ما مطابق این خودروی شرکت هیوندا است. ما با شرکت‌های مختلف خارجی هم مذاکره کردیم. برای مثال یک موتور میتسوبیشی وجود دارد که در چین تولید می‌شود و احتمالا به نتیجه برسیم.

بازدید از روند ساخت اولین نمونه یک به یک خودرو پلتفرم ملی تعاون

وی ضمن اشاره به قابلیت متفاوت این محصول نسبت به خودروهای دنیا گفت: ما در این محصول هر دو نوع سوخت برقی و بنزینی را ایجاد کرده‌ایم. البته این با مدل‌های هیبریدی متفاوت است چرا که مدل هیبریدی هر دو سوخت را همزمان دارد و قابل استفاده است درحالیکه در این محصول به‌صورت مجزا در خودرو کار شده است.

خلخالی افزود: این محصول خودروهای ما قادر خواهند بود پلتفرم برقی یا بنزینی داشته باشند. اعتقاد ما این است که خودروهای هیبریدی آینده‌ای در دنیای فناوری ندارد و نوعی دوره گذار هستند. محصولات ما به دو نوع برقی و بنزینی خواهد بود که هم از تکنولوژی محیط زیستی استفاده کرده باشیم و هم  قدرت انتخاب مشتریان بیشتر باشد.

مدیر پروژه خودرو شرکت آریان خودرو گروه چکاد صنعت در پایان با اشاره به این نکته که سعی می‌کنیم قیمت خودرویی که تولید می‌شود محدود به قشر خاصی نباشد و طبقات مختلف جامعه از آن استفاده کنند گفت: البته خودروهایی هم تولید خواهیم کرد که لوکس‌تر و با امکانات خاص به بازار عرضه می‌شود و این به معنی بالاتر بودن برخی از محصولات است که البته قابلیت صادرات هم خواهند داشت.

 

کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان نشست درباره طرح «پلتفرم ملی تعاون» گفت: شرکت چکاد صنعت پیشنهادهای مفیدی در بخش امور تعاون جهت تقویت توان خودروسازی مطرح کردند و همچنین توافق اولیه و خیلی مهمی انجام شد.

وی ضمن ابراز رضایت نسبت به وجود روحیه گروهی میان صنعتگران گفت: این آغاز خوبی است برای فعالیت‌های گروهی در بخش تعاون وزارت. خوشبختانه هم در دولت و هم در مجلس این روحیه وجود دارد که از این طرح حمایت شود و ما می‌توانیم امیدوارم باشیم به‌زودی خبرهای خوبی را در زمینه افزایش فعالیت تولید خودرو می‌شنویم.

شجاعی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه طرح «پلتفرم ملی تعاون» را واجد حمایت مجلس و دولت دانست و گفت: در این پروژه خودباوری، خلاقیت و نوآوری، شجاعت و ریسک پذیری و جوان‌گرایی نمایان است و برنامه‌ریزی‌های خوبی هم صورت گرفته است.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه صنعت خودروی ما در حال حاضر مشکلات زیادی دارد و کسی از وضعیت بازار خودرو راضی نیست بیان کرد: این نشانگر این است که در صنعت خودروسازی کشور یک تحول جدی لازم داریم. البته همه می‌دانند که مقاومت‌هایی برای تحول در صنعت خودرو وجود دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی