بررسی صنعت خودرو و چالش های کارآفرینی توسعه صنعتی در ایران


کد خبر : ۱۱۴۸ | تاریخ انتشار : ۱۹-۰۲-۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نخستین “همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران” با حضور برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران و… این صنعت در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرقطعه نخستین “همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران” با حضور دکتر جهانگیر یداللهی فارسی رئیس همایش، دکتر ابراهیمبای سلامی دبیرعلمی همایش و در حضور برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران این صنعت از جمله سید محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، امیرحسن کاکایی، دانش‌یار و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، کامبیز طالبی، استاد دانشگاه تهران و همچنین سایر پژوهشگران صنعت و فعالان این حوزه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

محور اصلی این همایش ایجاد بستر آینده نگری و آینده پژوهی در زمینه توسعه صنایع خودروسازی کشور بر محور نوآوری و استفاده از فناوری های نوین برای گسترش ارزشهای رفاهی مردم و حضور موثر در بازارهای منطقه و بین المللی عنوان شده بود که تحقق این امر فقط با ارائه راهبرد های کارآفرینی فناورانه و بر پایه آخرین دستاوردهای علمی، تکنولوژیک در مدیریت و توسعه کسب و کارهای جدید است. ضمن اینکه برای دست یابی به این هدف ایجاد تحول در سیاست گذاریها، راهبردها، برنامه ریزی ها و مدیریت صنایع موجود خودروسازی ضرورتی انکار ناپذیر است.

بنابر آنچه از پیش اعلام شده بود هدف اصلی از این کنفرانس و همایش ایجلد  پیوند مستحکم میان دانشگاه و صنعت بود تا براساس آن راهبردهای کارآفرینی صنعتی مبتنی بر ایجاد کسب و کارهای جدید، بر پایه نوآوری و استفاده از فناوری های نوین برای توسعه صنعتی کشور، خلق ثروت و ارزش های رفاهی به مردم ارائه شود.

به همین دلیل در کنفرانس نخست که در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران برگزار شد، صنایع خودروسازی و چالش های توسعه صنعتی ایران، کارآفرینی مبتنی بر پارادایم های اقتصاد نوین و فناوری دانش بنیان و تحولات و آینده صنعت خودروسازی در ایران مورد بحث قرار گرفت. به علاوه آن مدیریت زنجیره تامین صنایع خودروسازی، رشد همسوی صنایع کوچک و ارائه تحلیل ها و بررسی های مقایسه ای صنعت خودرو در ایران با دیگر خودروسازان جهان وهمینطور ضرورت تحول در نظام حقوقی صنعت خودرو از سوی صاحب نظران مطرح شد.

 

در شرایط کنونی؛ صنعت خودروسازی یک مساله ملی و اصلی برای کشور است چراکه محصولات این صنعت از اصلی ترین عوامل در نظام حمل و نقل و رفاه اجتماعی برای شخصیت های حقیقی و حقوقی و خانوار محسوب می شود. ضمن اینکه صنعت خودرو به یک مساله اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تبدیل شده و قاعدتا نیازمند تجدید نظر در نظام حقوقی و اقتصادی کشور است.

 

براین اساس حفظ سرمایه گذاری و کارآفرینی در ساختار تولید کنونی جهان بدون نوآوری و استفاده از فناوری های نوین و بویژه استفاده از عناصر و المان های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) غیر ممکن شده است.

بنابراین  پیش بینی می شود  صنعت خودرو در سه سال آینده جهان، بسیار متفاوت تر از خودروهای کنونی طراحی و تولید شوند.

کاهش مصرف سوخت فسیلی، ضرورت و گرایش به تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی- الکترونیکی پارادایم و حوزه معرفتی و کاربردی این صنعت را بزودی متحول خواهد کرد و فقط دانشگاه است که می تواند با تسلط بر دانش جدید و پیوند و حفظ ارتباط با صنعت به فرایند کارآفرینی فناورانه وتحقق تولید ملی و ایجاد رفاه واقعی مردم کمک کند.

از این رو و با توجه به جمع بندی نظرات ارائه شده در همایش مذکور موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفته است که به در ادامه این خبر آمده است:

-صنایع خودروسازی از صنایع راهبردی و موتور محرک و لوکوموتیو بسیاری از صنایع است که می تواند زمینه ایجاد کسب و کارهای جدید و رفاه مردم را بر حسب نوآوری و استفاده از فناوری های نوین در کشور فراهم نمایدو ضروری است دولت و مجلس به عنوان کارگزار منافع ملی با تجدید نظر اساسی در سیاستگذاری ها، راهبردها و مدیریت این صنعت با رویکرد ایجاد راهبردهای کارآفرینی فناورانه و تقویت بخش خصوصی واقعی بویژه در زمینه قطعه سازی و حمایت از کارآفرینان را با استفاده از نظر متخصصان و صاحبنظران با فراخوانی و مشارکت دانشگاهیان به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

در ادامه این بیانه مواردی دیگری نیز مورد توجه قرار گرفته است:

-پیوند صنعت و دانشگاه در صنایع خودروسازی و استفاده از پژوهش ها و آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیک جهان در زمینه ایجاد بستر کارآفرینی، سرمایه گذاری و توسعه فناورانه این صنعت ضرورتی انکار ناپذیر است.

-با تحول در ساختار تولید و خدمات بر اثر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری های جدید مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و تغییر پارادایم در کارآفرینی، تولید، توزیع و مصرف انواع کالاها و خدمات صنایع خودروسازی و آینده پژوهی و آینده نگری در این صنعت و حل مشکلات اجتماعی و رفاهی و تعمیق فرایند صنعتی شدن و ایجاد ارزش های رفاهی و تولید ثروت و پیشرفت کشور و پایش این امور دانشگاههای کشور مسئولیت مضاعف دارند.

-دانشگاه تهران با محوریت دانشکده کارآفرینی و دعوت مشارکت دیگر دانشگاه های کشور با عنایت به طرح این مساله ملی در همایش کنونی و بررسی مشکلات موجود در فرایند کارآفرینی صنایع خودروسازی و ضرورت کمک به سیاستگذاری و برنامه ریزی و مدیریت تخصصی واقع بینانه برای صنعت خودرو به منظور ساماندهی دانش و استفاده از تکنولوژی های برتر در جهت بهره برداری از منابع انسانی و مادی موجود در کشور و جهان با فراخوانی مقالات علمی، تخصصی کنفرانس ملی صنعت خودروسازی در ایران را در پاییز ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی