رشد ۲۳۶ درصدی برای دو خودروساز بزرگ کشور/ایران در جایگاه نوزدهم بزرگ‌ترین خودروسازان جهان


کد خبر : ۱۲۲۵ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودروی کامل سبک در ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال جاری، لغایت ۱۸ خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری خبرقطعه «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید در طی مدت زمان اعلام شده، آمار خودروهای ناقص خودروسازی های ایران خودرو و سایپا ۶۹ درصد کاهش داشته است.

این مسئول وزارت صمت عنوان می کند که از ابتدای سال جاری تا روز۱۸ خرداد سال جاری، ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه خودروی سبک در این دو شرکت تولید شده است  که تعداد ۱۲۱ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو کامل و ۳۹ هزار و ۱۹۸ دستگاه خودرو ناقص بوده است.

 

قالیباف همچنین در مورد تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا اشاره کرد که در مدت زمان اعلام شده، تعهدات معوق این دو خودروساز، ۷۰ درصد کاهش داشته است؛ یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ خرداد ۱۷ هزار و ۶۶۱ تعهد معوق وجود داشته، درحالی که در سال گذشته این رقم ۵۸ هزار و ۸۶۱ مورد برآورد شده است.

 

قبل از این، سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، آمارهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳ درصد افزایش یافته است. تولید خودرو در داخل کشور نیز ۲ درصد افزایش یافته و به ۸۹۴ هزار دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران جایگاه نوزدهم را در رده‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازهای جهان کسب کرده است. ایران دقیقا در جایگاهی پس از انگلیس قرار گرفته، کشوری که تعداد ۹۳۲ هزار دستگاه خودرو را در سال ۲۰۲۱ تولید کرد.

 

بعد از ایران کشورهایی نظیرایتالیا با با تولید ۷۹۵ هزار دستگاه، آفریقای جنوبی با تولید ۴۹۹ هزار دستگاه، لهستان با تولید ۴۳۹ هزار دستگاه، پرتغال با تولید ۲۸۹ هزار دستگاه، تایوان با تولید ۲۶۵ هزار دستگاه، بلژیک با تولید ۲۶۱ هزار دستگاه، اتریش با تولید ۱۳۶ هزار دستگاه، فنلاند با تولید ۹۳ هزار دستگاه و مصر با تولید ۲۳ هزار دستگاه قرار گرفته اند.

 

در صدر این رده‌بندی، کشور چین قرار دارد که با تولید ۲۶ میلیون و ۸۲ هزار دستگاه، بزرگ‌ترین خودروساز جهان است‌. پس از چین، با اختلاف بسیار زیاد کشور آمریکا قرار دارد که ۹ میلیون و ۱۶۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. پس از آمریکا نیز ژاپن با تولید ۷ میلیون و ۸۴۶ هزار دستگاه، هند با تولید ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار دستگاه، کره جنوبی با تولید ۳ میلیون و ۴۶۲ هزار دستگاه، آلمان با تولید ۳ میلیون و ۳۰۸ هزار دستگاه، مکزیک با تولید ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار دستگاه، برزیل با تولید ۲ میلیون و ۲۴۸ هزار دستگاه، اسپانیا با تولید ۲ میلیون و ۹۸ هزار دستگاه و تایلند با تولید ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار دستگاه نیز به ترتیب رتبه‌های سوم تا دهم را در رده‌بندی بزرگترین خودروسازان جهان به خود اختصاص داده‌اند.

 

امروز رئیس پلیس راهور ناجا هم گفت : خودروسازها می گویند برای ایمنی خودرو ۱۶۰ برنامه عملیاتی داریم، باید مشخص شود نقطه ابتداو انتها کجاست و چه زمانی به خودرو با کیفیت و امن دست پیدا می کنیم.

 

باید دید در میان آماری که جایگاه قابل توجهی برای تولید محصولات داخلی در نظر گرفته است، تا چه میزان اولین و ضروری ترین شرط تولید خودرو یعنی سالم بودن به قوت خود باقی خواهد ماند و فارغ از میزان اعداد و ارقام، رشد و توسعه کیفی را سرلوحه فعالیت های خود قرار خواهد داد.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی