کدام برندهای خودرو به کشور باز میگردند؟


کد خبر : ۱۲۶۲ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی طرح واردات خودرو در حال بررسی است که رسانه‌های حوزه خودرو خبر از بازگشت چندین برند خودروسازی در قالب واردات به ایران داده‌اند.

بر اساس گزارش سایت دیجیاتو، مهدی دادفردبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته است که اگر دولت تا پایان خرداد شرایط واردات خودرو را اعلام کند، «در خوشبینانه‌ترین حالت چهار ماه زمان نیاز خواهد بود» تا خودروهای وارداتی به گمرک ایران برسند و پیش‌بینی کرده اولین محموله خودروهای وارداتی در پاییز وارد گمرکات کشور شود، گرچه پروسه ترخیص و فروش این خودروها «ممکن است مشمول مرور زمان شود».

طرح واردات خودرو در حال بررسی است و بر اساس آخرین گزارش‌ها حجم موتور باید زیر ۲.۵ لیتر و قیمت هم زیر ۲۵ هزار دلار باشد با این شرایط البته واردات خودرو به ایران محدود خواهد شد و بسیاری از خودروها قادر به ورود به بازار ایران نخواهند بود.

از تلاطم تا سرگیجه در بازار خودرو ایران

در همین حال رسانه‌ها از فعالیت دو خودروساز خارجی در ایران برای وادرات خودرو خبر داده‌اند. دو شرکت رنو و کیا موتورز محصولاتی دارند که بر اساس شرایط جدید واردات خودرو احتمال واردات آن به ایران وجود دارد.

چند رسانه خودرویی گزارش‌های مشترکی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد رنو با شرکتی با نام ایلیا در ایران کار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش‌ها این شرکت تا کنون با برندها چینی کار می‌کرده و خودرو دایون Y5 را در ایران مونتاژ کرده است. این شرکت حالا به دنبال واردات خودروهایی از رنو است که قیمت آنها زیر ۲۵ هزار دلار باشد.

گذشته از رنو، کیا موتورز هم نماینده خود را به ایران فرستاده است.

رسانه‌ها عکسی از سفر مدیران کیا موتورز به ایران را منتشر کرده‌اند. در برخی دیگر هم عکس‌هایی از نصب تابلو جدید کیا موتور در محل فروش این شرکت در تهران منتشر کرده اند.

تا پیش از ممنوع شدن واردات خودرو به ایران کیا موتورز با شرکتی با نام اطلس خودرو کار می‌کرد، همزمان تولید محصولات این شرکت در سایپا پیگیری می‌شد اما حالا مشخص نیست که دقیقاً چه شرکتی واردات محصولات کیا موتورز به ایران را انجام خواهد داد.

کیا سول مدل ۲۰۲۲ از جمله خودروهای کیا موتورز است که احتمال واردات آن به ایران داده شده است. این خودرو داری یک موتور ۱.۶ لیتری با چهار سیلندر با قیمت مدل پایه، حدود ۱۵ هزار دلار است.

«خانواده‌های مافیایی» در صنعت خودروی ایران

کیا سلتوس از جمله خودروهای اقتصادی دیگری است که احتمال واردات آن به ایران داده شده است. این خودرو کراس اوور شهری و دارای موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌ متر گشتاور با قیمت حدود ۱۸ هزار دلار است.

محصول دیگری که از احتمال واردات آن به ایران خبر داده شده، کیا سونت است. این خودرو هم یک کراس‌اوور کوچک شهری است که دارای قیمت ۱۷ هزار دلاری با موتوری با قدرت ۱۲۰ اسب بخار است.

همچنین احتمال واردات نسل جدیدی از کیا سراتو که سال‌ها در ایران تولید می‌شد، داده می‌شود. این خودرو سدان شهری دارای موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۸ اسب بخار است که در آن از یک گیربکس اتوماتیک استفاده شده است.

این خودرو هم با توجه به قیمت زیر ۲۰ هزار دلاری احتمال بالایی برای عرضه در ایران دارد.

کیا کی پنج شاید یک از جذاب‌ترین خودروهایی باشد که احتمال واردات آن به ایران وجود دارد این خودرو که حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارد با یک موتور دو لیتری می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۹۲ نیوتن متری تولید کند. واردات این خودرو احتمالاً می‌تواند بازار خودروهای چینی در ایران را تحت شعاع قرار دهد.

براساس اعلام ها تولید خودرو حدود نیم میلیون دستگاه با تقاضای بازار ایران فاصله دارد و به همین دلیل واردات شاید تا حدودی بتواند بازار را به توازن برساند.

البته به عقیده کارشناسان امکان کمی وجود دارد که با توجه به شرایط وضع شده، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در سال واردات شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی