آشفتگی بازار خودرو بر عهده کیست؟/ سرنوشت واردات چه شد؟


کد خبر : ۱۳۳۶ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۴-۱۴۰۱ - ۹:۳۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صمت روز گذشته در نشست خبری که در آستانه استیضاح احتمالی او برگزار شد از منتفی شدن واردات خودروی دسته دوم خبر داد. از سوی دیگر گفته می‌شود سقف دلاری واردات خودرو برداشته شده است. در این شرایط، تکلیف واردات خودرو چه می‌شود؟

به گزارش خبرقطعه، در روزهایی که اخبار جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت به گوش می‌رسد، سیدرضا فاطمی‌امین در نشست خبری حاضر شد. البته چندی پیش نیز اخبار احتمال استفعای وزیر منتشر شد. اما او امروز چهارم تیر ۱۴۰۱ و در میانه این احتمالات، در محل نمایشگاه بین‌المللی نشست خبری برگزار کرد. او در رابطه با وضعیت بازار، صنعت و البته واردات خودرو نیز سخن گفت.

بخش مهمی از انتقادات به عملکرد وزارت صمت که احتمال استیضاح او را نیز به میان کشیده است به شرایط بازار خودرو بازمی‌گردد. فاطمی‌امین در این مورد گفت: وضعیت کنونی بازار خودرو قابل قبول نیست. اما روند آن رو به رشد و قابل قبول است.

او افزود: سال گذشته ۱۴۳ هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازها وجود داشت؛ اما حالا این رقم به ۴۳ هزار دستگاه رسیده است.

وزیر صمت در مورد واردات خودرو نیز گفت: واردات خودروهای دست دوم کاملا متوقف شده است.

چه کسی مسئول است؟

وزیر صمت در حالی به گلایه از وضعیت بازار و صنعت خودرو پرداخت که خود متولی اصلی ساماندهی به این دو محسوب می‌شود.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودروی کشور توسط دولت اداره می‌شود. وزیر صمت وظیفه مدیریت بازار را دارد. اما اقدامی توسط این نهاد صورت نمی‌گیرد.

او در رابطه با مدیریت و بهبود وضعیت بازار کشور افزود: اولین اقدامی که برای بهبود وضعیت بازار باید صورت بگیرد، آزادسازی واردات خودرو به کشور است. البته کیفیت خودروهای داخلی نیز بسیار ضعیف است و در طی چند سال گذشته ارتقایی نداشته است. وزارت صمت باید در این رابطه نیز اقداماتی انجام دهد.

خودروهای اقتصادی به کشور می‌آیند؟

فاطمی امین امروز از منتفی شدن واردات خودروی دست دوم خبر داد. همچنین، جلیل رشیدی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و در نوبت تصویب در هیات دولت است. طبق اخباری که بنده دارم شرط سقف دلاری برداشته شده و قرار است واردات خودرو با تعرفه انجام شود.

پیش از این نیز، دولت وعده واردات خودروی اقتصادی را داده بود، اکنون با توجه به قیمت‌های اعلام شده از خودروهای وارداتی، آیا خودروی اقتصادی وارد کشور می‌شوند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: خودروهای ارزان در بازارهای جهانی موجود است و می‌توان آنها را وارد کشور کرد. اما نکته مهم در بحث واردات میزان تعرفه است. اگر تعرفه بالا اعلام شود، خودروهای ارزان قیمت نیز با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌شوند.

او گفت: اما برداشته شدن سقف اقتصادی تنها به تعدیل شدن قیمت‌ها در بازار کمک می‌کند.

البته نادری در رابطه با واردات خودروهای اقتصادی گفت: همچنان طرح واردات به تاییدیه نهایی نرسیده است. تنها صحبت‌هایی از طرف مسئولان در این رابطه شنیده می‌شود. واردات خودرو با این اقدامات، به نظر نمی‌رسد به زودی اجرایی شود.

تولید مشترک با روسیه؟

اخیرا اخباری در مورد تولید مشترک خودرو با روسیه نیز منتشر شده است.

وزیر صمت در نشست خبری خود درباره ساخت خودرو مشترک ایران و روسیه توضیح داد: مذاکراتی با روسیه صورت گرفت تا برای ساخت تندر ۹۰ تبادل قطعات صورت گیرد.

به عبارت دیگر، آنگونه که فاطمی‌امین گفته است، مساله ساخت خودروی مشترک در میان نیست و قرار است قطعات خودرو میان دو کشور صورت گیرد.

چندی پیش، زاوه، کارشناس خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: خودروسازی روسیه سال‌هاست که تعطیل شده است و بدون کمک کشورهای غربی حرفی برای گفتن ندارد. این صنعت محدود به مونتاژ خودروهای برندهای دیگر است و تکنولوژی خاصی ندارد. البته این عقب‌ماندگی در حوزه تکنولوژی مربوط به همه حوزه‌های صنعت روسیه است.

 

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی