رقیب سرسخت تسلا معرفی شد


کد خبر : ۱۳۶۹ | تاریخ انتشار : ۰۸-۰۴-۱۴۰۱ - ۹:۵۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

جدیدترین و شاید جذاب‌ترین محصول خانواده خودرو‌های الکتریکی شرکت کره‌ای هیوندای دیشب توسط این شرکت رونمایی شد. خودرویی با ظاهری بسیار متفاوت از آن چه تاکنون از این خودروساز شرقی دیده‌ایم. به اعتقاد خیلی‌ها، هیوندای آیونیک ۶ می‌تواند به رقیبی بسیار جدی برای تسلا مدل ۳ در بازار‌های جهانی تبدیل شود.

به گزارش خبرقطعه،  این خودرو در واقع دومین محصول خانواده هیوندای آیونیک بوده و در کنار کراس اور جذاب آیونیک ۵ قرار است فروش خوبی برای شرکت به ارمغان بیاورد.

در حالی که فروش کراس اور آیونیک ۵ از مدت‌ها پیش شروع شده و در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در سگمنت خود است، هیوندای قصد دارد آیونیک ۶ را از تابستان سال ۲۰۲۳ به عنوان یک خودروی الکتریکی مدل ۲۰۲۴ روانه بازار‌های جهانی کند.

نسخه تکامل یافته کانسپت Prophecy

پیش نمایشی از هیوندای آیونیک ۶ را ما قبلاً در قالب خودروی کانسپت Prophecy در سال ۲۰۲۰ دیده بودیم و این خودرو در واقع اولین ماجراجویی شرکت هیوندای در بازار سدان‌های الکتریکی محسوب می‌شود. البته این کمپانی کره‌ای در زمینه خودرو‌های الکتریکی کم تجربه نبوده و قبلاً شاهد عرضه مدل‌هایی مانند هیوندای کونا الکتریکی، هاچ بک آیونیک و کراس اور آیونیک ۵ توسط آن‌ها بوده‌ایم.

رقیبی تا به دندان مسلح برای تسلا مدل ۳ و بی‌ام‌و i4

از نظر ابعاد بدنه، با داشتن حدوداً ۴. ۸ متر طول، ۱. ۹ متر عرض، ۱. ۵ متر ارتفاع و تقریباً ۳ متر طول بین دو محور، هیوندای آیونیک ۶ در رده خودرو‌هایی مانند تسلا مدل ۳، پول استار ۲ و بی‌ام‌و i4 قرار می‌گیرد. به مانند برادر کراس اور خود، آیونیک ۶ نیز روی پلت فرم E-GMP گروه خودروسازی هیوندای موتور ساخته شده است. قبلاً شاهد استفاده از این پلت فرم برای طراحی و تولید مدل‌هایی مانند کیا EV۶ و جنسیس GV۶۰ نیز بوده‌ایم.

خبری از مشخصات فنی دقیق نیست

در حالی که در مراسم رونمایی شرکت هیوندای جزئیاتی از مشخصات فنی این خودروی الکتریکی جذاب منتشر نکرده، با توجه به پلت فرمی که روی آن ساخته شده، آیونیک ۶ در مدل پایه به لطف معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی، از قابلیت شارژ فوق سریع با سرعت تا ۳۵۰ کیلووات بهره‌مند خواهد بود.

به مانند دیگر خودرو‌های ساخته شده روی این پلت فرم، انتظار می‌رود شاهد عرضه پک باتری‌های مختلف با ظرفیت بین ۵۸ تا ۷۷. ۴ کیلووات ساعت در هیوندای آیونیک ۶ باشیم. در مدل مجهز به بزرگ‌ترین پک باتری، به لطف طراحی بدنه آیرودینامیک‌تر، این خودرو با یک بار شارژ شعاع حرکتی بالای ۵۰۰ کیلومتری و بیشتر از خودرو‌های دیگر ساخته شده روی این پلت فرم خواهد داشت.

گرچه هنوز از جزئیات فنی دقیق این خودرو خبری در دست نیست، ولی به احتمال زیاد امکان خرید هیوندای آیونیک ۶ در دو مدل تک موتور (نصب شده روی محور عقب) یا دو موتوره (نصب شده روی هر دو محور) وجود خواهد داشت. مدل پایه دیفرانسیل عقب آن حدوداً ۲۲۵ اسب بخار قدرت، مدل متوسط دو دیفرانسیل آن تقریباً ۳۲۰ اسب بخار قدرت و نهایتاً قوی‌ترین مدل که با نام آیونیک شش N شناخته می‌شود، حدوداً ۵۷۵ اسب بخار قدرت خواهند داشت. این مدل قدرتمند صفر تا صدی زیر ۳. ۵ ثانیه دارد.

طراحی بدنه متفاوت با آیونیک ۵

اگر به تصاویر دو خودرو دقت کنید، تفاوت‌های زیادی در طراحی آیونیک ۵ و ۶ می‌توانید بیابید. در این سدان جذاب بیشتر شاهد عناصر طراحی مدرن‌تر و آینده نگرانه‌تر هستیم، موضوعی که علاوه بر ظاهری زیبا، آیرودینامیک بهتری نیز برای آن به ارمغان آورده است. به لطف این طراحی آیرودینامیک و با توجه به طراحی بخش جلوی اصطلاحاً خوابیده‌تر، هیوندای آیونیک ۶ ضریب درگ ۰. ۲۱ داشته و در واقع یکی از آیرودینامیک‌ترین خودرو‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود.

الهام گرفته از کانسپت Prophecy

تأثیرات کانسپت Prophecy روی این خودرو را به وضوح می‌تواند در طراحی پیکسلی چراغ‌ها، اسپویلر عقب و خط‌شانه خمیده آن مشاهده کرد. البته، آیونیک ۶ ارتفاع بیشتری در مقایسه با خودروی کانسپت مذکور داشته و همین آن را به یک مدل مناسب برای رانندگی روزانه تبدیل می‌کند. نکته جالب دیگر این که، به علت پک باتری با ضخامت ۱۵۰ میلی‌متری، خط سقف هیوندای آیونیک ۶ تقریباً ۲۰۰ میلی‌متری ارتفاع بیشتری از سطح زمین در مقایسه با کانسپت Prophecy دارد.

کابین راحت، ساده و جادار

به لطف کف فلت خودرو و همچنین تمرکز شدید طراحان هیوندای روی طراحی ارگونومیک کابین، سرنشینان این خودرو تجربه‌ای فوق‌العاده از سواری با آن خواهند داشت. گرچه همواره طراحی ظاهری و بدنه اهمیت زیادی برای خریداران دارد، ولی در خودرو‌های الکتریکی، طراحی کابین چیزی است که یک برند را از دیگری متفاوت می‌کند.

طراحی کنسول مرکزی نیز به صورت فلت بوده و سرنشین صندلی جلو به راحتی می‌تواند با لپ تاپ یا تبلت خود کار کند. یکی از مواردی که داخل کابین آیونیک ۶ بسیار جلب توجه می‌کند، طراحی بسیار خاص و مینیمالیستی داشبورد به شکل شاخ گاو می‌باشد که یک جفت صفحه نمایش ۱۲ اینچی را در یک قالب یک پنل به زیبایی هرچه تمام داخل خود جای داده است.

هیوندای می‌گوید طراحی داشبورد کاملاً کاربر محور بوده و به منظور افزایش فضای کابین در قسمت جلو، طراحی کنسول مرکزی به شکل شناور انجام شده است. همچنین به لطف فاصله بین دو محور زیاد، فضای پا برای سرنشین‌های هر دو ردیف خودرو بسیار عالی بوده و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

در راستای تلاش‌های محیط زیستی شرکت هیوندای، در طراحی کابین این خودرو از مجموعه‌ای از مواد اولیه دوست دار محیط زیست مانند چرم مصنوعی، پلاستیک قابل بازیافت، رنگ روغنی گیاهی و تور‌های قابل بازیافت استفاده شده است.

زمان عرضه و قیمت احتمالی

در زمان ورود به بازار که احتمالاً تابستان ۲۰۲۳ خواهد بود، هیوندای آیونیک ۶ در ۱۲ رنگ بدنه مختلف (شامل یک رنگ سبز بسیار خاص ساخته شده از رنگدانه‌های زغال بامبو) و با رینگ‌های ۱۸ و ۲۰ اینچی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. جزئیات بیشتر در مورد این خودرو را احتمالاً با نزدیک‌تر شدن به زمان ورود آن به بازار متوجه خواهیم شد.

شرکت همچنین هنوز چیزی در مورد قیمت هیوندای آیونیک ۶ نگفته، ولی با توجه به قیمتی که هم اکنون آیونیک ۵ در بازار دارد و قیمت‌های رقبای مستقیم این خودرو، احتمالاً قیمت پایه آن چیزی برابر با ۵۵ هزار دلار خواهد بود.

منتظر برادر بزرگ‌تر آن باشید

در حالی که در طراحی آیونیک ۵ شاهد استفاده برخی عناصر طراحی قدیمی مانند چراغ‌های پیکسلی و طراحی زاویه دار آن بودیم، برای هیوندای آیونیک ۶ شرکت یک سبک طراحی متفاوت را مورد استفاده قرار داده و در نگاه اول، این سدان الکتریکی جذاب ما را به یاد محصولات پورشه و مرسدس بنز میاندازد.

به گفته سانگ یوپ لی، طراح ارشد شرکت هیوندای، شاسی بلند آیونیک ۷ هیوندای نیز قرار است از یک طراحی متفاوت‌تر در مقایسه با برادران کوچک‌تر خود استفاده کند. این خودرو که پیش نمایش آن را در قالب کانسپت هفت دیده بودیم، در واقع یک شاسی بلند هم اندازه سانتافه خواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی