واردات خودرو همچنان در بلاتکلیفی


کد خبر : ۱۳۷۶ | تاریخ انتشار : ۱۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یایان بدون نتیجه مذاکرات هسته‌ای دوحه، بازارها را به تکاپو واداشت و قیمت دلار کاهش قیمت هفته گذشته را یک روزه جبران کرد. اما آیا این افزایش قیمت می‌تواند بر قیمت خودرو هم تاثیر بگذارد؟ 

به گزارش خبرقطعه؛ کارشناسان معتقدند جو حاکم بر بازار خودرو یک جو کاملا رکودی است. قیمت خودروها در نوسان است و برخی کمی گرانتر و برخی کمی ارزانتر می‌شوند. اما معاملات بازار فعلا محدود است و معامله‌گران در حالت انتظار به سر می‌برند.

اما آنچه باعث ایجاد رکود در بازار شده، قیمت دلار و مذاکرات هسته‌ای نیست. مساله اصلی بازار خودرو، مساله واردات خودرو به کشور است.

بلاتکلیفی واردات خودرو

مدتی است که مساله واردات خودرو مطرح است و دولت هم با آن موافقت کرده اما هنوز این وعده اجرایی نشده و مشخص نیست اولین گروه از خودروهای وارداتی چه زمانی به کشور وارد می‌شود.

اما تنها ابهام موجود درباره واردات خودرو،‌زمان نیست. فعالان بازار هنوز نمی‌دانند قرار است چه خودروهایی با چه تعرفه‌ای و با چه قیمتی وارد بازار ایران شوند. حتی مشخص نیست تعداد خودروهایی که می‌توان وارد کرد، چند عدد است تا بررسی کرد که واردات این تعداد خودرو می‌تواند تعادل را به بازار خودرو برگرداند یا نه.

تنها مساله‌ای که تاکنوت عنوان شده این است که دولت به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده و همین مساله خریداران خودرو را در حالت انتظار قرار داده تا تکلیف واردات مشخص شود.

اما سوالی که وجود دارد این است که واردات می‌تواند قیمت‌ خودرو را کاهشی کند؟

برخی از کارشناسان می‌گویند بعید است دولت مجوز واردات تعداد بالای خودرو را بدهد. از طرفی دولت وعده واردات خودروی اقتصادی را داده و وزیر صمت گفته خودروی زیر ۱۰ هزار دلار وارد می‌کند. اما بعید است که با تعرفه‌های وارداتی خودروهای اقتصادی وارد شود. جز این، کارشناسان معتقدند واردات خودرو محدود است و تعادل را به بازار بر نمی‌گرداند پس نباید انتطار ریزش قیمت را داشت.

سیگنال خودروسازان به بازار

از طرف دیگر،‌قرار بود علاوه بر واردات، بخشی از تعادل بازار از طریق افزایش تولید ایجاد شود. وزیر صمت سال گذشته وعده داده بود که تیراژ خودروی داخلی را ۱.۵ برابر می‌کند. اما اولین آمارهای منتشر شده از تولید خودروسازان نشان می‌دهد در فصل بهار نه تنها آمار تولید بالا نرفته که کاهش دو درصدی هم داشته است.

این آمار در کنار بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای دوحه و تعداد خودروهای ناقص خودروسازان نشان می‌دهد چشم‌انداز بازار خودرو چندان امیدبخش نیست و انتظار ریزش قیمت را نمی‌توان داشت. اما فعلا انتظار واردات خودرو، بازار را وارد دوره رکود کرده و بسیاری از دلالان از بازار خودرو خارج شده‌اند و تنها افرادی خودرو می‌خرند که یا مصرف‌کننده واقعی هستند و یا پولی دارند که نمی‌خواهند ارزش آن از بین برود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی