رضایی بیان داشت: تعداد زیادی از این قطعه‌سازان توانایی طراحی و کار کردن با قطعه‌سازان و خودروسازان بین‌المللی را دارند. وی با اشاره به مطرح شدن همکاری با روس‌ها، خاطرنشان کرد: امروز جنگ روسیه و اوکراین فرصتی برای تعریف همکاری‌های مشترک با قطعه‌سازان و خودروسازان روسی به وجود آورده است و تاکنون تماس‌های متعددی از سوی روس‌ها با ما برای همکاری‌ واصل شده است. وی توضیح داد: در این راستا هیات‌هایی از این کشور به ایران سفر کردند و متقابلا شرکت‌های ایرانی در روسیه حضور یافته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک این همکاری‌ها شکل بگیرد.

همچنین علیرضا عشقی دیگر عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در این مورد گفت: برخی قطعه‌سازان ایرانی از سال‌های گذشته در بازار روسیه ورود کرده‌اند و اکنون نیز صادرات به این کشور دارند. وی گفت: تماس و همکاری شرکت‌های ایرانی با روس‌ها حتی قبل از جنگ این کشور با اوکراین انجام می‌شده و اکنون تقاضا از سوی فعالان صنعتی این کشور با شرکت‌های ایرانی بیشتر شده که فرصتی برای ماست. وی در خصوص مطرح‌شدن همکاری‌های سه‌جانبه بین قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی، روسی و ترکیه‌ای، خاطرنشان کرد: هر کنسرسیوم که بتواند منافع کشورمان را حفظ کند، با توجه به تداوم تحریم‌ها و محدود و بسته بودن فضای کار، می‌تواند خوب باشد. وی تصریح کرد:‌ به‌طور قطع شرکت‌های روسی و ترکیه‌ای نیز منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند و اگر وزارت صمت همراه با انجمن قطعه‌سازان بتواند کانال‌های ارتباطی قوی ایجاد کند، برای قطعه‌سازان ایرانی مثمرثمر خواهد بود.

در سال‌های گذشته همکاری‌های سه‌جانبه نزدیک سیاسی و اقتصادی ایران، روسیه و ترکیه، مطرح شدن مباحثی همچون استفاده از ارز رایج سه کشور در مبادلات پولی، استفاده از پیام‌رسان بانکی بومی به‌جای سوئیفت بین ایران و روسیه و مواجهه این دو کشور با تحریم‌ها، زمزمه‌هایی در برخی محافل مبنی‌بر تعریف یک برند خودرویی بین این کشورها ایجاد کرد، اما در عمل به جایی نرسید و مسوولان توجهی به آن نشان ندادند. با‌این‌حال، برافروخته شدن جنگ بین روسیه و اوکراین و در ادامه خروج برندهای خودروی خارجی از این کشور، نیاز روسیه به تامین بازار داخلی خود، همچنین سابقه تولید خودروی ال۹۰ در هر دو کشور ایران و روسیه، سبب شده در ماه‌های گذشته شاهد تماس‌های مکرر روس‌ها با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی باشیم. بر این اساس، ایده طراحی و ساخت خودرو یا خودروهای مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه بیش از گذشته می‌تواند شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.

 

منبع: ایرنا