باید ریشه‌های زیان خودروسازان را پیدا کنیم


کد خبر : ۱۴۳۸ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های زیان خودروسازان را پیدا کنیم نه اینکه بگوییم افزایش قیمت دهیم تا بازار را مدیریت کنیم، گفت: باید به دنبال آن باشیم که چرا خودروسازان زیان‌ده شده‌اند و آیا بعد از افزایش قیمت خودرو، تضمینی وجود دارد که خودروسازان از زیان‌دهی خارج شوند؟

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های زیان خودروسازان را پیدا کنیم نه اینکه بگوییم افزایش قیمت دهیم تا بازار را مدیریت کنیم، گفت: باید به دنبال آن باشیم که چرا خودروسازان زیان‌ده شده‌اند و آیا بعد از افزایش قیمت خودرو، تضمینی وجود دارد که خودروسازان از زیان‌دهی خارج شوند؟

مصطفی طاهری درباره ادعای خودروسازان مبنی بر اینکه اگر قیمت‌گذاری از حالت دستوری خارج شود یا قیمت‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که خودروسازان از تولید خودرو متضرر نباشند، این توان را دارند تا با تولید انبوه خودرو هیجانات بازار را مدیریت کنند، با بیان اینکه «این موضوع بارها مطرح شده است»، اظهار کرد: اکثر مقاطع قیمت‌های خودرو به گونه‌ای بوده که خودروسازان زیان‌ده نباشند؛ یعنی در مقاطعی بوده که خودروسازان سود هم داشتند اما هیجانات بازار، رضایت مردم، کیفیت و کمیت محقق نشده یا اگر هم بوده، ایده‌آل نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه «اگر بخواهیم یک بُعدی به موضوع نگاه کنیم، مرتکب خطا شده‌ایم»، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت خودرو یکی از چندین مساله وضعیت خودروسازی است؛ وقتی صنعتی زیان‌ده باشد قطعاً تلاش می‌کند عرضه را کاهش دهد تا زیان کمتری را متحمل شود، اما باید ریشه‌های زیان را پیدا کنیم نه اینکه بگوییم افزایش قیمت دهیم تا بازار را مدیریت کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید به دنبال آن باشیم که چرا خودروسازان زیان‌ده شده‌اند و آیا بعد از افزایش قیمت خودرو، تضمینی وجود دارد که خودروسازان از زیان‌دهی خارج شوند؟

طاهری تاکید کرد: اگر ریشه این مسائل مشخص و برطرف نشود، ممکن است اقداماتی نظیر افزایش قیمت خودرو، مُسکن باشد اما در عین حال بیماری سر جای خود است؛ باید بیماری را به طور کامل برطرف کنیم.

 

منبع:ایسنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی