احتمال عرضه خودرو‌های وارداتی کم تیراژ در بورس کالا


کد خبر : ۱۷۴۵ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۷-۱۴۰۱ - ۹:۲۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: خودرو‌های وارداتی کم تیراژ قابل عرضه در بورس کالا هستند.

جواد جهرمی گفت: خودروساز هیچ راهی ندارد تا برای خروج از این وضعیت، خودرو‌های خود را وارد بورس کالا کند. سال گذشته مذاکراتی را با خودروساز‌های متفاوت داشتیم و با ایران‌خودرو برای خودرو‌هایی مانند تارا به توافق رسیدیم که در نهایت مدیرعامل این شرکت تغییر کرد.

به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران بعد از آن با گروه خودروسازی سایپا و گروه بهمن مذاکراتی انجام و مقرر شد.وانت در این بازار عرضه شود و کلیه مکانیسم و قانون و مقررات بر اساس بازار سرمایه شکل گرفته است.

جهرمی گفت: خودرو‌هایی که قرار بود وارد بورس کالا شود، مشمول قیمت‌گذاری نبودند، بحث بین وزارت صمت و شورای رقابت شکل گرفته بود که بیشتر مربوط به خودرو‌هایی است که انحصاری شناخته شدند و به نوعی پرتیراژ بودند.

به گفته او، این خودرو‌ها مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند و اختیار آن‌ها به وزارت صمت سپرده شده بود. بورس کالا به کشف قیمت کمک می‌کند و با افزایش عرضه شاهد بهبود وضعیت بازار خودرو خواهیم بود.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا می‌گوید: خودرو با قیمت کمتر از بازار در بورس عرضه شد و سوال ما این است عرضه در بورس رانت بوده یا نحوه قرعه‌کشی خودرو که مشخص نمی‌شود خودرو در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؟

او گفت: بر اساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی اگر دولت به هر دلیلی کالایی را کمتر از هزینه تمام شده در بازار قیمت‌گذاری کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را در همان سال به تولیدکننده پرداخت کند. طبق این بند سهامداران تقاضا دارند که اگر خودرو‌هایی که اکنون در حال قیمت‌گذاری است و صورت‌های مالی آن‌ها زیان‌ده بودن را نشان می‌دهد، باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود.

جهرمی گفت: سازکار ما رانت ایجاد نمی‌کند بلکه رانت‌ها رو از بین می‌برد عرضه خودرو در بورس باعث شفاف سازی قیمت و در نتیجه کاهش قیمت در بازار می‌شود.

او گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با هیچ محدودیتی برای مشتری روبرونیست و برای عرضه خودرو به مشتری ۳۰ درصد از هزینه را دریافت کرده و بعد از تحویل خودرو مابقی  پرداخت می‌شود.

جهرمی گفت:در صورت تاخیر و یا عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان جریمه به ازای هر روز پرداخت می‌شود و طبق بررسی های انجام شده تاکنون خودروی شاهین کمترین تقاضا را داشت .

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرحی که برای عرضه داده بودیم برای تنظیم در بورس کالا است.

او گفت:خودور‌های پر مصرف و خودرو‌های که صف خرید برای آن‌ها ایجاد می‌شود قابل عرضه در بورس نیست بلکه تنها برای خودرو‌هایی است که عرضه آن‌ها در بازار کمتر است.

اومی گوید: در خورد‌های وارداتی هم تنها خودرو‌های عرضه می‌شود که کم تیراژ هستند. عرضه خودرو در بورس کالا باعث شفافیت می‌شود. تجربه سامانه‌های دولتی که متولی دولت هستند همیشه هشت گرو نه آن‌ها است چراکه سامانه جامع تجارت و اطلاعات یک پارچه نیست و موافق بورس کالا هستم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی