مشکل اصلی خوابیدن خودروهادر کف کارخانه عدم پرداخت بموقع طلب قطعه سازان است


کد خبر : ۱۸۲ | تاریخ انتشار : ۰۶-۰۳-۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

بازار خودرو از ابتدای سال جاری وارد فاز جدید از نوسان قیمتی شد و این وضعیت تا امروز ادامه داشته است تا جایی که قیمت برخی خودرو‌های داخلی و خارجی سر به فلک کشیده است.

خبر قطعه – بازار خودرو از ابتدای سال جاری وارد فاز جدید از نوسان قیمتی شد و این وضعیت تا امروز ادامه داشته است تا جایی که قیمت برخی خودرو‌های داخلی و خارجی سر به فلک کشیده است.

در این بین فاصله قیمت برخی خودرو‌های داخلی از درب کارخانه تا بازار تا ۱۰۰میلیون تومان هم رسید و برخی از آن‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران شدند.

نوسانات بازار ارز و سیل نقدینگی سرگردان که نتیجه سیاستگذاری‌های دولتی در سال‌های گذشته بوده، از عوامل بروز این وضعیت آشفته بازار خودرو محسوب می‌گردد، اما خودروسازان هم استفاده تمام و کمال را از این نابسامانی‌ها برده‌اند.

شهاب الدین بی مقدار رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار خبر قطعه گفت : بنده هم از اخبار مربوط به دپوی خودرو توسط خودروساران و ایران خودرو مطلع شده ام و برای اینکه در این خصوص بتوانیم تصمیماتی را ارائه کنیم از وزارت صنعت،معدن و تجارت خواسته ام با ورود به این قضیه گزارش کاملی را در اختیار کمسیون صنایع و معادن مجلس قرار دهد تا در صورت تخلف و عدم عرضه ی خودرو توسط خودروساز با انها برخورد شود و از طرفی هم از مدیران ایران خودرو خواسته ایم که جلسه ی مشترک را با کمسیون و فراکسیون حمایت از صنعت قطعه سازی داشته باشند تا با بررسی دقیق علل و عوامل ناقص ماندن خودروهای تولیدی بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

مهندس بی مقدار در ادامه گفت : طبعا وجود خودروی کامل نشده در خودروسازی ها مشکلاتی را برای بازار و علی الخصوص تولید کنندگان قطعه به دلیل وصول نشدن مطالبتشان و عدم بازگشت منابع مالی به آنها به وجود می آورد که این فرایند غلط و پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان و همچنین پرداخت نشدن منابع ارزی به انها نه تنها شعار رونق تولید ملی را محقق نمیکند بلکه فشارهای سنگینی را به تولیدکنندگان قطعه وارد میکند که همین امر موجب افزایش نرخ بیکاری در این صنعت مهم و مادر کشور میشود .

ایشان در بخشی از گفتگوی خود اظهار داشتند : قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به دلیل سخت گیرهایش در تعیین قیمت؛ به ضرر قطعه سازان می انجامد و نمی توان با تعیین قیمت دستوری و بخشنامه ی آرامش را یه بازار خودرو برگرداند و از طرفی با تو جه به عدم تعهد خودروسازها به پرداخت هشتاد درصد ی فروش های جدید خود به قطعه سازها و همچنین پرداخت نشدن ۸۵۰ ملیون دلار بصورت اعتبار به قطعه سازان از سوی بانک مرکزی؛ مشکلات مالی قطعه سازان را بیش از بیش افزایش داده است.

شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلاتی را که تامین مواد اولیه از بورس برای قطعه سازان ایجاد کرده است گفت : مشکل دیگر قطعه سازان بورس می باشد چون این تولید کنندگان به مواداولیه خاصی نیاز دارند که قبلا به راحتی ازکارخانه ها خریداری میشد که در حال حاضر با اجبار خرید از بورس و اینکه همیشه نیازهای آنها در بورس عرضه نمیشود

شهاب الدین بی مقدار در پایان اظهار داشت : مشکل اصلی خوابیدن خودروها درکف کارخانه کمبود نقدینگی قطعه سازان و عدم پرداخت بموقع ازطرف خودروسازها میباشد زیرا واردات با ارز صادراتی نیاز مند منابه مالی فراوان می باشد و همچنین افزایش حقوق کارگران نیازمند به نقدینگی دارد

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی