بورس منطقی‌ترین مکانیزم برای عرضه خودرو


کد خبر : ۱۸۷۸ | تاریخ انتشار : ۰۸-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: در شرایطی که عرضه خودرو محدود و تقاضا برای آن زیاد است، بورس منطقی‌ترین مکانیزم عرضه خودرو است.

جعفر قادری در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: وقتی تولید داخلی یک محصولی محدود است و در مقابل حجم زیادی تقاضا برای آن محصول وجود دارد، تنها راهی که می‌توان آن محصول را در بستری شفاف عرضه کرد، بورس کالاست.

وی تاکید کرد: بنابراین با توجه به اینکه خودرو نیز دارای عرضه محدود و تقاضای زیاد است، بهترین مکانیزم عرضه برای این کالا همان بورس کالا است. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس اظهار کرد: اما برای اثربخشی مثبت عرضه خودرو در بورس کالا باید عرضه خودرو به صورت مستمر صورت گیرد تا بتواند پاسخگوی تقاضا باشد.

وی با تاکید بر لزوم تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: یکی از مسائل اثرگذار بر افزایش قیمت ارز انگیزه‌های سفته‌بازی است که با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دلالی کالاهایی مانند خودرو جلوگیری می‌شود و افراد دیگر خودروهای اضافی را تقاضا نمی‌کنند.

قادری در پاسخ به این سوال که به عقیده برخی کارشناسان عرضه خودرو در بورس کالا بر افزایش قیمت این محصول تاثیرگذار بوده، در این ارتباط نظر شما چیست، گفت: افزایش قیمت ارز یکی از فاکتورهای افزایش قیمت خودرو است، زیرا وقتی درصدی از قطعات و لوازم یدکی خودرو وارداتی است در نتیجه با افزایش قیمت ارز قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد. در شرایط فعلی نیز افزایش قیمت ارز روی قیمت خودرو اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه در شرایط تورمی افراد تمایل دارند پول خود را به خودرو، مسکن و زمین تبدیل کنند تا ارزش آن از بین نرود، گفت: افزایش تقاضا در این شرایط باعث افزایش قیمت است، بنابراین افزایش تقاضا ناشی از انتظارات تورمی عاملی برای افزایش قیمت خودرو است.

قادری با بیان اینکه در شرایط فعلی که عرضه خودرو محدود و تقاضا برای آن زیاد است، بورس منطقی‌ترین مکانیزم عرضه خودرو است، گفت: با این روش دوگانگی در قیمت‌ها از بین خواهد رفت و عرضه در بستر مناسب و شفاف انجام می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی