دولت مانع افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ ارز است/ تعدیل دیرهنگام قراردادها قطعه سازان را به نابودی می کشد


کد خبر : ۱۸۸۹ | تاریخ انتشار : ۱۳-۱۰-۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به گفته عضوهیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز ، به روزرسانی دیرهنگام قیمت ها سبب می شود تا بخش قابل توجهی از سرمایه مالی قطعه ساز در اختیار خودروساز قرارگیرد. ضمن اینکه با توجه به شرایط تورمی ، ارزش این پول نسبت به زمانی که قطعه ساز برای تامین به موقع مواد اولیه و ارسال قطعه به خودروساز هزینه کرده است کاهش یاید.

بهروزحبیبی عضوهیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز در گفت وگو با پایگاه خبری خبرقطعه؛ درباره افزایش نرخ ارز  و تاثیرات آن بر صنعت  گفت: این موضوع باعث افزایش قیمت نهاده های تولید و کاهش جریان مالی بنگاه های تولیدی می شود. همچنین به دلیل قیمت گذاری دستوری و تصدی گری دولتی، بنگاه ها علی رغم تامین نهاده های تولید با قیمت بالاتر، اجازه افزایش قیمت متناسب با افزایش نرخ ارز وقیمت نهاده های تولید را ندارند. به دنبال آن در بلند مدت، به دلیل کاهش نقدینگی و تغییررفتار در بازارخرید و فروش، میزان تولید کاهش یافته وهزینه های تولید را جبران نمی کند. درنتیجه بنگاه ها دچار روزمرگی و میرایی شده وروند ورشکستگی و بیکاری سرعت می‌گیرد.

او ادامه داد: از طرفی بنگاه‌های کوچک متاثرازاین شرایط نیز دچار فروپاشی می‌شوند. به عنوان مثال در سال های اخیر بسیاری از کارگاه کوچک که پرسنل ده تا ۵۰ نفر داشته اند ، دچار ورشکستگی شده اند.

مطابق اظهارات حبیبی این احتمال وجود دارد که با ادامه این روند، نوبت به بنگاه های متوسط و بزرگ هم برسد. چراکه هر بنگاه متوسط و بزرگ، توسط تعدادی بنگاه کوچک تغذیه می شود که آنها هم با از بین رفتن بنگاه های کوچک؛ پس از مدتی دچارمشکلات تامین خواهند شد.

او دررابطه با موضوع تاخیر در تعدیل قراردادها توسط خودروسازان و زیان حاصل از آن برای قطعه سازان اظهار داشت : بروزرسانی دیرهنگام قیمت ها که بر خلاف قرارداد و ناشی ازعدم پاسخگویی به موقع خودرسازاست ، همواره سبب می شود تا بخش قابل توجهی از سرمایه مالی قطعه ساز در اختیار خودروساز قرارگیرد. ضمن اینکه با توجه به شرایط تورمی ، ارزش این پول نسبت به زمانی که قطعه ساز برای تامین به موقع مواد اولیه و ارسال قطعه به خودروساز هزینه کرده است کمتر باشد. لذا جریان مالی قطعه ساز به مرور ضعیف و ضعیف تر می شود ، زیرا از یک سو مجبوربه تهیه نهاده های تولید (به صورت نقدی – اعتباری) با قیمت بالاتر است و از طرفی دیگر، پول کالای فروخته شده به خودروساز را هم نمی تواند به موقع دریافت کند. از این رو با در نظر گرفتن وضعیت تورمی در ده ماه گذشته و سود بانکی که قطعه ساز برای تامین مالی خود پرداخت می کند، زیان وارده به قطعه سازان بیش از۱۴ درصد ارزش قطعات تحویلی دراین مدت برآورد می شود .

عضوهیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز با بیان اینکه روزمرگی، مجال اندیشیدن و تصمیم گیری صحیح را از بنگاه ها سلب کرده و صاحبان بنگاه ها به جای اندیشیدن به توسعه ، با تمرکز بر موضوعاتی از قبیل تامین مواد اولیه ، پرداخت هزینه هایی همچون دستمزد، مالیات و تامین اجتماعی، دچار فرسودگی و کندی در حرکت می شوند و درنتیجه اقبال بروزرسانی تجهیزات، دستگاه های تولیدی و یا حتی تعمیر و مرمت آنها را از دست خواهند داد.

حبیبی در خاتمه این گفت وگو ؛ درارتباط با افزایش قیمت ها اعلام کرد: این موضوع به تنهایی مشکل ساز نیست، بلکه ایراد این است که درآمد ها همپای افزایش قیمت ها تغییر نمی کند و این در بلند مدت سبب فقیر شدن جامعه می شود. به بیان دیگر افزایش درآمد ، خودبه خود در مکانیسم عرضه و تقاضا اتفاق می افند البته به شرطی که قیمت گذاری دستوری و تصدی گری دولتی حاکم نباشد.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی