عرضه قطعات خودرو در بورس حلقه مفقوده است


کد خبر : ۱۹۸۵ | تاریخ انتشار : ۰۹-۱۱-۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

علی یکه فلاح رئیس هیات مدیره شرکت چکاد صنعت فلاح می گوید: حجم مطالبات معوق قطعه‏ سازان از خودورسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر مطالبات، تاخیر در اصلاح قراردادها هم چالش بزرگ صنعت قطعه‏ سازی است.

علی یکه فلاح رئیس هیات مدیره شرکت چکادصنعت فلاح می گوید: حجم مطالبات معوق قطعه‏ سازان از خودورسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است. علاوه بر مطالبات، تاخیر در اصلاح قراردادها هم چالش بزرگ صنعت قطعه‏ سازی است.

علی یکه‏ فلاح افزود: به نظر می‏ رسد این وضعیت برای خودروسازان به نوعی تامین مالی تبدیل شده است. اگر این پول را از بانک بگیرند، سودی که باید به بانک بدهند از کارمزدی که به ما می‌دهند بیشتر است؛ یعنی در اصل قطعه‏ ساز دارد استثمار می‏شود.

این فعال صنعت قطعه‏ سازی تاکید کرد: اگر مواد اولیه در بورس عرضه می‏ شود و خودرو هم به بورس راه پیدا کرده، قطعه‌سازی و قیمت‏ گذاری آن هم می‏ تواند وارد بورس شود. این راهی است که می‏ تواند به اقتصاد قطعه‏ سازی رونق دوباره ‏ای بدهد و همه در صنعت، به امنیت و آرامش برسند.

او تصمیم ‏گیری جزیره ‏ای مسئولان و نهادهای ذیربط را یکی از موانع مهم تحقق اهداف صنعت خودرو عنوان کرد و افزود: به جای آن که ظرفیت‏ ها و توانمندی‏ های صنعت خودرو گرد هم جمع شوند و اجازه بدهیم یک بخش خصوصی واقعی راه بیفتد، مدام مُسکن مقطعی به صنعت تجویز می ‏کنیم. سیاست‏ گذاری جزیره‏ ای، افق دید کوتاه‎ مدت مدیران و مداخله دولت، در کنار تحریم ‏ها و کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش قطعه‏ ساز سبب شده صنعت قطعه‏ سازی به جای ارتقای کیفیت و توسعه، تنها به فکر بقا باشد.

رئیس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه‏ سازان کشور راه برون‏رفت از وضعیت کنونی را خصوصی‏ سازی واقعی صنعت خودور دانست و گفت: اگر خواهان رونق صنعت قطعه‏ سازی هستیم، خودروساز باید کاملا از قطعه‌سازی خارج شود. باید تلاشش را روی تولید خودرویش بگذارد؛ قطعه‌سازی را به اهلش بسپارد و خصوصی‌سازی، واقعی شود. ضمن آن که دنبال استثمار قطعه‏ ساز نباشد. این حجم مطالبات، می‏تواند هر صنعتی را زمین‏ گیر کند.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی