دسترسی به ارز اصلی ترین دغدغه قطعه سازان خودرو/۵۰ درصد از تولیدات لنت پارس قابلیت صادرات را دارند


کد خبر : ۲۱۳۹ | تاریخ انتشار : ۲۲-۱۲-۱۴۰۱ - ۹:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

لاجوردی، مدیرعامل لنت‌پارس گفته است : طی چهار ماه گذشته تامین ارز جهت خرید مواداولیه یکی از معضلات اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی شده است، این مساله می تواند در کیفیت چالش ایجاد کند.

حدود چهار سال است که واردات لنت ترمز به کشور ممنوع شده است، از زمان اجرای این قانون تولید کنندگان داخلی اقدام به تامین نیاز بازار کرده اند. در بیشتر موارد لنت های ترمز ساخت داخل از کیفیت مطلوب و عمرمفید مناسب برخوردار هستند، البته این مورد به معنای عالی بودن تولیدات داخلی نیست چرا که به دلیل جبر تحریم های ظالمانه تامین مواد اولیه از منابع مختلف ایجاد می شود که می تواند در زمان تولید چالش کیفی ایجاد کند. طی چند ماه گذشته قطعه سازان با چالش های عدیده از جمله قطع انرژی، مشکلات گمرکی، عدم دریافت تسهیلات و عدم تامین ارز مواجه شدند. در کنار این موضوعات طرح رهگیری وزارت صمت نیز هزینه و زمان تولید را افزایش داده است. باتوجه به چالش های مذکور برای بررسی وضعیت تولید لنت ترمز در کشور چندروز پیش با «علی لاجوردی» مدیرعامل لنت‌پارس به گفت وگویی انجام شده است:

 

* به عنوان پرسش نخست به عنوان تولید کننده لنت ترمز در کشور با چه چالش های مواجه هستید؟

مشکلات تولید در کشور برای صنعتگران تمام شدنی نیست، لذا تولیدکنندگان باید با قوت فعالیت خود را ادامه دهند تا چرخه اقتصاد به درستی بچرخد.

 

* حدود چهارسال است که واردات لنت ترمز به کشور ممنوع شده است، آیا همچنان لنت ترمز به کشور وارد می شود؟ باتوجه به ممنوعیت مذکور نیاز بازار داخل توسط تولیدکنندگان به خوبی تامین می شود؟

ابتدا باید اشاره داشت که علیرغم ممنوعیت واردات لنت ترمز به کشور هنوز شاهد هستیم این قطعه «فوق ایمنی» به صورت رانتی از مبادی رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد و عرضه بازار می شود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم تولید لنت ترمز در کشور توسط ۴۰ واحد تولیدی به غیر از ما با قوت انجام می شود، امروز در بازار لوازم یدکی شاهد هستیم که عرضه لنت ترمز بیشتر از تقاضا است، بنابراین در نظر داریم برنامه صادرات لنت ترمز و بازارهای هدف را توسعه دهیم.

 

* به توسعه برنامه صادراتی اشاره کردید، تاکنون به کدام کشورها صادرات داشتید و اکنون برنامه برای ورود به بازار کدام کشور را دارید؟

باتوجه به اینکه سال ها صادرات لنت ترمز به کشورهای همسایه داشیم، اخیرا باتوجه به افزایش مراودات تجاری میان ایران و روسیه برنامه جهت عرضه لنت ترمز به این کشور را داریم.

 

 

تامین ارز چالش اصلی قطعه سازی|لنت ترمز علیرغم ممنوعیت واردات به کشور وارد می شود

 

* چه مقدار از ظرفیت تولیدات شما قابلیت صادرات را دارد و این موضوع چه تاثیری در میزان نقدینگی شرکت شما دارد؟

۵۰ درصد از تولیدات لنت پارس قابلیت صادرات را دارند، در صورت تحقق برنامه جدید ارز حاصل از صادرات می تواند نیاز واحد تولیدی ما به ارز نیمای یا آزاد را رفع کند، بنابراین میزان نقدینگی در شرکت رشد چشمگیری خواهد داشت.

 

* به عنوان یک قطعه ساز در کشور بیشتر با چه چالش های برای تولید قطعه مواجه هستید؟

بیشترین چالش قطعه سازان در کشور بخش نامه های خلق الساعه است که از سمت ارگان ها و سازمان های ذیربط صادر می شود، متاسفانه شاهد هستیم اگر امروز بخشنامه جدیدی ابلاغ شود، فردا این بخشنامه با دستوری جدید نفی می شود. از سوی طی چهار ماه گذشته تامین ارز جهت خرید مواداولیه یکی دیگر از معضلات اصلی صنعت خودرو و قطعه سازی شده است.

 

* به تامین مواداولیه از خارج کشور اشاره داشتید، صنعت لنت ترمز چنددرصد از مواداولیه خود را وارد می کند؟ چه مقدار از تولید لنت ترمز داخلی سازی شده است؟

حدود ۵۰ درصد مواداولیه مورد نیاز صنعت لنت ترمز وارداتی است، ولی ۷۵ درصد از فرآیند تولید این قطعه داخلی سازی شده و ۲۵ درصد وابستگی به خارج وجود دارد.

 

* آیا در سال جاری برنامه توسعه تولید لنت ترمز در کشور را دنبال کردید؟ در صورت وجود چنین برنامه ای چه بخشی را مورد توجه قرار داده اید؟

بله، به تازگی علاوه بر خرید مواداولیه سفارش ساخت و تامین ماشین آلات فوق مدرن برای خطوط تولید شرکت لنت پارس به یک تولیدکننده مطرح اروپایی داده ایم. تاکنون ۵۰ درصد از قیمت ماشین آلات مذکور را پرداخت شده است. اگر نتوانیم ارز مورد نیاز به شیوه نیمای جهت پرداخت ۵۰ درصد دیگر قیمت ماشین آلات مذکور را تامین کنیم، پیش پرداخت و ماشین آلات سفارش داده شده را از دست می دهیم.

 

* به عنوان پرسش پایانی، از مسئولین چه درخواستی برای حل مشکلا مذکور دارید؟

از مسئولین محترم و متولیان امر به عنوان یک قطعه ساز درخواست رفع چالش تامین ارز جهت خرید مواداولیه با کیفیت و واردات ماشین آلات به کشور را دارم، به روز رسانی خطوط تولید می تواند سبب توسعه تولید و افزایش کیفیت لنت ترمز در بازار شود.

 

 

منبع: تحلیل بازار

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی