دولت و وزارت صمت با ناآگاهی بازار را به سمت انحصار مطلق کشاند


کد خبر : ۲۲۳۲ | تاریخ انتشار : ۰۵-۰۲-۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: متاسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.

به گزارش خبرقطعه، به نقل از ایلنا مهدی دادفر ، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تا چه میزان مافیا و لابی خودروی چینی در ایران می‌تواند برای واردات خودرو کارکرد به کشور مانع تراشی کند؟ گفت: به شدت این لابی تاثیرگذار است چراکه بازیگران صنعت خودرو می‌دانند که مسئولان اجرایی در این موضوع اشراف و آگاهی ندارند از این رو از  عدم آگاهی آنها بیشترین استفاده را به نفع خود می‌برند.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی اطلاعی از هزینه تمام شده تولید خودرو در چین ندارند، افزود: دولت و وزارت صمت با ناآگاهی بازار را به سمت انحصار مطلق کشاند وقتی آگاهی نباشد امکان اینکه ندانیم چه بر ما می‌گذرد تقویت می‌شود. متاسفانه در وزارت صمت افراد با دیدگاه‌های عجیب و غریب جمع شده‌اند که اشرافی در موضوعات خودرو، بازار و واردات آن ندارند و در نتیجه شاهد آشفتگی در بازار خودرو هستیم.

دادفر آشفتگی بازار خودرو را تاحدودی به تورم موجود در کشور نسبت داد و افزود: عدد تاثیر تورم به قیمت خودرو مشخص است و هرگز با این اعداد موجود در بازار نمی‌رسیم؛ مگان سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بود چرا امسال باید یک میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان بفروش برسد؟ ایا تورم موجود می‌تواند تا این میزان در افزایش قیمت‌ها نقش ایفا کند؟‌ بدون تردید پاسخ منفی است و این موضوع به ناکارآمدی و کارنابلدی مسئولان برمی‌گردد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ به نظر می‌رسد خودرو دسته دوم وارد کشور نشود چراکه این موضوع باهدف عدم استیضاح وزیر صمت طرح شده است. هم اکنون رسانه‌ها کشور مرعوب تبلیغات یک وزارتخانه شده‌اند؛ از سوی دیگر باتوجه به منافع اشخاص و افراد خاص قرار نیست که خودرو صفر کیلومتر و کارکرده وارد کشور شود.

وی با تاکید بر افزایش تولید خودرو داخلی و چینی، گفت: بازار با عرضه انبوه به شرایط تعادل می‌رسد چرا با عرضه انبوه دیگر خودرو ۳۰۰ میلیون تومانی بالای یک میلیارد تومان بفروش نمی‌رسد.

دادفر با طرح این پرسش که در کجای قانون آمده است که واردات خودرو کارکرده ممنوع است؟ گفت: در بودجه ۱۴۰۲ خودرو سواری کارکرده را از منابع درآمدی دولت حذف کردند اگر وزارت صمت بخواهد ثبت سفارش را برای افراد، بدون انتقال ارز باز کند اتفاقی رخ می‌دهد؟ بدون تردید مردم با این اقدام موافق خواهند بود.

وی با بیان اینکه حل بحران خودرو امکان عبور از سایر بحران‌ها را برای دولت مردان فراهم می‌کند،گفت: اگر دولت بتواند خودرو لوکس با قیمت واقعی را به دست مصرف کنندگان برساند می‌تواند سایر مسائل را نیز حل و فصل کند. اما دولت روحانی نتوانست و دولت فعلی نیز از نتوانستن هم گذر کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: هر روز شاهد از دست دادن سرمایه‌های خود هستیم و خرید خودرو با درآمد ماهیانه برای مردم به معجزه تبدیل شده است.

وی در پایان بیان کرد: من بعید می‌دانم که فاطمی امین این بار از نمایندگان رای اعتماد بگیرد، اما بحران خوردو با او و بدون او حل نمی‌شود. فاطمی امین فرصت خروج نقش دولت از صنعت خودروسازی را داشت اما آن را عملیاتی نکرد. همچنین توجه بیش از اندازه وی به توان تولید داخلی و دل سپردن به اطلاعات غلط در بحث واردات خودرو باعث شد او نتواند به موقع بازار را تنظیم کند. اما در این یک پرسش اصلی مطرح است که اگر نمایندگان مجلس بحث واردات خودرو را باجدیت دنبال می‌کنند چرا اسفند ۱۴۰۰ که شرایط‌اش وجود داشت ایستادگی نکردند و چرا این زمان می‌خواهند پافشاری کنند؟

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی