نقدینگی، بروزرسانی قراردادها و تخصیص ارز بزرگترین چالش این روزهای قطعه سازان


کد خبر : ۲۲۷۸ | تاریخ انتشار : ۰۴-۰۳-۱۴۰۲ - ۹:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و بروزرسانی قراردادها با خودروساز موجب تضعیف قطعه سازان شده که یقینا تاثیر منفی آن روی صنعت خودروسازی طی ماه های آتی مشاهده می شود.

محمد ممتازی مدیرعامل شرکت قطعه سازی بهین صنعت راد  و عضو انجمن تخصصی قطعه سازان خودرو استان تهران طی گفت و گو با خبر قطعه اظهار کرد که موعد پرداخت مطالبات قطعه سازان روی کاغذ چهار ماه اعلام می شود. اما در عمل این زمان بالاتر بوده و گاهی تا هفت یا هشت ماه و حتی بیشتر هم قطعه سازان موفق به دریافت مطالبات خود از خودروساز نشده اند.

وی در ادامه اظهار کرد که همانگونه قطعه ساز موظف است قطعه با کیفیت را به موقع به خط تولید خودروساز تزریق کند، خودروساز نیز موظف به پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان است. نقدینگی برای فعالیت قطعه سازانی که عمدتا بخش خصوصی هستند بسیار مهم و با اهمیت بوده و عدم پرداخت به موقع نقدینگی گاهی اوقات سبب تعدیل نیرو و همچنین تعطیلی برخی از قطعه سازان شده است.

مدیرعامل بهین صنعت راد اظهار کرد که موعد پرداخت مطالبات قطعه سازان توسط ایران خودرو و سایپا در اواخر سال گذشته تقریبا به چهار تا پنج ماه هم رسید. اما از اواخر سال گذشته و با تغییر مدیرعامل ایران خودرو و تغییر سیاست ها وضعیت برای قطعه سازان بدتر شده و عملا نه تنها مطالبات بسیاری از قطعه سازان پرداخت نشده، بلکه برنامه مدون و دقیقی از سوی دو خودروساز دولتی کشور به قطعه ساز برای برنامه ریزی و تعیین تیراژ قطعات ابلاغ نشده است.

محمد ممتازی در ادامه بیان کرد که عدم اعلام برنامه دقیق از خودروساز به قطعه ساز (به خصوص در اوایل سال ۱۴۰۲) و عملکرد سینوسی خودروسازان سبب شده که قطعه ساز نتواند نسبت به تامین مواد اولیه، برنامه ریزی دقیق داشته باشد. البته قطعه سازان امروزه با خبرگی و آزمون و خطا توانسته اند که تا حدودی رفتار خودروساز و وضعیت آنها را پیش بینی کنند. اما یقینا عملکرد قطعه سازان در شرایطی که خودروساز برنامه تولید دقیق و مدونی را به آنها ارائه کند به مراتب بهتر است.

ممتازی اشاره کرد که یکی از موضوعاتی که به صنعت خودرو و قطعه سازان ما آسیب وارد می کند، تغییرات شدید مدیریتی در خودروسازان بوده (که بیشتر ریشه سیاسی داشته و نه کارآمدی) که در حدود یکسال گذشته دو بار تغییر مدیرعامل ایران خودرو باعث تغییرات متعدد رویه ها و خط مش ها در این شرکت شده که به خصوص حجم مطالبات به بیش از ۷ یا ۸ ماه در شرکت رسیده است.

ممتازی اشاره کرد که اهمیت قطعه سازی کمتر از خودروسازی نیست. وی اظهار کرد که در شرایط فعلی که خودروساز نسبت به بروزرسانی قرارداد قطعه سازان، اصلاح قیمت ها و پرداخت مطالبات آنها بی توجهی می کند، قطعه سازان به اجبار نمی توانند به موقع تامین قطعه برای خطوط تولید خودروسازان دولتی داشته باشند که این موضوع یا باعث توقف تولید یا کسری تولید شده یا خودروساز را مجبور به ایفای تعهد و پرداخت به موقع مطالبات قطعه ساز خواهد کرد.

اصلی ترین چالش قطعه سازان امروز تامین به موقع نقدینگی و همچنین تخصیص ارز است. وی اظهار کرد که در اواخر سال گذشته برخی از قطعه سازان توانستند مقداری ارز برای تامین قطعات و مواد اولیه لازم برای خطوط تولید تامین کنند. اما در حال حاضر بانک ها ارز کافی برای اختصاص به قطعه ساز نداشته و عدم تامین به موقع ارز سبب شده که قطعه ساز نتواند مواد اولیه لازم برای تولید قطعه را تامین کند.

مدیرعامل بهین صنعت راد در پایان بیان کرد که تنها راه برون رفت صنعت خودرو از چالش اصلاح به موقع قراردادهای خودروساز و قطعه ساز، پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و همچنین تخصیص ارز کافی به قطعه ساز است.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی