مسیر پر دست انداز کارآفرینی در قطعه سازی ایران


کد خبر : ۲۵۴ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

صنعت قطعه سازی کشور که این روزها به تبع تحریم های صنعت خودرو با مشکلات زیادی مواجه شده، ادامه راه را برای کارآفرینان این حوزه سخت تر از پیش کرده است.

به نقل از خبرنگار پرشین خودرو، در ماه های اخیر اخبار زیادی در خصوص مشکلات فعالان صنعت قطعه سازی کشور به گوش رسید که می توان تعدیل گسترده نیرو و تعطیلی خطوط تولید این شرکت ها را بخشی از مهمترین خبرهای این حوزه برشمرد.

 

با وجود اینکه برخی سعی می کنند تا در صنعت قطعه سازی نیز به مانند سایر بخش ها، تمام مشکلات را به تحریم های یک جانبه آمریکا مرتبط کنند، اما به اذعان کارشناسان، بسیاری از مشکلات این حوزه مدیون سیاست گذاری نادرست در صنعت خودروسازی و قطعه سازی است.

 

تدوین نادرست سیاست های کلان این صنعت و نبود نقشه راه موجب شده است تا پرده از مشکلات صنعت قطعه سازی با تحریم های صنعت خودرو کنار رود و در نتیجه فعالان این صنعت با مشکلات بسیاری برای ادامه حیات دست به گریبان باشند.

 

در میان این مشکلات که در ماه های اخیر به چشم آمده است، بی انصافی است اگر رقابت های ناسالم درون گروهی را کم اثر یا ناچیز بشماریم. رقابت هایی که در نهایت دود آن به چشم کارگران و شرکت هایی خواهد رفت که با سرمایه های بخش خصوصی توانسته اند در این صنعت مهم کشور تاثیرگذار باشند.

نیروی انسانی که سرمایه بی قیمت صنعت قطعه سازی است و برای آموزش و تربیت آنان انواع سرمایه گذاری های پیدا و پنهان خرج شده است، یکی از اولین آسیب دیدگان این رقابت های ناسالم است اما به نظر نگارنده مهمترین نیست.

 

مهمترین بخشی که از این رقابت ها که بعضا موجب آسیب دیدن صنعت خودروسازی نیز می شود، متاثر خواهد شد، همان سرمایه گذارانی هستند که در این سال ها با وجود تمام مشکلات و مصائب در ایران مانده اند و موجبات فعالیت و رونق صنعت خودرو و قطعه سازی را فراهم ساختند آن هم در حالی که بسیاری از کشورها با انواع و اقسام تسهیلات در صدد پهن کردن فرش قرمز برای جذب آنها هستند.

 

شاید امروز که مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی به واسطه تحریم های یکجانبه آمریکا بر همگان عیان شده است زمان مناسبی باشد که با تکیه بر توانمندی تمام شرکت های بزرگ و کوچک، عرصه را برای فعالیت های سالم شرکت های توانمند فراهم کنیم.

 

اکنون زمان آن فرا رسیده است که یکبار برای همیشه راه خروج سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را با اتخاذ تصمیمات صحیح و کارشناسی شده ببندیم و باور کنیم که با تکیه بر فعالان بومی صنعت قطعه سازی، توان عبور از شرایط فعلی را خواهیم داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی