افزایش قدرت قطعه سازان با خرد جمعی در انجمن های قطعه سازی


کد خبر : ۲۹۸ | تاریخ انتشار : ۲۷-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

ماه هاست که قطعه سازان خودرو با مشکلات زیادی مواجه هستند و تحریم های یک جانبه بر صنعت خودرو موجب شده است تا این مشکلات دو چندان شود و اینجاست که نقش انجمن های قطعه سازی در پیگیری حقوق قطعه سازان و توسعه این صنعت بیش از پیش نمایان می شود.

به نقل از خبرنگار پرشین خودرو، در این روزها گفتن و نوشتن از مشکلات قطعه سازان و صنعت خودرو در آستانه تبدیل شدن به کلیشه ای تکراری است، اما باید بدانید که مشکلات قطعه سازان مختص به این روزها و تحریم های اعمال شده بر صنعت خودروی کشور نیست، هر چند این تحریم ها موجبات به چشم آمدن و پر رنگ تر شدن این مشکلات، نقایص و کمبودها شده است.

از سال ها پیش که تحریم های یکجانبه و چند جانبه کشورهای خارجی برای دست یابی به اهداف خود، این صنعت قدیمی کشور را به صورت مشخص هدف محدودیت قرار داد، قطعه سازان کشور با مشکل بزرگی به نام بدهی های معوق خودروسازان دست به گریبان بودند و امروز نیز ادامه همان تعویق در پرداخت مطالبات به حق قطعه سازان، موجب شده است تا مشکلات زیادی برای فعالان این صنف به وجود آید. مشکلاتی که شاید بتوانیم ریشه آن را در معضلی به نام بدهی های معوق خودروسازان به قطعه سازان جستجو کنیم.

چنانچه بخواهیم نگاهی به یکی از مهمترین تاثیرات این بدهی ها در بروز مشکلات امروزی و دو چندان شدن نقش آن در صنعت قطعه سازی کشور داشته باشیم، باید به عقب ماندگی قطعه سازان در بروزرسانی خطوط تولید آنان اشاره کنیم که موجبات دور شدن از چرخه جهانی قطعه سازی، واگذاری آن به همسایه غربی کشورمان یعنی ترکیه به عنوان رقیبی بزرگ و ناتوانی در ورود تکنولوژی های بروز را فراهم ساخته است.

اینجاست که بررسی مشکلات جاری در صنعت قطعه سازی یکبار دیگر به ما یادآوری می کند که باید مشکل بزرگ و تاریخی خود را در انجام دادن کارهای گروهی و جمعی به فراموشی بسپاریم و از برخوردهای انفرادی با این مشکلات پرهیز کنیم، چرا که وسعت مشکلات توان مدیریت آن را از مجموعه های قطعه سازی به صورت انفرادی سلب خواهد کرد.

برای حل این مشکلات که چرخش چرخ های این صنعت را با دشواری مواجه ساخته است، بازگشت قطعه سازان به نقش انجمن ها در رفع و رجوع این مشکلات از مهمترین اقدامات انجام شده می تواند باشد.

برای پرنگ تر شدن نقش انجمن ها می بایست که رقابت های درون گروهی را به دست فراموشی بسپاریم و باور کنیم که در نقش انجمن های قطعه سازی بسیار بهتر می توان از سد مشکلات عبور کرد تا یک کارگاه یا یک کارخانه قطعه سازی و البته به روشنی روز مشخص است که انجمن های قطعه سازی نیز باید منافع گروهی را بر منافع شخصی ارجح بدانند تا بتوانند به رفع مشکلاتی که بخشی از آن به دلیل تحریم ها و بخش اعظمی نیز به خاطر سوءمدیریت هاست، عبور کنند.

تاثیر گذاری انجمن های قطعه سازی در حل مشکلات این صنعت زمانی به چشم می آید و موثر واقع می شود که اعضای انجمن تمام قد در خدمت اهداف گروهی قرار بگیرند و با بسیج امکانات و شناخت دقیق مشکلات به ارائه راهکار بپردازند چرا که قدرت لابی گری و پیگیری انجمن های قطعه سازی به پشتوانه حمایت های واقعی قطعه سازان و اعضا می تواند به توسعه این صنعت حتی در شرایط کنونی منجر شود. راهکار امروز صنعت قطعه سازی برای عبور از بحران جاری، بازگشت به خرد جمعی از طریق انجمن های قطعه سازی است که می تواند راهگشای این صنعت باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی