۶۲ قرارداد داخلی سازی در صنعت قطعه کشور


کد خبر : ۳۶۴ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

وزیر صمت اظهار کرد: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد

در نشست یک روزه روسای دانشگاه و مراکز آموزشی کشور که با محور بررسی تحریم‌ها و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است محمدرضا رحمانی وزیر صمت با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب گفت: برنامه‌های ما برای تحقق این شعار بر روی هفت محور  با ۳۵ برنامه تعریف شده‌اند که در یک نگاه کلی متوجه خواهیم شد که تمام آنها مرتبط با دانشگاه‌ها است. ما اگر می‌خواهیم در شرایط امروز موفق شویم باید نوآوری، تکنولوژی، خلاقیت و پژوهش را مانند هوایی که برای تنفس استفاده می‌کنیم در دستور کار قرار دهیم. این امر به خصوص در حوزه صنعت و اشتغال امری واجب است.

وی ادامه داد: محور اول این برنامه ها تولید و صنعت که ۱۰ برنامه در ذیل خود دارد و نقطه هدف ما امسال بر روی داخلی‌سازی است. رهبری نیز در دیدار خود با دانشگاهیان گفتند که صنعت کشور نیاز خود را اعلام نموده و حالا دانشگاه‌ها باید پای کار بیایند ما اواخر سال گذشته نهضت ساخت داخل را پس از بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های فراوان شروع کردیم ما حتی بر روی انتخاب اسم و عناوین ساعت‌ها بحث کردیم زیرا این اسامی خودشان پیغام دارند.

رحمانی اظهار داشت: بسیاری از اهدافی که در نظام سیاست‌گذاری ما تعریف شده از خودکفایی و اشتغال تا فعال‌سازی واحدهای تولیدی زیرمجموعه این محور است ما در این محور صنایع کشور را به سه بخش واحدهای بزرگ و متوسط و کوچک تعریف کردیم که خودروسازی از واحدهای بزرگ می باشد. روز گذشته نیز قطعه‌سازان کشور در نمایشگاه تبریز، قطعات مورد نیاز خود را اعلام کردند و طبق اطلاعاتی که امروز صبح به دست من رسیده تا الان ۶۲ قرارداد جهت داخلی سازی امضا شده است.

ایشان افزود: ما با فعال سازی نهضت ساخت داخل می‌توانیم تحول عظیمی در بخش صنعت و به دنبال آن اشتغال کشور به وجود آوریم با این کار از توان علمی دانشگاه‌ها به نحو مطلوب استفاده خواهد شد و صنعت نیز نیازهای خود را تامین خواهد کرد. در وازتخانه آقای قبادی معاون برنامه‌ریزی که خود از اساتید به نام دانشگاه هستند وظیفه ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی را برای تامین نیازها بر عهده دارند.

وی ادامه داد: محور فناوری چهار برنامه را اجرایی کردیم که یکی از آن طرح تاپ یا طرح ملی توانمندی تولید اشتغال پایدار است. یک معنی توجه ارتباط میان دانشگاه و صنعت است اما ما از ارتباط صنعت و دانشگاه راضی نیستیم و همیشه هر کس کار خودش را انجام می‌داده است. یعنی وزارت علوم آموزش را رسالت خود می‌روند و صنعت نیز تولید را رسالت خود قلمداد می‌کرده است. مهمترین وظیفه این طرح این است که ارتباط صنعت و دانشگاه را به یک ارتباط ارگانیک تبدیل کند.

رحمانی با اشاره به اینکه البته در بعضی مواقع نیز اجبار مثل انتخاب است، گفت: اما اگر ارتباط موثر صورت نگیرد نسبت فارغ التحصیلان با هماهنگی نخواهد داشت. ما به یک تغییر پارادایم به صورت اساسی نیاز داریم و امیدوارم همه به یک فرهنگ مشترک برسیم. معاون سیستم هر وزارتخانه ما آماده است تا به این عرصه ورود کند. از سال ۹۲ تا به امروز بیش از دو هزار مجوز تحقیق و توسعه صادر شده که ۶۸ درصد آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم طرح تاپ را جدی بگیریم و فرصت‌های مطالعاتی در واحدهای صنعتی ایجاد شود. البته این کار اقدام نوپایی است که به مروز زمان فرهنگ سازی نیز می‌شود. ما بنا داریم یک تعدادی از دانشجویان ارشد و دکترا را برای حضور در محیط پژوهشی جذب کنیم و امیدوارم این همکاری‌ها موجب شکوفایی صنعت و تجارت کشور شود و به راحتی می‌توان در مقابل این هجمه‌ها مقاومت کنیم. اگر در حوزه صنعت به ما کمک کنید، ما رشد منفی نخواهیم داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی