کروز در میان شرکتهایی که ارز دولتی گرفته اند بیشترین رفع تعهد را داشته است


کد خبر : ۴۹۳ | تاریخ انتشار : ۰۷-۰۵-۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیر عامل کروز گفت: این شرکت بیش از ۹۰% از رفع تعهدات ارزی خود را انجام داده، به طوری که می توانم با قطعیت اعلام کنم کروز در میان شرکتهایی که ارز دولتی گرفته اند بیشترین رفع تعهد را نیز داشته اند و تمامی ارز دریافتی یا در خرید مواد و قطعات اولیه مورد لزوم خطوط تولید استفاده شده و یا برای خرید تجهیزات، قالبها و دستگاه های تولیدی بکار رفته است.

خبرقطعه – مدیر عامل کروز گفت: بر اساس مستندات موجود تعهدات ارزی شرکت کروز پایین تر از ۱۰ درصد است ، به طوری که می توانم با قطعیت اعلام کنم شرکت کروز در زمره شرکت های قرار دارد که بیشترین رفع تعهد ارزی را انجام داده اند.

با کمی جستجو در میان منابع مختلف در سایتهای گوناگون به مطالبی می رسیم که گرانی قطعات را یکی از اصلی‌ترین عوامل آشفتگی‌های بازار خودروی داخلی اعلام می کنند و مدعی هستند که بانک مرکزی برای تامین این قطعات، از ابتدای سال گذشته تا کنون ارز دولتی در اختیار ۲۰ شرکت قطعه سازی کشور قرار داده است که در این میان بیشترین ارز با مبلغ ۹۸ میلیون دلار به شرکت کروز و بعد از آن هم به دو شرکت ساپکو و ایساکوی ایران‌خودرو روی هم رفته با مبلغ ۱۱۲ میلیون دلار تعلق گرفته است.

در این خصوص مهندس سخا، مدیر عامل شرکت کروز در نشست خبری که چندی پیش با حضور اصحاب رسانه در این شرکت تولیدی برگزار شد عنوان کرد: این شرکت بیش از ۹۰% از رفع تعهدات ارزی خود را انجام داده، به طوری که می توانم با قطعیت اعلام کنم کروز در میان شرکتهایی که ارز دولتی گرفته اند بیشترین رفع تعهد را نیز داشته اند و تمامی ارز دریافتی یا در خرید مواد و قطعات اولیه مورد لزوم خطوط تولید استفاده شده و یا برای خرید تجهیزات، قالبها و دستگاه های تولیدی بکار رفته است.

به گفته وی، بانک مرکزی تنها تا پایان تیر ۹۷ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در اختیار قطعه سازان من جمله شرکت کروز قرار داده است ( که این موضوع در ۲۰ مرداد سال ۱۳۹۷ در اطلاعیه بانک مرکزی قابل استناد است) که این مبلغ کمتر از ۲۵ میلیون دلار می باشد و این موضوع به این معنا است که از میزان ارز اعلامی دریافتی توسط شرکت کروز ( ۹۸ میلیون دلار) کمتر از ۲۵ درصد آن از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که اگر به مطالبات شرکت کروز از خودروسازان توجه کنیم مشخص میشود کل این ارز دریافتی که صرف خرید مواد اولیه شده به صورت چندین برابر بصورت قطعه با قیمت های قطعات قبلی به شرکتهای خودرو ساز ارائه گردیده به صورتی که در سال ۹۷ تا تاریخ ۳۰ تیر ماه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان قطعه به خودروسازان تحویل داده ایم که ارز دریافتی ۴۲۰۰ تومانی ۱۰ درصد این میزان قطعه هم نمی شود .

از تاریخ ۰۱/۰۶/۹۷ تا پایان سال علیرغم اینکه قیمت ارز از ۸۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان تغییر کرده است ولی مطالبات ازخودروسازان بر اساس ارز ۸۵۰۰ تومان محاسبه شده است و در این بازه زمانی قطعه سازی پیدا نمی کنید که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته باشد. این در حالی است که بعد از تیر ماه تا پایان آذر ماه ۹۷ قطعه سازان برای خرید مواد اولیه از ارز ۸۵۰۰ تومان و از دی ماه هم ارز ۱۱ هزار تومان استفاده کرده اند.

سخا همچنین افزود: در سال ۹۷ از مجموع ارز دریافتی مجموعاً چهار میلیون و یکصد هزار دلار بابت تجهیزات خطوط تولید هزینه شده است و مابقی در خرید مواد و قطعات اولیه استفاده شده است که میزان قطعاتی که شرکت کروز در سال ۹۷ تولید و به خودروسازان تحویل داده است (بیش از ۳۵ میلیون قطعه) نشان دهنده محل استفاده این ارز ها میباشد.

البته تغییر قیمت مواد اولیه داخلی را نباید فراموش کرد بطور مثال مسی که برای استفاده در تولید دسته سیم از داخل کشور به قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری میشد هم اکنون به قیمت ۶۸ هزار تومان خریداری میشود، کما اینکه این نوع موارد در شرکت کروز و سایر قطعات تولیدی قطعه سازان به وضوح دیده می شود. این در حالی است که خودرو سازان نیز در تامین و ساخت محصولات خود با چنین مشکلاتی دست به گریبان هستند و از طرف دیگر عدم پرداخت به موقع قطعه سازان توسط خودروسازان مشکلات برای قطعه سازان بوجود آورده است.

وی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در کروز که هم اکنون حدود ۱۲۰۰۰ نفر پرسنل متخصص در آن مشغول هستند گفت: اگر توانسته ایم از فرصت بعد از برجام استفاده کنیم و خطوط تولید پیشرفته ترین قطعات خود را با کمک دانشگاهیان در کشور ایجاد کنیم قطعا باید مورد هجمه کسانی که واردات برای آن ها از عسل شیرین تر است قرار بگیریم و همت و تلاش و کار آفرینی توسط کسانی که به دنبال رانت هستند تقبیح می گردد ما با داخلی سازی و تولید داخلی چشم کسانی که رونق تولید را نم پسندند کور کرده ایم.

مهندس سخا در پایان با اشاره به این که تحریم های بین االملی هر چند سخت است و سبب افت فعالیت ها می گردد گفت: در تحریم اول آموختیم که باید داخلی سازی کنیم و بعد از آن روند داخلی سازی را فراموش نکردیم و بهترین دستگاه ها و تجهیزات را تهیه کرده ایم و امروز می توانیم ادعا کنیم که اگر علاقه مندان خرید خارجی بگذارند، تمامی قطعات مورد نیاز را تهیه می کنیم به شرطی که پرداخت های مربوطه به موقع از سوی خودروسازان تامین شود و سرمایه ما در نزد آنها به این میزان معطل و بی برگشت نشود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی