نقشه راه درست در صنعت خودروسازی، چراغ راه قطعه سازان است


کد خبر : ۶۸۶ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۶-۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

یکی از فعالان صنعت قطعه سازی کشوراعلام می کند که دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و بهبود خطوط تولید و انتقال فناوری قطعه سازان در فرصت های مناسب گذشته این است که خودروسازی، سامان مدیریتی حساب شده نداشت، چراکه دولت باید سیاستگذاری کند و اهداف را مطالبه نماید.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص نشست شبکه تامین با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: این جلسه بسیار عالی بود. در مدیریت های سالهای دور خودروسازی، این فرهنگ حاکم بود که مدیران خودروسازی ها بخصوص ایران خودرو با قطعه سازان رابطه نزدیک تری نسبت به حال حاضر داشتند و یکی از مصادیق این رابطه، برگزاری همایش ها، نشست ها و هم اندیشی هایی بود که طی این برنامه ها خودروسازان برنامه ها و اهداف و درخواست های خود را مطرح و همدلی می کردند که متاسفانه این مساله در چند سال اخیر تقریبا رنگ باخته و به طور کلی فراموش شده بود و این مساله کدورتی را بین جامعه قطعه سازی و خودروسازی به وجود آورده بود که هر روز پر رنگ تر می شد.

وی افزود: در چنین شرایطی آقای دکتر مقیمی این نشست را برگزار نمودند و جا دارد از ایشان تشکر کنیم که حدودا ۸ روز پس از تصدی مدیریت، اقدام به برگزاری این نشست کردند. در این همایش، قطعه سازان صحبتهایی داشتند که مطرح نمودند.

رضایی گفت: در جریان این نشست، روحیه بشاش و شادی را بین جامعه قطعه سازی احساس کردیم و قطعا این نشاط و رابطه نزدیک، در اثر بخشی فرایندها و شرایط همکاری دوطرفه موثر خواهد بود. به نوبه خود از جناب آقای مقیمی تشکر می کنم که این نشست را در جهت افزایش همدلی برگزار کردند.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور افزود: در این جلسه خواسته های روز، بهبود همکاری دوجانبه و برنامه های آینده مطرح شد.

رضایی درخصوص ملزومات داخلی سازی قطعات پیشرفته خودرو گفت: برای خودکفایی در حوزه خودرو یا دیگر حوزه ها، حجم سرمایه گذاری موضوع مهمی است. صنعت خودرو صنعتی است که تکنولوژی آن هر روز رو به پیشرفت است و مساله سرمایه گذاری در صنعت خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما باید پذیرفت که تفکر نیل به داخلی سازی ۱۰۰ درصد به دلیل حجم قطعات و فقدان پژوهشکده های تحقیق و توسعه قوی در دانشگاه ها و خودروسازی و قطعه سازی نادرست است.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور افزود: درخصوص برخی قطعات اصلا به صرفه نیست که مثلا برای ۱ میلیون قطعه دست به داخلی سازی زد و یا به عنوان نمونه، قطعات های تک به علت پیشرفت تکنولوژی سالانه تغییر می کنند، بنابراین مساله سرمایه گذاری مهم است ضمن آنکه تعداد قطعات نیز باید مناسب بوده و تولید آن به صرفه باشد.

رضایی گفت: برای ساخت قطعات باید زیرساختها و واحدهای تحقیق و توسعه متناسب، فراهم باشد. دنیا آرام آرام به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی حرکت می کند، این یک صنعت نو است و ما نیز باید روی اینگونه تولیدات متمرکز شویم اما بودجه کافی و تیم محقق مناسب را به این منظور در اختیار نداریم.

این فعال صنعت قطعه سازی کشور افزود: اگر می خواهیم با دنیا پیش رویم باید حجم داخلی سازی را درخصوص خودروهای مختلف به گونه ای تنظیم کنیم که قیمت محصول رقابتی باشد. باید بپذیریم که همواره درصدی از صنعت خودرو، باید از خارج از کشور وارد شود؛ منظور این نیست که قادر به ساخت داخل نیستیم بلکه منظور این است که ساخت داخل باید مقرون به صرفه باشد.

رضایی در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل عدم سرمایه گذاری کافی و بهبود خطوط تولید و انتقال فناوری قطعه سازان در فرصت های مناسب گذشته گفت: دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و بهبود خطوط تولید و انتقال فناوری قطعه سازان در فرصت های مناسب گذشته این است که خودروسازی، سامان مدیریتی حساب شده نداشت. این قطعه ساز است که خودروساز را پشتیبانی می کند و به علت فقدان اهداف و برنامه و نقشه راه درست در صنعت خودروسازی، در گذشته به سرمایه گذاری مناسب و بهبود خطوط تولید و انتقال فناوری نپرداختیم.

وی گفت: مراکش پس از ۴ سال، امسال موفق به تولید ۱ میلیون خودرو شده که قصد دارد ۶۰ درصد آن را صادر نماید. این موفقیت تنها به دلیل قطعه سازی آن کشور نیست، بلکه دولت برای این صنعت استراتژیک سیاستگذاری می کند. این دولت است که باید اهداف را مشخص کند و با توجه به هدف و برنامه خود از مدیران خودروسازی برنامه بخواهد.

رضایی افزود: دولت چین ۲ سال پیش تصمیم گرفت که تولید خودروهای برقی را -که در حال حاضر به میزان ۴ درصد در چین تولید می شود- طی ۵ سال به ۲۵ درصد رساند. برای این منظور در ابتدا هسته ای را که باید در دولت این کار را پیگیری کند، به درستی تشکیل داد. بعد از این مرحله، تصمیم دولت به مدیران خودروسازی ها ابلاغ شد و خودروسازان باید بر اساس آن، به ارائه برنامه می پرداختند؛ مشخص است که این رویه به نتیجه می رسد. این اهداف در صنعت خودرو کشور ما وجود نداشته و فرصت سوزی نیز در کنار آن وجود داشته است. موضوع مهم این است که دولت باید سیاستگذاری کند و این اهداف را مطالبه نماید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی