بقای قطعه سازان عرضه حداکثری مواد اولیه در بورس است


کد خبر : ۸۳۳ | تاریخ انتشار : ۲۱-۰۷-۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

از الزامات تحقق شعار سال؛ فراهم نمودن شرایط تولید به منظور جهش تولید رونق تولید و افزایش صادرات غیر نفتی می باشد که باید متناسب با آن کاهش فشار بر تولیدکنندگان و اطمینان بخشی به حوزه اقتصادی و صنعتی در کشور حرکت نمود که یکی از الزامات ایجاد اعتماد در میان تولیدکنندگان، تسهیل تامین مواد اولیه با عرضه حداکثری محصولات در بورس کالاست.

خبر قطعه –مهندس بهرام طیبی عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی قطعه سازان همگن استان تهران در خصوص عرضه ی مواد اولیه در بورس و شرایط عرضه ی آن گفت : عرضه ی مواد اولیه ی مورد نیاز قطعه سازان در بورس شرایط مطلوبی ندارد و در این شرایط تولید پتروشیمی ها پایین آمده و در کنار آن فولاد مبارکه هم در بورس تولیدات خود را عرضه نمیکند و از طرفی هم  مچینگ  نیست که همه ی این شرایط تهیه مواد اولیه را  بسیار اسفناک و سخت کرده است؛ که نداشتن مواد اولیه و نوسانات دلار از دلایل اصلی این نابسامانی می باشد که هیچکس رغبت فروش مواد اولیه خود را ندارد برای اینکه اگر بخواهد مواد اولیه خود را را که در دست دارد بفروشد و بخواهد جایگزینی برای آن داشته باشد می بایست با هزینه ی اضافه تر و با ضرر تولید نمائید که در چنین شرایطی عدم تولید از تصمیات شرکت های بزرگ تامین مواد اولیه می باشد .

مهندس طیبی با غیرقانونی خواندن این دست از تصمیات شرکت های مادرتخصصی گفت :نبود هیچ نظارتی از سوی دولت باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده است که در نهایت گریبان گیر تولید کنندگانی شده است که نیاز اصلی آنها همین مواد اولیه شامل مواد پلیمری و ورق های فلزی می باشد که در نهایت با اعمال نفوذ دلالان در بر خی از شرکت مادر تخصصی مواد اولیه با چندین برابر قیمت  و به نر خ دلار آزاد به دست تولید کننده می رسد که می بایست نمایندگان مجلس و قوه قضائیه به این قضایا ورود کرده تا رانت های ایجاد شده از بین برود و سوالی که در اینجا مطرح میشود ایسنت که مواد اولیه که تولید داخل است و به ریال تولید میشود، چرا باید به نرخ دلار آزاد در اختیار تولید کننده قرار گیرد؟ بروند از پتروشیمی ها بپرسند تولید روزانه چقدر است ؟ تولید روزانه پتروشیمی ها چند تن است؟ و این چند تن را صادر کرده اند یا به تولید کننده داخلی فروخته اند؟ و یا در بورس عرضه کرده اند؟  چه نظارتی هست؟خب اینها نظارت می خواهد به این صورت است وگرنه کاری نمیشود کرد  و نظارتش هم خیلی ساده است اگر بخواهند درست کنند، اگر هر سازنده هر تولید کننده سهمیه دارد و آن سهمیه را به راحتی در حد آمار و اطلاعات تولید در سامانه بهین یاب می توان به دست آورد ، یعنی آمار تولید را و فروش همان سهمیه را برود مستقیما از پتروشیمی بگیرد و چرا تولید کننده می بایست در صف بورس قرار بگیرد و قیمت رقابتی بشود،

 

مهندس بهرام طیبی در پایان خاظر نشان کرد که یکی از پیشنهادات برای بهبود عرضه ی مواد اولیه در بورس کالا  ایسنت که :

۱-هر تولید کننده ی واقعی که  سهمیه دارد وسهمیه ی آن ارزیابی و مشخص شده  است بصورت مستقیم از همان شرکت مادر تخصصی مربوط،مواد اولیه خود را دریافت نماید زیر اگر تولید کننده نتواند بصورت مستقیم از تولید کننده،مواد اولیه خود را تهیه کند و مجبور به تهیه ی آن از طریق بورس شود؛ به دلیل حضور تعدادی افراد در بورس که  سرمایه های  کلانی دارند و می دانند قیمت ها چگونه است و عواقب آن کالایی که در بورس عرضه میشود به چه صورتی است و قیمتش با نوسانات دلار در چند روز آینده چقدر خواهد شد،خریداری میکنند و با احتکار آن، در نهایت به دست تولید کننده واقعی نمی رسد و تولید کننده بایستی با نقدینگی کم ، نبود پول نقد  برود کالایی که مثلا با هزار تومان میتوانست تهیه کند با سه هزار تومان  از دلال بخرد

 

۲-ورود دولت به موضوع قیمت گذاری مواد اولیه ی که در داخل تولید میشوند،همانطور که در حال حاضر شورای رقابت برای خودرو قیمت دستوری تعیین میکند می تواند برای مواد اولیه نیز مشابه همین کار را انجام دهد. بعنوان مثال اگر پتروشیمی را بر مبنای فوب خلیج فارس بخواهد عرضه کند  مثلا کیلو ۲هزار تومان با تلرانس ۲ یا ۳ درصد عرضه کند قیمت رقابتی هم بگویند ۵ تا ۱۰ درصد  باشد  نه ۷۰درصد؛ بهرحال  اگر دولت نظارت کند خیلی عالی میشود و من تولید کننده واقعی مواد اولیه بدستم می آید نه دلالی که الان بیرون اصلا تولید ندارد و تنها یک گواهی دارد که آن را فروخته و در اختیار دلال ها گذاشته و آنها براحتی به نقد  به قیمت  بالا خریداری کرده انبار میکنند . البته این دست موارد بارها از طریق انجمن پیگیری شده است که امیدوار هستیم هرچه سریع تر به نتیجه برسد تا این صنعت گرفتار ورشکستی نشود

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی