ایفای کامل تعهدات میان خودروسازان و قطعه‌سازان بهترین اقدام در دولت جدید است


کد خبر : ۸۸۸ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۶-۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

امیر حسین جلالی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور ضمن اشاره به فضای کسب و کار نامناسب داخلی و خارجی برای صنعت خودرو و قطعه گفت: بهترین اقدام در دولت جدید، ایفای تعهدات مندرج در قرارداد‌های میان خودروسازان و قطعه‌سازان با تمام نواقص و مشکلات کنونی است.

امیرحسین جلالی در گفتگویی اظهار داشت: مشکل کنونی قطعه‌سازان، مطالبات معوقه آنها از خودروسازان است. خودروسازان بیش از ۷۰ درصد از طلب قطعه‌سازان را با چک‌های خرید دین پرداخت می‌کنند و البته این شامل قطعه‌سازانی می‌شود که از پشتوانه مالی کافی در بانک‌ها برخوردار هستند. ضمن اینکه بانک‌ها، ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی را بدون بهره مسدود می‌کنند و صرفا۸۰ درصد باقی می‌ماند.

وی افزود: قطعه‌سازان مطالبات معوقه نیز دارند و از زمان اصلاح قیمت از سال گذشته تاکنون، بهای نهاده‌های تولید و نرخ ارز افزایش یافته و تسهیلات ۸۰ درصدی، با توجه به تورم موجود، تکاپوی هزینه‌های قطعه‌سازان که خرید مواد اولیه یکی از آنها است را نمی‌دهد و این وضعیت قطعه‌سازان را در عسر و حرج قرار داده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص میزان نقدینگی موردنیاز قطعه‌سازان گفت: نقدینگی قطعه‌سازان کاهش یافته و آنها صرفا سعی در حفظ سهم بازار خود دارند.

جلالی ضمن اشاره به ۱۹ هزار میلیارد تومان مطالبات معوقه قطعه‌سازان، در خصوص برنامه وزیر صمت مبنی بر اصلاح ساختار قیمت در زنجیره تامین تولید خودرو بیان کرد: اگر بهترین بذر را در زمین شوره‌زار بکاریم، پاسخ نمی‌دهد. در حال حاضر چنین وضعیتی بر فضای کسب و کار داخل و خارج از صنعت خودرو حاکم شده است. مشکلات تامین ارز، تخصیص، گمرک و دخالت ارگان‌های متعدد در تولید دست تولیدکنندگان را می‌بندد و در داخل صنعت خودرو نیز عدم به روزشدن قیمت‌ها با توجه به نرخ نهاده‌های تولید، عدم پرداخت مطالبات در موعد مقرر و بی‌ارزش شدن پول به دلیل تورم، ایفای تعهدات را برای قطعه‌سازان دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: بهترین اقدام در دولت جدید، ایفای تعهدات مندرج در قرارداد‌های میان خودروسازان و قطعه‌سازان با تمام نواقص و مشکلات کنونی است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در خصوص کاهش تعدد قطعه‌سازان و مجموعه‌سازی به عنوان یکی از برنامه‌های وزیر صمت در دولت جدید تصریح کرد: به فعلیت درآوردن این موضوع به شکل دستوری امکان‌پذیر نیست و نیاز شراکت می‌بایست در میان قطعه‌سازان به وجود بیاید که کار دشواری است.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان بزرگ‌تر اگر مصلحت بدانند، قطعا با قطعه‌سازان کوچک‌تر ادغام می‌شوند تا بدین ترتیب با افزایش تیراژ، هزینه‌ها بر تیراژ سرشکن شده و سودآوری افزایش بیابد که این امر زمانی اتفاق می‌افتد که قطعه‌سازان با رضایت از شرایط کنونی خود نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری اقدام نمایند. اما در شرایط کنونی، تمامی کارآفرینان و فعالان اقتصادی بسیار محتاط عمل می‌نمایند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی