قطعه‌سازان با چه معضلاتی دست به گریبان هستند؟


کد خبر : ۹۵۰ | تاریخ انتشار : ۱۸-۰۷-۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به تشریح مشکلات موجود در صنعت قطعه‌سازی پرداخت.

سیامک مقتدری در گفتگویی اظهار داشت: تامین نقدینگی و مواد اولیه، مشکلات بانکی و عدم حمایت‌های بانکی از صنعت قطعه‌سازی، تعدد تامین‌کنندگان که موجب کاهش تیراژ و تقسیم سرمایه‌گذاری میان سازندگان متعدد می‌شود، از جمله مشکلاتی است که صنعت قطعه‌سازی را احاطه کرده است.

وی افزود: زیان‌دهی بالای شرکت‌های خودروسازی و اثرات آن شامل عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه‌سازان و مشکلات بروزآوری قیمت‌ها مشابه آنچه در اقتصاد کشور اتفاق افتاده، به قطعه‌سازان انتقال می‌یابد. در چنین شرایطی، بدهکاران سعی بر کاهش ضرر و زیان‌های وارده بر بنگاه تولیدی خود دارند و اگر تولید سودآور باشد، تغییرات و اصلاحات را به آسانی می‌پذیرند.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: مشکلات کرونا و قطعی روزانه برق عواملی است که اکنون صنعت قطعه‌سازی با آن دست به گریبان است.

مقتدری بیان کرد: به روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات از جمله مشکلات و البته از راهکارهای ضروری در بلندمدت است. اما در شرایطی که امکان تامین هزینه‌های جاری وجود ندارد، نمی‌توان انتظار نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات را داشت و البته وجود تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقالات پولی نیز مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: تولید قطعه اکنون در داخل، بدون همکاری‌های خارجی است، از انتقال دانش و تکنولوژی فنی محروم هستیم و ارتباط ما با شبکه جهانی تولید خودرو و قطعه مسدود است. این عوامل در واقع موجب افت کیفیت و بهره‌وری در این صنعت شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: مراکز آموزشی کارآمد به منظور تربیت تکنسین و کارگرهای فنی محدود است یا وجود ندارد و هزینه نیروهای ماهر نیز در شرکت‌ها زیاد است. دوری سیستم آموزشی از صنعت از جمله مشکلاتی است که اکثر صنایع و به ویژه صنعت قطعه‌سازی با آن مواجه هستند.

مقتدری در پایان خاطرنشان کرد: اگر همراه با روی کار آمدن دولت جدید، مدیران عامل و آشنا به مشکلات صنعت دچار تغییر و دگرگونی نشوند، این افراد در انتقال معضلات می‌توانند به رفع مشکلات صنعت کمک نمایند. انجمن قطعه‌سازان نیز در صورت نظرخواهی و درخواست مشور برای تدوین برنامه شش ماهه خودرویی از سوی دولت، از این موضوع استقبال می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی