عدم حمایت از تولید در سال مانع زدایی ها| قیمت ورق فولادی نسبت به یکسال و نیم گذشته ۴ برابر شده است


کد خبر : ۹۵۶ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۷-۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

مقتدری عضو هیات مدیره انجمن صنایع قطعه سازان کشور، گفت: به عنوان یک تولید کننده هیچ اقدامی را برای رفع موانع یا حمایت از سوی نهادها یا سازمان ها در سال جاری و قیاس با سال گذشته مشاهده نکردم.

قیمت گذاری دستوری خودرو منجربه افزایش زیان انباشت توام با ازدیاد خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان، این صنعت را با خطر جدی مواجه کرده است. خطری که صنایع مادر نسبت به آن بی توجه بوده و هر روز قیمت محصولات خود را افزایش می دهند. این درحالی است که بسیاری از صنایع مادر دولتی بوده که نیاز است برای آن ها نیز مانند صنعت خودرو قیمت گذاری دستوری لحاظ یا تعیین قیمت خودرو آزاد شود. از سوی با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال جاری را تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری کردند، بسیاری از تولیدکنندگان صنعت خودرو بارها اشاره کردند که علیرغم شعار سال جاری، هیچ یک از دستگاه ها و سازمان های دولتی نسبت به پشتیبانی و مانع زدایی اقدام موثری نداشتند. در این رابطه گفت و گوی با سیامک مقتدری عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو و مدیرعامل شرکت مهندسی خور انجام شده که در ادامه خواهید خواند.

تغییر قیمت فولاد از اردیبهشت ماه تاکنون تقریبا ثابت بوده است. اما نسبت به یک سال و نیم گذشته حداقل چهار برابر رشد بها را داشته است

* باتوجه به سکان داری سید رضا فاطمی امین در وزارت صمت، آیا بهبود تعامل از سوی فولاد سازان با قطعه سازان صورت گرفته است؟ قیمت فولاد در حال حاضر نسبت به ابتدای سال جاری تغییر داشته است؟
مشکلات همچنان باقی است، تغییر قیمت فولاد از اردیبهشت ماه تاکنون تقریبا ثابت بوده است. اما نسبت به یک سال و نیم گذشته حداقل چهار برابر رشد بها را داشته است. این در حالی است که شورای رقابت دست روی قیمت خودرو گذاشته و اعلام می کند عرضه خودرو انحصاری بوده و باید کنترل شود. بنابراین تعیین قیمت خودرو از سوی این شورای انجام می شود. مساله مهمی که سبب تعجب تولید کنندگان می شود، این مهم است که آیا فولاد به اندازه خودرو در کشور انحصاری نیست؟ قطعا پاسخ مثبت است، اگر قصد تامین و خرید ورق فولاد با احجام بالا را داشته باشید فقط باید از فولاد مبارکه آن را تهیه کنید. هرچند شرکت های دیگر در این صنعت فعال هستند، اما از لحاظ کیفی و کمی به اندازه فولاد مبارکه نیستند، در نتیجه عرضه فولاد برای صنعت خودرو انحصاری است. پس چرا قیمت فولاد براساس قیمت ارز تنظیم می شود، اما قیمت خودرو این گونه نیست؟ تاکنون پاسخی برای این سوال از سوی مسئولین داده نشده است. البته این موضوع فقط به مربوط به فولاد نیست، بلکه صنایع مادر دیگر مانند پتروشیمی، مس وغیره نیز شرایط مشابه دارند.

توافقاتی صورت گرفته که سازندگانی که تمایل دارند، خودروساز نسبت به تامین ورق آن ها می تواند اقدام کند. اما مشخص نیست که این برنامه تا چه مدت اجرا شود

* زمزمه ای در شرکت های خودروساز به گوش می رسید که خودروسازان برای قطعه سازان اقدام به تامین ورق نمی کند، این مساله اجرایی شد؟ کیفیت ورق های فولادی در سال جاری تغییری داشته است؟
زمزمه مذکور هنوز نهایی نشده اما توافقاتی صورت گرفته که سازندگانی که تمایل دارند، خودروساز نسبت به تامین ورق آن ها می تواند اقدام کند. اما مشخص نیست که این برنامه تا چه مدت اجرا شود، طرحی که به آن اشاره کردید تاکنون نهایی نشده است. در پاسخ به بخش دیگر سوال شما باید گفت کیفیت چندان تغییر نداشته و به میزان سال گذشته است.

* ورق توسط فولادسازان مستقیم به دست قطعه سازان نمی رسد، بلکه در فرآیند توزیع قرار می گیرد، این مساله چه میزان تاثیر روی قیمت یا سهم قطعه سازان با توجه به زمان دریافت آن دارد؟ برنامه وزیر صمت برای کاهش قیمت فولاد تاثیر مثبتی در قطعه سازی داشته است؟
فولاد همیشه در یک بازه زمانی سه ماهه به دست سازندگان می رسد، البته هنگام بحران قطعی برق این زمان بیشتر نیز شد. در خصوص توزیع و سهمیه بندی ها باید گفت همیشه بحث های فراوانی به آن وارد است، اما به کمک وزارت صمت روش های اتخاذ شده که پیشتر فولاد مبارکه اقدام به استفاده از آن می کرد. روش مذکور سامانه بهین یاب است که براساس ورود اطلاعات و سختگیری های لازم توزیع انجام می شود. سهمیه قطعه سازان نیز مطابق سال های گذشته به همان مقدار باقی است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت وزیر صمت به دنبال کاهش قیمت فولاد بود، اما تاکنون تاثیر مثبتی از آن مشاهده نمی شود.

به عنوان یک تولید کننده هیچ اقدامی را برای رفع موانع یا حمایت از سوی نهادها یا سازمان ها در سال جاری و قیاس با سال گذشته مشاهده نکردم

* باتوجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد، به عنوان یک تولیدکننده آیا حمایت یا مانع زدایی از سوی دستگاه های دولتی یا بانک ها را تجربه کردید؟
تقریبا سال جاری به نیمه دوم رسیده است، از سوی مقام معظم رهبری سال جاری سال تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد، به عنوان یک تولید کننده هیچ اقدامی را برای رفع موانع یا حمایت از سوی نهادها یا سازمان ها در سال جاری و قیاس با سال گذشته مشاهده نکردم. باید مسئولین از شعار به عمل برسند. بیشترین قطعی برق را در سال جاری داشتیم که فشار مضاعفی به تولیدکنندگان در تمام صنایع وارد کرد. از سوی در تسهیلات بانکی و سیاست آن ها هیچ تغییری رخ نداد که بگویم امسال عملکرد مثبتی را شاهد بوده ایم. در بحث مقررات و قوانین برای تولیدکنندگان هیچ موردی تسهیل نشده است. بحث نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان با تورم بیشتری مواجه شده، این درحالی است که امسال نباید چنین موضوعی رخ می داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی