مثل گندم، به خودرو هم یارانه بدهید!


کد خبر : ۱۰۳۲ | تاریخ انتشار : ۲۵-۰۸-۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت و تصمیم‌گیران در حوزه صنعت خودرو باید سرانجام به یک جمع بندی دقیق برسند که قصد دارند با این بخش چه کنند.

محمدرضا نجفی منش گفت: با توجه به تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که صنعت خودرو در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، امروز زمان آن رسیده تا در نهایت به این دو راهی پایان بدهند و دولت اعلام کند که قصد دارد با این صنعت چه کند.

وی با بیان اینکه ادامه شرایط کنونی برای خودروسازان و قطعه سازان ممکن نیست، توضیح داد: حالا که دولت افزایش قیمت هفته گذشته را نیز لغو کرده باید در روزهای آینده مشخص کند که با این صنعت چه خواهد کرد. آنچه که برای همه مشخص شده این است که خودروسازان با ادامه شرایط به شکل فعلی تنها زیان خواهند داد و با افزایش این زیان، قطعه سازان و سایر تولیدکنندگان این بخش نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر لزوم انتخاب میان یکی از دو گزینه موجود، توضیح داد: گزینه نخست این است که دولت اعلام کند که قصد دارد به هر قیمتی که شده خودرو ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد. ما چنین حمایتی را در سایر بخش‌ها مانند گندم نیز داریم که مثلا دولت هر کیلو گندم را  ۷۰۰۰ تومان می‌خرد اما به نانوایی ۶۰۰۰ تومان می‌فروشد و با پرداخت یارانه قیمت نان را پایین نگه می‌دارد.

نجفی منش ادامه داد: اگر دولت اصرار دارد که خودرو نیز به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد باید یک بودجه‌ای برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو در نظر بگیرد. مثلا روی هر خودرو، ۵۰ میلیون تومان یارانه بدهد و اگر بناست در سال یک میلیون دستگاه خودرو تولید شود، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این کار بودجه کنار بگذارد و آن را در اختیار خودروساز بگذارد تا هم تولیدکننده بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و هم هدف مسئولان در پایین نگه داشتن قیمت خودرو محقق شود.

وی با بیان اینکه راه دوم صدور مجوز افزایش قیمت خودرو است، بیان کرد: در شرایط فعلی، بحث چندان بر سر سودآوری و رونق نیست بلکه خواسته نخست خروج از زیان عملیاتی است. از این رو اگر بنا نیست یارانه بدهند باید اجازه دهند که قیمت خودرو تا حدی افزایش یابد که خودروساز لااقل با زیان، خودرو تولید نکند و یک حاشیه سود محدود نیز به دست آورد. تصمیم‌گیران باید در نهایت میان این دو راهکار تصمیم بگیرند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

اپیزود سوم باند مخصوص منتشر شد
گفتگو با مدیر عامل شرکت کیمیا پرداز آرین در زمینه تولید قالب های اکستروژن
خصوصی‌سازی و حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ راه‌حل مشکلات صنعت خودرو؟
تبعات قطع برق خطوط تولید بنگاه‌های صنعتی
دومین اپیزود ماستوری منتشر شد
دومین اپیزود باند مخصوص منتشر شد
اولین اپیزود ماستوری منتشر شد
قیمت گذاری دستوری این بار بلای جان صنعت برق شد
اولین اپیزود “باند مخصوص” منتشر شد
راه برون رفت از مشکلات فعلی صنعت خودرو حذف قیمت گذاری دستوری است
راه اندازی دو خط تولیدی جدید در شرکت مهندسی پیوند مبتکرپارس و شرکت مهندسی مبتکرالکتریک تهران
اتهام بالابودن قیمت قطعات، پذیرفتنی نیست
مدیریت صنعت خودرو باید به بخش خصوصی واقعی داخلی و خارجی سپرده شود
قطعه سازان توان تولید قطعات باکیفیت تر را دارند
دولتی بودن و مدیران نالایق مهمترین عوامل ایجاد بحران در صنعت خودرو
برای خروج از بحران، سکان خودروسازی را به سهامداران بسپارند
مشکل قطعه سازان با دریافت نکردن به موقع ارز تخصیصی
سامانه یکپارچه نفعی برای تولید کننده ندارد
تبعات بی‌ پولی قطعه‌ ساز برای خودروساز و مردم
به روز نشدن قرارداد قطعه سازان با خودروساز فشار مالی را افزایش داده است
پرداختهای مدت دار، قطعه سازان را با بحران مواجه کرده است
خودروسازان برای مدیریت بحران مالی، زیرمجموعه های خود را واگذار کنند