سهام مدیریتی ایران خودرو وسایپا به کدام شرکت ها می رسد؟


کد خبر : ۱۲۴۴ | تاریخ انتشار : ۲۳-۰۳-۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

قرار است قفل خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور باز شود و سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بخش‌خصوصی واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری خبرقطعه؛ سرانجام قرار است قفل خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور باز شود و سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به بخش‌خصوصی واگذار شود. در این رابطه قرار است، به ترتیب۴۰ و ۲۵درصد از سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو واگذار شود. در این رابطه قطعه‌سازان یکی از مشتریان اصلی و قدیمی سهام دو شرکت جاده‌مخصوص هستند. اما باتوجه به شرایط موجود قطعه‌سازان بزرگ تصمیم گرفته‌اند، با تشکیل یک کنسرسیوم بزرگ، اقدام به خرید سهام خودروسازان کنند. در این رابطه قرار است شرکت‌های «کروز»، «آذین‌خودرو» و «سندن‌ایرانیان» برای خرید سهام این دو شرکت پیشقدم شوند. قدر مسلم خرید این سهام توسط قطعه‌سازان بزرگ دارای تبعات عظیمی در صنعت خودرو است که می‌تواند منشأ تحولات جدیدی در این خودرو شود.
بعد از کنسرسیوم قطعه‌سازان داخلی گروه مالی «پاسارگاد» نیز برای این مساله پیشقدم شده است. این گروه مالی که در عرصه‌های بانکداری، بیمه، سرمایه‌گذاری، ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی، انرژی، معادن و صنایع معدنی فعال است و زیرمجموعه‌های متنوع آن در بورس حضور دارند، اینبار قصد دارد، با خرید سهام مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور، به صنعت خودرو نیز به‌عنوان یکی از صنایع مادر کشور ورود کند، حال باید دید باتوجه به منابع مالی عظیمی که این گروه از آن برخوردار است، آیا در رقابت با رقبا می‌تواند در این مسئله موفق باشد. مشتری سوم سهام خودروسازان، کنسرسیوم بخش خصوصی متشکل از شرکت‌های «زر»، «میهن»، «گلرنگ» و «ماموت» است، «هلدینگ زر» باتوجه به اینکه درصدد است حضور جدی در صنعت خودرو داشته باشد،در این زمینه ورود کرده، شرکت «ماموت» نیز باتوجه به اینکه یکی از خودروسازان بخص خصوصی بوده، با شریک شدن با شرکت‌های دیگر پا به این عرصه گذاشته است. مشتری چهارم نیز شرکت «سرمایه‌گذاری‌مهر تامین‌پارس» است که در این زمینه ورود کرده، حال باید دید درنهایت بلوک مدیریتی دو خودروساز بزرگ کشور چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

 

منبع: دنیای خودرو

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی