تاخیر در تشکیل «تیم ویژه تسهیل شرایط تولید» جایز نیست


کد خبر : ۷ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۲-۱۳۹۸ - ۸:۴۷ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

اگر قطعه‌ساز نتواند نیاز خط تولید را تامین کند، خودروساز ناچار به واردات می‌شود که در این صورت با توجه به افزایش شدید قیمت تمام‎شده تولید، امکان فروش محصولات از بین می‌رود

وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتی قبل اعلام کرد هدف‌گذاری تولید صنعت خودرو، یک‎میلیون و ۲۲۰هزار دستگاه در سال ۹۸ است که از این تعداد، سهم هرکدام از دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا برای تحقق این هدف، حدود ۵۵۰هزار دستگاه در این سال برآورد شده است. این هدف‌گذاری در حالی صورت گرفته که شرایط کلی تولید در خودروسازی و قطعه‌سازی تعریف چندانی ندارد و فرصت‌های زیادی طی همین ماه‌های گذشته، از دست رفته است.

نبود برنامه، چندین ماه فرصت را سوزاند

در این رابطه، یک عضو انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»، اظهار کرد: «در جلساتی که سال گذشته با مسئولان وزارت صمت داشته‌ایم، تاکید کردیم که رسیدن به این هدف، جز با تقویت صنعت و حمایت امکان‌پذیر نخواهد بود. این جلسه در هفته اول اسفندماه سال گذشته برگزار شد و ما توضیح دادیم که با شرایط فعلی، این هدف حداقل تا شش ماه ابتدای امسال محقق نخواهد شد.»

امید رضایی در ادامه گفت: «زمانی که در آن جلسه چنین هدف‌گذاری مطرح شد، اعلام کردیم برخی قطعات مورد نیاز باید از اروپا تامین شود، در حالی که ما ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی را از دست داده بودیم. یکی از علت‌های از دست دادن این زمان، تعطیلی کشورهای اروپایی به دلیل تعطیلات سال جدید بود.»

وی با اشاره به این‎که در آن فاصله زمانی به این دلیل که تولید در اروپا تعطیل بود اساسا ثبت سفارشی انجام نشد، تاکید کرد: «بعد از آن، بلافاصله سال نوی چینی با حدود ۲۰ ‌روز تعطیلی آغاز شد. به همین دلیل فرصت ثبت سفارش و واردات از چین هم در این مدت از بین رفت. در ادامه با گذشت حدود دو هفته از سال نوی چینی، تعطیلات نوروز در کشور خودمان شروع شد.»

تیم ویژه‌ای که هیچگاه تشکیل نشد

این فعال قطعه‌سازی با بیان اینکه این مجموعه عوامل سبب شد در بازه زمانی بیش از دو ماه، امکان تامین مواداولیه مورد نیاز تولید وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: «واکنش مسئولان وزارت صنعت به شرایطی که توضیح داده شد، این بود که برای تحقق این هدف در چهارماه اول سال ۹۸، شیب پیشرفت را ملایم در نظر گرفته‌ایم و بعد از آن سرعت تولید و رسیدن به هدف را با سرعت بیشتری مد نظر قرار داده‌ایم.»

رضایی با تاکید بر این‎که با چنین نگاه و رویکردی، امکان تحقق هدف تولید در سال ۹۸ وجود نخواهد داشت، اظهار کرد: «بر همین اساس پیشنهاد دادیم به صورت فوری تیم ویژه‌ای از سوی وزارت صمت تشکیل شود و نمایندگانی از طرف خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صنایع در این تیم حضور داشته باشند. کارکرد اصلی این تیم هم باید تسریع فرایند تخصیص تسهیلات به صنعت خودرو تعریف شود.»

وی در توضیح بیشتر، افزود: «به عبارتی عملکرد این تیم ویژه باید به گونه‌ای تعریف می‌شد که اگر در شرایطی تشخیص داد یک قطعه‌ساز فورا نیاز به تزریق نقدینگی یا دریافت تسهیلات دارد، این اقدام به‎سرعت انجام شود و حتی در نوبت بانک نماند.»

از زمان مُرده تعطیلات استفاده نشد

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه اگر این اقدام بعد از همان جلسه و پیش از عید صورت گرفته بود، بسیاری از مشکلات حال حاضر برطرف می‌شد، گفت: «مواداولیه و قطعاتی که از کشورهای دیگر تامین می‌شوند، بعد از انجام ثبت‌سفارش و خرید، بیش از یک ماه طول می‌کشد تا به کشور برسند. به این ترتیب اگر این تیم تشکیل شده بود، بسیاری از قطعه‌سازان پیش از تعطیلات نوروز می‌توانستند ثبت سفارش و خریدها را انجام دهند تا از زمان مرده تعطیلات، استفاده مفید شده باشد.»

وی افزود: «در این شرایط سفارش‌ها در طول تعطیلات در راه بودند و بعد از عید هم به کشور می‌رسیدند که با احتساب حدود دو تا سه هفته زمان برای ترخیص از گمرک، قطعه‌سازان می‌توانستند در فروردین‌ماه تولید خود را با تمام توان و قدرت ادامه دهند.»

به گفته امید رضایی، متاسفانه این تیم هیچگاه تشکیل نشد و فرایند به گونه‌ای که توضیح داده شد، پیش نرفت.

این عضو انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی همچنین تاکید کرد: «همه این‎ها به معنی کشتن زمان، خرید قطعه با قیمت پایین و تامین نصفه‎ونیمه است. نتیجه این وضعیت هم کاهش کیفیت، خوابیدن خطوط تولید، کم و زیاد شدن حجم تولید و زیان چندبرابری خودروساز خواهد بود.»

وی با اشاره به این‎که در این روند خودروساز هم ضرر زیادی متحمل می‌شود، خاطرنشان کرد: «در بدترین حالت اگر قطعه‌ساز نتواند نیاز خط تولید را تامین کند، خودروساز ناچار به واردات می‌شود که در این صورت با توجه به افزایش شدید قیمت تمام شده تولید، دیگر امکان فروش محصولات از بین می‌رود.»

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی