قطعه‌سازان بدون نقدینگی توان تامین نیاز خطوط تولید را ندارند


کد خبر : ۱۲ | تاریخ انتشار : ۲۴-۰۲-۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

تامین مواداولیه وارداتی نیاز به تامین نقدینگی، تامین ارز مورد نیاز و مجوز واردات بدون انتقال ارز دارد

واردات بدون انتقال ارز ازجمله اصلی‌ترین مطالبات قطعه‌سازان در شرایط تحریم به‌شمار می‌رود. درخواستی که بارها تکرار شده، اما هیچ‌کدام از تصمیم‌ها و مصوبات صادر شده در این زمینه، به شکلی نبوده است که نیاز و خواست آن‌ها را تامین کند. تاکید بسیاری از فعالان قطعه‌سازی بر این است که دولت اگر زمینه واردات مواد اولیه را بدون انتقال ارز فراهم کند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

این موضوع در کنار چالش‌های دیگری که در مسیر تولید قطعات وجود دارد، باعث ته‌نشین شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ خودروسازان شده است. به گفته بعضی فعالان صنعت خودرو، درحال‌حاضر حدود ۱۰۰هزار خودرو ناقص به دلیل تامین‌نشدن تمام قطعات موردنیاز تولید، در کارخانه‌های خودروسازی ته‌نشین شده‌اند. با این حال چند روز قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری متفاوت با اشاره به این‌که در ماه‌های گذشته تعدادی از خودروهای تولیدی به دلیل کسری قطعه در پارکینگ‌های خودروسازان انبار شده‌اند، اعلام کرد این هفته بخش عمده این ایرادات رفع شده است و این خودروها به تدریج به بازار عرضه می‌شوند.

نگرانی درخصوص تعهدات معوق خودروسازان

اظهارنظر رضا رحمانی در حالی مطرح شد که فعالان قطعه‌سازی تاکید دارند قطعه‌سازان به‌شدت دچار روزمرگی هستند و پولی برای تولید ندارند. بر این اساس، آن‌چه وزیر اعلام کرده است یعنی رفع مشکل کمبود قطعات در هفته جاری، دور از انتظار به نظر می‌رسد. در عین حال، ادامه اجرای طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش توسط خودروسازان نیز با ابهامات زیادی همراه شده است. قطعه‌سازان در زمینه تامین قطعات مورد نیاز تولید با مشکلات متعدد مواجه‌اند و این مساله‌ای است که انجام تعهدات خودروسازان را با سوال همراه می‌کند.

ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات ۱۱هزار میلیارد تومانی

باتوجه به اینکه تحریم‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است، به نظر می‌رسد قطعه‌سازان باید هرچه زودتر مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند تا در ماه‌های آینده با مشکل جدی در این زمینه مواجه نشوند. اما اینجا باز مشکل تامین نقدینگی مطرح می‌شود. یک عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران در این خصوص اعلام کرد:‌ «اگر باقیمانده تسهیلات ۱۱هزار میلیارد تومانی درحال‌حاضر در قالب ریالی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، به‌درد تولید می‌خورد اما اگر یکی‌دو ماه دیگر پرداخت شود، حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را خواهد داشت.»

سه پیش‌نیاز تامین مواد اولیه

رضا هاشمی با بیان این‌که متاسفانه تا امروز این تسهیلات پرداخت نشده و در حد حرف باقی مانده است، گفت: «مشکل فعلی واحدهای صنعتی، نقدینگی و منابع مالی است. شرکت‌های گوناگونی از خودروساز طلب چندهزار میلیارد تومانی دارند که اگر بخشی از این پول پرداخت شود، فعالیت آن‌ها ادامه می‌یابد.»

وی با اشاره به این‌که قراربود دولت این پول را در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد، تاکید کرد: «باید نقدینگی قطعه‌ساز تا حدودی تامین شود تا او بتواند اقتصاد تولید را بچرخاند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد این تسهیلات قرار نیست به این زودی به صنعت قطعه تزریق شود.»

لازم به ذکر است به نظر بسیاری از فعالان صنعت قطعه‌سازی، بخشی از مشکلات موجود به خودتحریمی برمی‌گردد. درحالی‌که برخی قطعه‌سازان صددرصد قطعات‌شان بومی‌سازی شده، به نظر می‌رسد برای ادامه تولید، نیاز به تامین مواد اولیه است که این موضوع خود نیاز به سه عامل تامین نقدینگی، تامین ارز مورد نیاز و مجوز واردات بدون انتقال ارز دارد.

تأدیه یک‌پنجم مطالبات قطعه‌سازان

به‌گفته فعالان صنعت قطعات خودرو، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در حدود ۲۰هزارمیلیارد تومان بوده که با پرداخت ۴هزارمیلیارد تومان اولیه در سال گذشته یک‌پنجم آن تأدیه شده است.

از سوی دیگر، قطعه‌سازان هزینه‌هایی همچون معوقات بانکی، بدهی به پیمانکاران زیرمجموعه خود و غیره نیز داشته‌اند که بخشی از پول دریافتی صرف پاسخگویی به این دست از هزینه‌ها شده و باقی آن صرف واردات قطعات نیم‌ساخته و تامین مواد اولیه داخلی و خارجی شده است.

از این رو، پرداخت تسهیلات باقیمانده از سوی خودروسازان به قطعه‌سازان، نقشی حیاتی برای آن‌ها دارد. صنعت قطعه نیازمند مواد اولیه و نوسازی ماشین‌آلات خطوط تولید خود است اما با در اختیار داشتن مواد مورد نیاز خود، دستکم با همان ماشین‌آلات قدیمی قادر به ادامه تولید خواهد بود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی