فرصت سوزی های گذشته آتش کنونی مشکلات صنعت قطعه سازی را برافروخته است


کد خبر : ۳۸ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۲-۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به گزارش خبر قطعه و نقل از خبر خودرو، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام می کند که تحریم و سوءمدیریت داخلی، مشکلات بسیاری را برای صنعت قطعه سازی ایجاد کرده و اگر در گذشته، فرصت سوزی های بسیار درخصوص توانمندسازی، ارتقاء و استقلال قطعه سازان انجام نمی شد امروز وضعیت بهتر بود.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص احتمال توانمندی و استقلال قطعه سازان در شرایط تحریم گفت: در کوتاه مدت می توان درخصوص موضوع تحریم تحقیق و مطالعه کرد و آن را مورد آنالیز قرار داد و نیازها را معین و به آن فکر کرد اما این تفکر و اندیشه و مهندسی مجدد در مدت کوتاه ۱ سال نمی تواند عملی شود.

وی گفت: در حوزه قطعه سازی به هر دلیلی که شاید نام آن سوء مدیریت باشد فرصت سوزی های بسیاری صورت گرفته، ما باید از سالها پیش به فکر توانمندی و استقلال قطعه سازان و تولید داخل می بودیم و اگر عرق ملی بیشتری وجود داشت بسیاری از قطعاتی که اکنون باید از خارج از کشور وارد شود تا امروز ساخت داخل شده بود.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: تحریم در کوتاه مدت منجر به جایگزینی محصول و تولید داخل نخواهد شد اما تفکر داخلی سازی وجود دارد که اگر از سالها قبل این تفکر وجود داشت و اجرایی می شد اکنون -بخصوص در حوزه خودروهای پراید و ۴۰۵ – مشکلات کمتری داشتیم چراکه این اتفاق در خصوص این دسته از خوردوها بسیار راحت تر قابل انجام بود.

رضایی درخصوص وضعیت صنعت قطعه سازی ۱ سال پس از نقض برجام گفت: صنعت قطعه سازی یک صنعت استراتژیک است و اگر با دانش فنی و تکنولوژی روز پیش نرود و فرصت سوزی وجود داشته باشد مشکلات افزون خواهد شد. اگر بعد از برجام که خودروسازان رده اول دنیا به ایران آمدند ارتقاء سطح دانش قطعه سازی و تکنولوژی و مسائل سخت افزاری در قراردادها مورد توجه خودروسازان و حاکمیت قرار می گرفت اکنون شرایط بهتر بود؛ ما قطعه سازان متوجه موضوع هستیم اما از نظر اقتصادی و ضوابط دستمان بسته بود.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: اگر در فرصت برجام به این مسائل و توانمندی قطعه سازان اندیشیده می شد، با همکاری جامعه خودروسازی و قطعه سازی و حمایت و پشتیبانی حاکمیت، وضعیت امروز بهتر از این بود و سطح دانش و تکنولوژی و حیطه نرم افزاری وسخت افزاری امروز وضعیتی دو برابر بهتر داشت اما آن فرصت از دست رفت و با وجود هوشمندی و بینش، امروز مشکلات فراوان وجود دارد.

وی درخصوص انواع قطعاتی که تحریم منجر به اخلال در تولید آنها شده، گفت: عمدتا تولید و واردات قطعات های-تک و الکترونیکی مثل ECU و ایربگ و قطعات گیربکس و بخشی از قطعات موتور کاهش یافته زیرا این قطعات یا وارد می شد و یا به صورت CKD و یا به صورت قطعات نیمه ساخته بخشی از خارج و بخشی از داخل تامین و تولید می شد، بخشی از قطعات را نیز خودروسازان مستقیما وارد می کردند.

رضایی افزود: آمریکا در ابتدا صنعت استراتژیک خودرو و قطعه را مورد تحریم قرار داد و برای بیمه ها، حمل و نقل و بانک ها محدودیت ایجاد کرد و بنابراین شاهرگ ارتباطی برای این قطعات تقریبا قطع است، البته بخش خصوصی تا حدی تحریم ها را دور می زند اما دور زدن تحریم ها نیز بسیار دشوار است و منجر به افزایش قیمت ها به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد می شود زیرا این امر، مسائل خاص خود را دارد و شرایط برای تولید این قطعات عادی نیست.

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: با مراجعه به خودروسازی ها مشاهده می شود که حدود ۱۵۰ هزار خودرو ناقص کف کارخانجات وجود دارد که به دلیل عدم تامین درصد کمی از قطعات، امکان تکمیل و ارائه به بازار را ندارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی