یک ریال از تسهیلات ۷ هزار میلیاردی هم پراخت نشد!


کد خبر : ۴۳ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۲-۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از خبرنگار پرشین خودرو، در اواخر فروردین ماه امسال وزیر صنعت به دنبال درخواست قطعه سازان در پرداخت الباقی تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی اعلام کرد که ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی مطابق با نیاز قطعه سازان به زودی پرداخت می شود. به گفته وزیر صنعت این تسهیلات ریالی و همراه با سود در نظر گرفته شده، تسویه خواهد شود تا در صورت بروز نوسان های قیمتی، قطعه سازان آسیب نبینند.

حال با گذشت حدود ۲۵ روز از وعده وزیر صنعت و معدن در پرداخت این تسهیلات و از سویی موافقت بانک مرکزی در پراخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به صورت ریالی به خودروسازان گفته می شود هیچ اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است به طوری که نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی معتقد است که تاکنون یک ریال هم از تسهیلات ۷ هزار میلیاردی به قطعه سازان پرداخت نشده است.

 

مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب عنوان می کند: هر چند پرداخت این تسهیلات به صورت ریالی کمک خوبی به تامین نقدینگی واحدهای قطعه سازی خواهد بود اما در صورتی که جریان ثبت سفارش و تخصیص ارز به همین منوال پیش برود به تبع مشکلات عدیده دیگری برای واحدهای قطعه سازی ایجاد خواهد شد.

 

به گفته وی به رغم تلاش ها و مذاکرات متعدد پرداخت تسهیلات ۷ هزار میلیارد دچار کاغذبازی و بروکراسی اداری شده است.

 

 

الزام تعیین منشاء ارز برای واردات ، قطعه سازان را موانع جدید روبرو می کند

 

وی با ابراز تاسف از روند بسیار سخت و کند ثبت سفارش مواد اولیه واحدهای قطعه سازی، تاکید می کند: به همین جهت همچنان خواست مهم قطعه سازان آزادسازی واردات مواد اولیه و قطعات ضروری بدون انتقال ارز است گرچه این امکان از سوی دولت با شرایطی فراهم شده است اما عملا وجود شروطی همچون تعیین منشاء ارز، موانع جدیدی را برای واحدهای قطعه سازی ایجاد می کند.

 

 

باید واردات بدون انتقال ارز فارغ از هر گونه محدودیتی آزاد شود

 

نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با توجه به شرط تعیین منشاء ارز واردات برای واحدهای قطعه سازی، یاد آور می شود: به طور قطع با الزام واحدها به واردات با منشاء ارز مشخص و از محل صادرات نمی توان تحریم ها دور زد بنابراین باید گزینه انتقال ارز بدون هیچ گونه محدودیتی آزاد شود تا بتوان جریان تولید در واحدهای قطعه سازی و خودروسازی را حفظ نمود.

مطلب زاده همچنین به روند همکاری خودروسازان و قطعه سازان در تامین نیاز خطوط تولید اشاره و اظهار می کند: قطعات مورد نیاز خودروسازان به موقع توسط قطعه سازان تامین و همکاری مناسبی در این زمینه وجود دارد اما در برخی از قطعات خاص و وارداتی که امکان ساخت داخل وجود ندارد خودروسازان همچنان با مشکل تامین روبرو هستند.

 

 

وجود ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در کف خودروسازی ها

 

مطلب زاده با توجه به آخرین آمار مطرح در خصوص خودروهای ناقص موجود در شرکتهای خودروساز عنوان می کند: بر این اساس هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در کف کارخانجات وجود دارد که به دلیل عدم تامین قطعه تاکنون تکمیل و تجاری نشده است.

 

به گفته وی وجود این تعداد خودرو ناقص به طور قطع نه به نفع قطعه ساز است و به نفع خودروساز و به طور حتم به نفع بازار هم نخواهد بود و در صورتی که تکمیل و عرضه شود بازار خودروهای داخلی را تغییر خواهد داد.

 

 

جو روانی دور از واقعیت و قیمت گذاری دستوری مهمترین معضل خودروسازان

 

این فعال قطعه سازی با اشاره به نقش دلال در ایجاد جو روانی و رشد قیمت خودرو در بازار، خاطر نشان می کند: در هیچ کجای دنیا خودرو کالای سرمایه ای نیست در حالی که در کشور ما به دلیل کاهش ارزش ریال خودرو تبدیل به کالای سرمایه ای شده است و این مساله بر تقاضای کاذب و رشد غیر واقعی قیمت خودرو دامن زده است.

 

مطلب زاده در پایان با توجه به اوضاع کنونی بازار مهمترین معضل فعلی صنعت خودرو را ایجاد جو روانی دور واقعیت دانسته و معتقد است: خودروهای موجود در کف و نقص قطعه چنین شرایطی را ایجاد نکرده است و بلکه قیمت گذاری دستوری چنین شرایطی را در بازار خودرو بوجود آورده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی