توانایی قطعه سازان در دور زدن تحریم ها


کد خبر : ۱۷۳ | تاریخ انتشار : ۰۴-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از خبرخودرو، نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در نشست خبری امروز با خبرنگاران در خصوص چالش های صنعت قطعه سازی با تاکید بر اینکه مساله تحریم ها مساله ای ۴۰ ساله است و مربوط به امروز نیست، گفت : در حال حاضر این تحریم ها تشدید و شرایط بسیار سخت تر از گذشته شده است و ما با افزایش و نوسانات شدید نرخ ارز و قیمت ها مواجه هستیم. اما خوشبختانه این شرایط نتوانسته است در روند فعالیت قطعه سازان خلل آنچنانی وارد کند.

شاپور سامعی افزود: در دوره ریاست جمهوری قبلی در بازه زمانی خاصی، فشارها از ناحیه امریکا و تا حدودی اروپا مضاعف شد. ما در آن برهه راه های مالی جدیدی را باز کردیم که به دلیل بی تجربگی ما در آن زمان رویه بیشتر به صورت آزمون و خطا بود و در خیلی از موارد به مشکل برمی خوردیم و ممکن بود ضرر کنیم.

 

وی در ادامه گفت: ولی در اقدامات بعدی ما به کارها بیشتر اشراف پیدا می کردیم به طور مثال در گذشته ما بیشتر با ژاپن و سنگاپور کار میکردیم اما دیدیم کشور چین پایگاهی است که هم مراودات نفتی خوبی با ما دارند و هم بانک های آنها همکاری بهتری دارند علاوه بر همه این مسائل میتوانستیم با یک هزینه ای پول خود را به نقاط مختلف دنیا بخصوص به شرق آسیا که مد نظر بیشتر قطعه سازان هم هست ترانسفر کنیم.

 

سامعی خاطر نشان کرد: در آن شرایط خاص ما به داشتن انبار و حسابهای بانکی و فراگیری قوانین گمرکی و مالیاتی و بانکی کشورها نیاز داشتیم داشتیم که با تلاش و پیگیری توانستیم به همه اینها دست یابیم و در زمینه چگونگی دور زدن تحریم ها و دست یابی به مواد مورد نیاز در آن شرایط به مهارت خاصی رسیدیم.

 

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اذعان داشت با توجه به تجربیات و توانایی که در دوره قبل اعمال تحریم ها کسب کرده بودیم این بار وقتی که امریکا در اولین اقدام خود در راستای بازگشت حریم ها، خودرو را مجددا تحریم کرد. ما با آمادگی که از قبل داشتیم آنقدر شوکه نشدیم و بیشترین شوک به بازار ایران و مسئولین مملکت وارد آمد و همانطور که دیدیم که در عرض یک زمان بسیار کوتاه و بی دلیل قیمت ارز به یکباره اوج گرفت.

 

وی تاکید کرد: البته طبیعی است که با اعمال تحریم ها ارزش پول ملی کاهش یابد اما در آن برهه زمانی خاص بیشتر بخاطر نگرانی ها از آینده و جو روانی که ایجاد شده بود شاهد افزایش روز افزون نرخ ارز با عدد های بسیار بالا بودیم. هرچند قطعه سازان در همان زمان هم از قبل برنامه ریزی خود را برای چند ماهه آینده انجام داده بودند .ما در حوزه واردات قطعات خارجی یک لیپ تایم داریم که مربوط به برنامه ریزی ۴تا ۵ ماه قبل است. به اینصورت که ما در یک پریود حدودا ۶ ماهه برنامه های خود را اعم از مدیریتی و مالی و نحوه پرداخت و دریافت انجام می دهیم.

 

سامعی افزود: اگر با وجود ناملایمات بسیار امروزه شاهد ادامه فعالیت قطعه سازان هستیم دلیلش جز اینکه دانش فنی و مهارتی که در این صنعت نهادینه شده است، نمی تواند باشد. با ناملایماتی در زمینه تامین قطعات چه داخلی و چه خارجی مواجه هستیم البته معضل اصلی تامین قطعات خارجی است چرا که مشکل اصلی تامین قطعات و مواد اولیه در داخل فقط افزایش چند برابری قیمت ها است ولی در قطعات خارجی ما با چالش دور زدن تحریمها و انتقال کالا به کشور هستیم. اگر چه کار سختی است اما می توان حتی در شرایط سخت تری این کار را انجام دهیم همچنان که تا کنون انجام داده ایم دلیلش این است که هر روز در این زمینه به راههای جدیدی دست می یابیم.

 

وی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه خیلی از کشورها وجود دارند که چه از لحاظ اعتقادی، اعتقادی به رویه امریکا و امثال آن ندارند چه اینکه در کشور هایی مانند کشور های کوچک و بانکهای کوچک که منافعشان آنقدر با امریکا گره نخورده است می توان با آنها وارد معامله شد. اما ما همچنان در داخل برای پیشبرد کار خود به لحاظ مسائل گمرک و تامین ارز با مشکل مواجه هستیم و متاسفانه صنعت خودرو در کشور حتی در بین مسئولین دولتی ما،که خیلی مورد وثوق نیست .

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی