توقع قطعه‌سازان از دولت


کد خبر : ۱۷۱ | تاریخ انتشار : ۰۴-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز باید امکانات داخلی برای عبور از تحریم‌ها و دستیابی به رونق تولید بسیج شود.

به گزارش خبر قطعه به نقل از ایرنا ، رضا رضایی اظهار کرد: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به راه انداخته فعالان اقتصادی وظیفه دارند همه تلاش خود را برای بهره‌برداری بهینه از امکانات داخلی به کار گیرند. وی افزود: از طرفی بنگاه‌ها برای نیل به این هدف مشکلاتی دارند که عمده آنها داخلی است و انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری و مسوولان امکانات داخل کشور را در اختیار بخش تولید قرار دهند. این مقام صنفی به مشکلات بانکی، مالیات‌ها، بیمه و گمرک اشاره کرد که رفع هر یک از آنها می‌تواند نقش مستقیمی در بهبود شرایط کار بنگاه‌ها داشته باشد. رضایی به‌طور نمونه از پتروشیمی‌ها و فولاد یاد کرد که همه داخلی هستند و تاکید کرد: باید با بهره‌گیری از امکانات داخلی، نسبت به گذشته تسهیلات بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا دسترسی‌ها به ماده اولیه و در نتیجه ارتقای تولید راحت‌تر شود.وی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند در این شرایط سخت، اولویت به معنای واقعی کلمه با تولیدکنندگان باشد و مسوولان به سیستم بانکی بابت بهره‌ها و معوقه‌های واحدها دستوراتی بدهند.

 

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآور شد: بنگاه‌های اقتصادی اعتباری در بانک‌ها دارند که شاید مربوط به هفت تا هشت سال گذشته و زمانی که دلار ۲۵۰۰ تومان قیمت داشت، باشد، اما امروز که دلار به مرز ۱۴ هزار تومان رسیده باید اعتبار بنگاه‌ها در بانک‌ها به همان نسبت افزایش یابد تا نقدینگی مورد نیازشان تامین شده و بتوانند مواد اولیه تهیه کرده‌‌، هزینه‌هایشان را پوشش داده و قطعات کیفی تحویل خودروسازان بدهند. رضایی درخصوص موضوع مالیات نیز گفت: توقع نداریم مالیات‌های فعالان اقتصادی بخشیده شود اما انتظار می‌رود مالیات و بیمه آنان تقسیط شود و گمرک بتواند تسهیلاتی برای آنها فراهم کند، در این صورت است که می‌توان در مقابل این جنگ اقتصادی پیروز شد. عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان به رسوب بیش از ۱۷۰ هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات «های‌تک» است.

 

به گفته رضایی داخلی‌سازی این قطعات باید از چند سال قبل شروع می‌شد، اما اقدامی عملی در این زمینه مشاهده نشد و امروز وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان متوجه شدند که چقدر می‌توانستیم در این زمینه کار کنیم، اما انجام نشد. وی اظهار کرد: هرچند شرایط نقدینگی به گونه‌ای نیست که امسال بتوان رشد در زمینه تامین و داخلی‌سازی قطعات‌ های‌تک داشت، اما باید شرایطی فراهم شود تا این قطعات با سهولت بیشتری وارد شده و خودروهای موجود تجاری شوند. رضایی تاکید کرد: امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای قطعه‌سازی و خودروسازی و نظارت بر آن است تا در سال‌های آینده چنین مشکلاتی بروز نکند. رضایی با اشاره به مصوبه مجلس درباره شورای رقابت گفت: این تصمیم به موقع و بجا نبود، زیرا آزموده را آزمودن خطاست. این مدیر قطعه‌ساز افزود: در حالی که حضور شورای رقابت به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری در گذشته نیز جواب نداده، مشخص نیست در این شرایط سخت چرا مجلس چنین تصمیمی اتخاذ کرده است؟ وی تاکید کرد: ‌ای کاش به جای چنین تصمیمی، قیمت تمام شده خودروها یکبار برای همیشه استخراج می‌شد که با وجود نرم‌افزارهای موجود کاری ساده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی