مدیریت خودروسازان برای تداوم جریان تولید قطعه سازان؛


کد خبر : ۲۹۲ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

خودروسازان باید انجام تعهدات به قطعه سازان را در اولویت قرار دهند و هر چه سریع تر نیاز خودروسازان و کسری قطعات تامین شود تا خودروهای ناقص کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.

به نقل از پرشین خودرو، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار این رسانه، با اعلام این مطلب، اظهار داشت: از عوامل اصلی موثر بر جریان تولید خودرو تامین به موقع قطعات است از این رو باید نیاز خودروسازان و کسری قطعات تامین شود تا خودروهای ناقص کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.

رضا علیزاده، با اشاره به عوامل موثر بر جریان تولید قطعه سازان، تاکید کرد: در سالهای گذشته شرایطی ایجاد شد که مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان به ارقام بسیار سنگینی رسید و به طوری که برخی واحدهای قطعه سازی در سال گذشته در آستانه تعطیلی قرار گرفت اما با تخصیص تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومان در روزهای پایانی سال گذشته تا حدودی مشکل نقدینگی قطعه سازان حل شد اما همزمان با این جریان خودروسازان نیز باید انجام تعهدشان به قطعه سازان را در اولویت قرار دهند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که باز هم نسبت به پرداخت مطالبات قطعه سازان سهل انگاری کنند و قطعه سازان در این راستا با مشکل مواجه شوند به تبع کل صنعت خودرو دچار مشکل و افت تولید خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه اختصاص تسهیلات ۱۱ هزار میلیاردی دولت به دو شرکت ایران خودرو و سایپا بابت پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان یاد اور شد: باید بانک مرکزی هر چه سریعتر تسهیلات ارزی خودروسازان که معادل ۸۴۴ میلیون یورو است را پرداخت کند تا قطعه سازان با توقف تولید مواجه نشوند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: انتظار می رود خودروسازان در شرایط کنونی مدیریت شده حرکت کنند و هوای قطعه سازان را داشته باشد چرا از جمله عوامل اصلی در تولید خودرو، تداوم جریان تولید قطعه سازان است.

علیزاده افزود: با پرداخت تسهیلات ۴ هزار میلیاردی تاحدودی شرایط قطعه سازان به لحاظ نقدینگی بهتر شد اما چنانچه تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی به سرعت پرداخت نشود قطعه سازان دچار مشکل شده و تولید در صنعت خودرو متوقف خواهد شد.

ایشان در ادامه با توجه به عوامل موثر در قیمت خودرو در چند ماه گذشته، علت این افزایش را مربوط به مولفه های مختلف و برخی از دلایل عمومی دانست و گفت: کاهش ارزش پول ملی و هجوم نقدینگی افسار گسیخته و ورود آن به بازار خودرو به عنوان کالای سرمایه ای و همچنین مشکل واردات قطعات که موجب محدودیت در تولید گردید همگی از دلایل عمومی ایجاد فضای کنونی در بازار و قیمت خودرو است.

وی گفت: هم اکنون انبار خودروسازان از خودروهای ناقص انباشته شده است و عمده علت کمبود و عدم تامین برخی از قطعات وارداتی و همچنین مواد اولیه وارداتی جهت تولید برخی از قطعات خاص است.

نماینده اهر در مجلس در پایان با اشاره به اینکه برخی از عوامل در تولید مربوط به مسائل داخلی بوده و قابل کنترل است، افزود: در شرایط کنونی انتظار می رود خودروسازان و دستگاههای نظارتی دقت عمل بیشتری به خرج داده و عوامل مدیریتی و قابل کنترل در تولید خودرو را مدیریت کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی