کمبود نقدینگی به شدت بر تولید قطعات خودرو اثر گذاشته است و نیاز به کمک دولتی است.


کد خبر : ۲۸۸ | تاریخ انتشار : ۲۶-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع کمبود قطعه دلیل اصلی کمبود عرضه خودرو و با حضور دکتر محمد علی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران و مهندس محمدرضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور روی آنتن رفت.

به گزارش خبر قطعه و به نقل از فصل اقتصاد، محمدرضا نجفی منش درباره علت کمبود قطعه های تولید داخل و عدم عرضه به تولیدکنندگان خودرو بیان کرد: قطعات را بخاطر کمبود نقدینگی نتوانسته اند تولید و عرضه کنند. کمبود نقدینگی به شدت بر تولید قطعات خودرو اثر گذاشته است و نیاز به کمک دولتی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار خودروی ناقص وجود دارد، گفت: این تعداد خودرو به دلیل کمبود قطعه دارای نقص هستند و نمی توان آنها را وارد بازار کرد. بخشی از کمبود این قطعات به واردات بر می گردد و بخش اندکی از آنها به تولید داخل مربوط می شود.

نجفی منش درباره علت کمبود قطعه های تولید داخل و عدم عرضه به تولیدکنندگان خودرو بیان کرد: این قطعات را به خاطر کمبود نقدینگی نتوانسته اند تولید و عرضه کنند. در گذشته خریدار جنس را می خریدند و پول آن را بعد پرداخت می کردند اما الان باید همه قطعات نقد خریداری شود. کمبود نقدینگی به شدت بر تولید قطعات خودرو اثر گذاشته است و نیاز به کمک دولتی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اعلام کرد ۸۴۴ میلیون یورو و چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار قطعه سازان می کند که سه هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان پرداخت شد اما یک یورو از آن ارزی که اعلام کرده بودند، به قطعه ساز پرداخت نشد.

وی تصریح کرد: امکان لازم برای قطعه ساز فراهم نشد که مواد مورد نیاز خود را وارد کشور کند و شرایط امروز ناشی از کسری نقدینگی است. هر چند بخش زیادی از این شرایط به دلیل تحریم ها است زیرا وارد کردن این قطعات هم سخت است اما اگر پول لازم را در اختیار داشتیم، می توانستیم به هر ترتیب آن ها را وارد کنیم.

همچنین مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به تعهد تحویل ۲هزار و۲۰۰ خودرو از سوی یکی از خودروسازان گفت: اگر خودورسازان اجازه فروش فوری دارند، بدین معنا است که قطعه موجود است.

محمد علی اسفنانی با بیان اینکه خودروسازها اعلام کرده اند به دلیل کمبود قطعه چندین هزار خودروی ناقص تولید کرده اند، اظهار داشت: این کمبود قطعات باعث شده خودروسازان نتوانند خودروهای خود را به بازار عرضه کنند و تعهدات آن ها روی زمین مانده است.

وی بیان کرد: خودروسازان اجازه فروش فوری و نقدی را دریافت کرده اند که این مسئله با اعلام نقص قطعه، سازگاری ندارد زیرا اگر کمبود قطعه وجود دارد و نمی توان خودروی کامل را تولید کنند، پس چطور امکان فروش فوری را دارند. اگر خودورسازان اجازه فروش فوری دارند، به این معنا است که قطعه موجود است و اساسا امکان تولید ماشین کامل وجود دارد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به تعهدات شرکت های خودروساز، اظهار کرد: در یک فقره، یکی از شرکت های خودروساز تعهد کرده است، دو هزار و ۲۰۰ خودرو تحویل دهد و بابت این میزان خودرو نیز پول دریافت کرده است هر چند ممکن است همه این پول ها را دریافت نکرده باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی