دستاوردهای پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو


کد خبر : ۳۰۱ | تاریخ انتشار : ۲۸-۰۳-۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

پویش داخلی سازی قطعات خودرو چنانچه با جدیت توسط مسئولان ذی ربط حمایت شود و با مشارکت جدی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآید، زمینه ساز دست‌یابی صنعت قطعه‌سازی کشور به تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید قطعات حساس خودرو خواهد شد.

به نقل از روزنامه اخبار صنعت، خودروسازان بزرگ کشور در هفته‌های اخیر با توصیه وزارت صنعت، معدن و تجارت پویشی با عنوان داخلی‌سازی قطعات وارداتی را به اجرا درآورده‌اند که محور آن، ایجاد فضا و فرصت همکاری با تولیدکنندگان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است.

در این پویش، خودروسازان تلاش می‌کنند ضمن ایجاد پل ارتباطی با تولیدکنندگان داخلی، قطعات پیشرفته و وارداتی محصولات خود را جهت ساخت در داخل معرفی کنند؛ این اقدام با هدف کاهش ارزبری، رفع نیاز به بازارهای خارجی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی صورت می‌گیرد.

پویش داخلی سازی قطعات خودرو چنانچه با جدیت توسط مسئولان ذی ربط حمایت شود و با مشارکت جدی مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان به اجرا درآید، زمینه ساز دست یابی صنعت قطعه سازی کشور به تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید قطعات حساس خودرو خواهد شد. این پویش فرصتی خواهد بود تا تهدیدها به واسطه تحریم‌ها به فرصت‌های خوداتکایی تبدیل شوند و صنعت خودرو خواهد توانست با پاسخگویی به نیاز بازار خودرو، در مسیر خودکفایی گام بردارد.

به نظر می‌رسد در مقطع حساس کنونی خودروسازان داخلی به منظور رفع تنگناها در خصوص تأمین قطعات با تکنولوژی‌ها بالا، پویش داخلی سازی قطعات وارداتی را با جدیت هرچه بیشتر دنبال می‌کنند و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

اعلام فراخوان رسانه‌ای و دعوت از سازندگان داخلی، برپایی نمایشگاه‌های دائمی قطعات خودرو در دو خودروساز اصلی کشور، برگزاری همایش پویش ملی داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های صنعت خودرو در سایپا که با دعوت از مدیران صنایع مهم کشور در حوزه قطعه‌سازی برگزار شد، طرح برگزاری نخستین سمپوزیوم تولید بدنه خودرو با همکاری سایپا و دانشگاه صنعتی شریف در تیرماه سال جاری و بسیاری طرح‌ها و برنامه‌های دیگر، از جمله مهمترین اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص است.

از طرفی بخش‌هایی از کشور که در زمینه صنایع دفاعی به خودکفایی‌هایی رسیده‌اند نیز با اعلام آمادگی در خصوص همکاری در ساخت قطعات پیشرفته و وارداتی خودرو، امیدواری‌ها را برای به سرانجام رسیدن پویش داخلی سازی قطعات افزایش داده است. چند روز پیش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از انعقاد قرارداد میان این وزارت‌خانه و خودروسازان داخلی برای طراحی و ساخت قطعات پیشرفته خودرو خبر داده بود که این امر در صورت ورود به فاز اجرایی، می‌تواند نیاز خودروسازان داخلی را تا حدود زیادی مرتفع کند.

با توجه به محدودیت‌های صنعت خودرو در زمینه تأمین منابع مالی و ارزی خرید مواد اولیه و قطعات پیشرفته از بازارهای خارجی و مشکلات نقل و انتقال بانکی، این صنعت به‌طور جدی قصد دارد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی جهت رفع نیاز خود استفاده کند؛ امری که بر اساس شواهد موجود، در حال حاضر نیز در فاز اجرایی قرار دارد و بسیاری از قطعاتی که پیشتر از بازارهای خارجی تأمین می‌شد، در حال حاضر در داخل تولید می‌شوند.

چنانچه داخلی سازی قطعات خودرو با موفقیت کامل اجرا شود و اغلب نیازهای خودروسازان از طریق قطعه سازان داخلی تأمین شود و تولید روزانه خودرو در تیراژ بالا صورت گیرد، نیازهای بازار خودرو در فرایندی عادی برآورده خواهد شد که در آن صورت قیمت‌های خودرو تابع عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شوند. از این رو تولید و عرضه در فضایی اقتصادی شکل خواهد گرفت و آرامش به بازار خودرو و همچنین حوزه تولید بازخواهد گشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی