۲۰۰هزار خودروی ناقص کف کارخانه‌ها/نظر قطعه‌سازان در مورد ادغام


کد خبر : ۳۰۸ | تاریخ انتشار : ۰۲-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

به نقل از رسانه مهر حمیدرضا صمدی، عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو در نشست هم اندیشی درباره رونق صنعت قطعه سازی گفت: دولت مجدد با مسأله‌ای به نام تحریم روبرو شده و شروع آن، یک بازی ناخواسته برای صنعت ایران بوده است، این در حالی است که هدف اصلی تحریم‌کنندگان اقتصاد ایران است و درست نقاطی هدف گرفته شده‌اند که اشتغالزا بوده و سهم بالایی در ارزش افزوده کشور دارند.

رقابت‌های منفی در صنعت قطعه سازی

وی افزود: دشمنان خارجی با همیت و برخی افراد نیز با ضدیت در داخل کشور، به صنعت خودروی ایران لطمه وارد کرده و تلاش می‌کنند تا این صنعت را زمین‌گیر کنند؛ این در حالی است که برخی قطعه‌سازان نیز به رقابت‌های مخرب در رابطه با تأمین قطعات خودروسازان می‌پردازند و حتی کار را تا جایی پیش می‌برند که نامه‌های فوق محرمانه رقبای خود را در شبکه‌های تلویزیونی خارجی افشا می‌کنند و این لطمه بزرگی به صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور وارد آورده است.

به گفته صمدی، به جای حل مشکل خودروهای کف کارخانه و خودروساز از طریق برخی مراجع، بارها به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که ما یک خانواده هستیم و صنعت قطعه سازی و خودروسازی باید مساله خود را در خانواده حل کنند؛ در غیر این صورت اگر مساله به بیرون خانواده کشیده شود، حتماً تبدیل به مشکل می‌شود. به خصوص اینکه صنعت خودروی کشور با قدمت بالای ۶۰ سال، هنوز هم یک صنعت مونتاژکار است که علیرغم همه ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسب دست یابیم.

ایشان اظهار داشت: در حال حاضر هر یک از خودروسازان ۱۰۰ هزار خودرو کف کارخانه دارند و این سرمایه بزرگی است که در صنعت خوابیده، در حالی که آنها مدام از این بانک به آن بانک برای دریافت منابع مالی، التماس می‌کنند تا تولید را ادامه دهند. اکنون قطعه ساز و خودروساز باید خواهش و تمنا کنند تا بانک تصمیم بگیرد که به صنعت کشور وام دهد، در حالی که طبق ترازنامه بانک‌ها، آنها باید سهم صنعت در وام‌دهی های خود را در تراز تجاری به ۴۰ درصد برسانند.

عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی و خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: در صنعت قطعه سازی وقتی شطرنج بلد نیستیم، هم می‌خواهند آن را به ما یاد بدهند و وقتی که این بازی را یاد می‌گیریم، همه می‌خواهند ما را شکست دهند، در حالی که همه تلاش ما این بوده که صنعت را به روز نگاه داشته و از تکنولوژی روز اروپا و آلمان استفاده کنیم، اما این موضوع به مذاق برخی خوش نیامده است.

 

۲۰۰ هزار خودرو کف کارخانه خاک می‌خورند

عضو انجمن همگن قطعه سازان خودرو گفت: اگر هر خودروی ناقص کف کارخانه را به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، هم اکنون ده هزار میلیارد تومان از سرمایه خودروسازان کف کارخانه خاک می‌خورد در حالی که می‌توان با تدبیر این مشکل را حل کرد؛ این در شرایطی است که صنعت قطعه سازی به یک مسابقه تبدیل شده است که در آن رقابت‌های منفی موج می‌زند و البته انتهایی هم برای چنین وضعیتی دیده نشده است.

وی بیان کرد: هم اکنون باید به فکر حفظ اشتغال و عدد ثابت تولید باشیم؛ به هر حال تحریم‌ها از جاده مخصوص شروع شده؛ چراکه بزرگترین میزان اشتغال در این منطقه به چشم می‌خورد؛ پس اکنون زمان آن نیست که دنبال مقصر بگردیم و باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات حل شوند.

صمدی معتقد است که آژیر خطر جنگ اقتصادی را یک نفر باید به صدا درآورد و همه بسیج شوند تا از آسیب‌های جنگ، اقتصاد کشور را نجات دهند.

 

واگذاری سهام خودروسازان تا سال ۹۹ هم به نتیجه نمی‌رسد

ایشان با بیان اینکه واگذاری سهام خودروسازان از سوی وزارت صنعت، تا سال ۹۹ هدفگذاری شده است، در حالی که وقتی زمان تا این اندازه طولانی می‌شود، مطمئناً کار به نتیجه نخواهد رسید، گفت: واگذاری سهام خودروسازان یکی از مسائلی است که درد صنعت خودرو را دوا نمی‌کند؛ این در حالی است که حضور دولت در سالهای ۶۸ تا ۸۲ به خاطر دوران پس از جنگ الزامی بود، اما بعد از جنگ باید از این صنعت خارج می‌شد.

صمدی گفت: در سال ۹۰ شورای رقابت در فروردین ماه مصوبه‌ای به شماره ۶۳ داشت که مطابق با آن، باید خودروسازی واگذار می‌شد؛ اما این موضوع اجرایی نشد؛ در حالی که دولت هم نمی‌تواند ظرف دو سال این کار را انجام دهد.

همچنین در این نشست، رضا اصلانی، کارشناس صنعت خودرو نیز با بیان اینکه ۱۲۰ سال قبل، ایران صنعت خودرو را وارد کرده است، گفت: ۶۰ سال قبل اولین کارخانه در جاده مخصوص احداث شد و امروز صنعت خودرو بعد از نفت و گاز مهمترین صنعت کشور است و لوکوموتیو صنایع به شمار می‌رود. بر این اساس هم اکنون ۴ درصد تولید ناخالص داخلی در این صنعت نهفته است و بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت نیز به خودرو اختصاص داد. در عین حال ۷۰۰ هزار نفر مستقیم در صنعت خودرو کار می‌کنند و دارای شغل هستند و البته در کل صنایع ایران نیز ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که ده درصد اشتغال این صنایع به صنعت خودروسازی ارتباط دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار انجمن جهانی تولیدکنندگان خودرو در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران در تولید خودرو رتبه ۱۸ را داشته است، در حالی که در سال ۲۰۰۹ این رتبه ۱۲ بوده است؛ اما در رتبه اول چین با تولید ۲۸ میلیون خودرو، آمریکا با ۱۶ میلیون خودرو، ژاپن با ۱۰ میلیون خودرو، هند و کره با ۴ میلیون خودرو، ترکیه با ۱.۵ میلیون خودرو در رتبه‌های قبل از ایران هستند.

 

مشکلات بر سر راه خودروسازان چیست؟

به گفته اصلانی، مشکلات زیادی بر سر راه خودروسازان وجود دارد که بر اساس آن اولین مشکل تنزیل رتبه ما، تحریم داخلی است، به این معنا که تحریم داخلی عدم امکان ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو را نمی‌دهد و سرمایه گذاری ها نیز هوشمندانه است. این در حالی است که هزینه تأمین مالی بالا برای صنعتگران مشکل زا شده است.

ایشان اظهار داشت: از جمله مشکلات دیگر، کم توجهی به ارتقای فناوری و دانش روز است و توانایی صادرات نداریم. این در حالی است که می‌خواستیم رهبری بازار خودروی منطقه را به دست بگیریم؛ ولی امروز روند نزولی داریم. از سوی دیگر، تقاضای بالقوه برای محصولات وجود دارد و سرانه محصول به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بالا است که این پتانسیل عظیم بازار را نشان می هد.

اصلانی گفت: راهکار برون رفت از این وضعیت، تغییر ساختار مدیریتی است به نحوی که بخش خصوصی بتواند مدیریت کار را به عهده گیرد و پلت فرم مشترکی داشته باشد که از منابع داخلی استفاده کند. ضمن اینکه کم توجهی به آموزش و رعایت سیستم نظارت دقیق بر استانداردهای صنعت خودرو نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی