دولت دست از سر صنعت خودرو بردارد


کد خبر : ۳۱۳ | تاریخ انتشار : ۰۳-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد و دست از سر این صنعت بردارد و امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

محمدرضا نجفی منش در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: واگذاری شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی باید هرچه زودتر انجام شود هرچند خیلی دیر است.

وی اظهارداشت: این موضوع به رغم تصریح در اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکید مکرر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و دیگر مقامات کشور متاسفانه تاکنون جنبه عملی به خود نگرفته و امید می رود این بار به معنای واقعی اجرایی شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه منظور از خصوصی سازی در صنعت خودرو چیست چون صنعت خودروسازی می گوید خصوصی هستند اما مدیریت دولتی است، گفت: بطورکلی در صنعت خودرو سازی چند اشکال اساسی وجود دارد.

وی افزود: مدیریت در صنعت خودرو سازی دولتی است اکنون هیئت مدیره ها و مدیران عامل شرکت ها را دولت تعیین می کند.

نجفی منش تصریح کرد: جدا از این تعیین سیاست ها و قیمت گذاری محصولات خودرویی به وسلیه دولت صورت می گیرد بنابراین با چنین وضعیتی صنعت خودرو سازی کشور به سر انجام مطلوب و مقصود نخواهد رسید.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطوراساسی در صنعت خودرو سه گروه از قبیل «قطعه سازان»، «فعالان حوزه خدمات پس از فروش و تعمیرکاران »و «کارکنان» ذینفع اصلی هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور پیشنهاد کرد در بحث واگذاری شرکت های خودرو سازی به بخش خصوصی کنسرسیومی متشکل از سه گروه مزبور تشکیل و سهام به این مجموعه واگذار شود.

وی ادامه داد: بهترین نمونه های عینی پیشنهاد مدنظر در کشور ژاپن وجود دارد و می توان از تجارب این شرکت ها به بهترین وجه ممکن بهره جست.

نجفی منش در ادامه یادآورشد: شرکت های بزرگ ژاپنی سهامداران مختلفی دارند و این سهامداران گردهم جمع می شوند و هیئت مدیره و مدیر عامل حرفه ای را برای شرکت های خود انتخاب می کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی