نجفی منش با انتقاد از بانکها؛ مردم را از سرمایه گذاری در تولید منصرف می کنند!


کد خبر : ۳۵۷ | تاریخ انتشار : ۱۶-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس کمیسیون کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به مردم آدرس غلط می دهند و آنها را از سرمایه گذاری در حوزه تولید منصرف می کنند.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع تسهیلات و کارکرد آن در روند کسب و کار با حضور مهندس محمدرضا نجفی منش از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

نجفی منش در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با اشاره به افزایش سه برابری نیاز سرمایه ی در گردش نسبت به سال گذشته اظهار کرد: کلیه مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و مواد پتروشیمی که در داخل تولید می شوند گوی سبقت را از افزایش قیمت دلار ربوده اند.

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران افزود: در گذشته با گشایش اعتبار و یا خرید اعتباری اجناس را از خارج وارد می کردیم اما هم اکنون این راه بسته شده و باید کل پول را از قبل واردات واریز کنیم.

وی یادآور شد: اولین مطالبه بانک برای رفع مشکل نقدینگی “وثیقه سهل البیع” (خانه بدون معارض و بدون مستاجر در تهران) است تا بانک در صورت مشکل به راحتی به پول خود برسد.

نجفی منش با بیان اینکه تولید بدون نقدینگی حکم خون در رگ های انسان را دارد گفت: برخی واحدهای تولیدی با وجود آمادگی کامل برای فعالیت اما به دلیل نبود نقدینگی دچار توقف شده اند.

وی با اشاره به شاهد مثالی در این باره گفت: سال گذشته قرار بود از بیست هزار میلیارد تومان مطالبات قطعه سازان، ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت وام به قطعه ساز پرداخت شود. چهار هزار میلیارد تومان پرداخت شد و قرار شد باقی آن را به صورت ارز پرداخت کنند اما دریغ از یک یورو از بهمن ماه سال گذشته تا به الان. نتیجه این کار، وجود ۲۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانه هاست که منتظر قطعه اند.

رئیس کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در رابطه با راهکارهای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی پیشنهاد کرد: با توجه به سه برابری نیاز به نقدینگی واحدهای تولیدی از بانکها انتظار می رود با همان وثایق قبلی تسهیلات سه برابری پرداخت کنند و برای جلوگیری از سوء استفاده در این حوزه نیز به طرف های کاری خود تسهیلات دهند.

نجفی منش با بیان اینکه میزان سرمایه در هر بانک ۵۰ هزار میلیارد تومان است افزود: هر بانکی امکان پرداخت بیش از ۲۰ درصد از سرمایه خود را به یک مجموعه ندارد لذا دولت باید سرمایه بانک ها را افزایش دهد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم مشارکت پذیری بانکها اظهار داشت: سیستم تسهیلات دهی بانک های ایران نسبت به سیستم متداول در دنیا جزو پیچیده ترین سیستم ها بوده و در عین حال پاسخگو هم نیست. مشارکت به معنای تعیین عدد ثابت سود نیست بلکه مشارکت یعنی هر دو طرف در سود و زیان یک فعالیت شریک باشند.

ایشان همچنین از نرخ بالای سود بانکی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه به مردم آدرس غلط می دهند و آنها را از سرمایه گذاری در حوزه تولید منصرف می کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی