۲۰۰ هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان خاک می خورد


کد خبر : ۳۶۶ | تاریخ انتشار : ۱۷-۰۴-۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ | مدت مطالعه: | نسخه چاپی نسخه چاپی

نتیجه دیرکرد بانک مرکزی در پرداخت مطالبات قطعه سازان، خاک خوردن نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در انبار کارخانه های خودروسازی است.

به نقل از فصل اقتصاد، در سال گذشته محمدرضا نجفی منش  و بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران اعلام کردند که وضعیت صنعت خودرو سازی و قطعه سازی خوب نیست. قطعه سازان ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب داشتند و کل مطالبه زنجیره تامین از خودروسازان بزرگ که شامل شرکت های عرضه کننده فولاد و بیمه ها هم می شود، به ۲۲ هزار میلیارد تومان می رسد. این مسئله در شورای اقتصادی سران سه قوه هم بررسی شد و شورا تصویب کرد که بانک مرکزی ۱۱ هزار میلیارد تومان وام برای تقویت توان پرداخت خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کند. این مبلغ قرار بود به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت شود و خودروسازان بازپرداخت وام را انجام دهند. بانک مرکزی اعلام کرد که بخشی از این وام در قالب ۸۴۴ میلیون یورو به قطعه سازان پرداخت می شود اما با گذشت پنج ماه از این مصوبه، حتی یک یورو به قطعه سازان داده نشده است.

نتیجه دیرکرد بانک مرکزی در پرداخت مطالبات قطعه سازان، خاک خوردن نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو ناقص در انبار کارخانه های خودروسازی است درحالیکه پرداخت این وام می توانست با گردش مالی زنجیره تامین، بازار خودرو را آرام کند. تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازی در حال رخ داده که این صنعت به ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای ادامه فعالیت نیاز دارد.
طی سال های گذشته قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت به زیان این صنعت منجر شده است. خودرویی که هزینه تولید آن ۳۰ میلیون تومان بوده، از در کارخانه ۲۰ میلیون تومان فروخته شده است و این یعنی زیان به صنعت. هر ثبت نام کننده خوشبخت در سایت خودروسازان با خرید خودرو از کارخانه ها ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کرده است. هیچ کشوری قیمت گذاری نمی کند و هیچ دولتی از دولت ما پیروی نکرده است. قیمت گذاری خودرو که نان شب مردم هم نیست، تنها به زیان صنعت، تولید داخل و اشتغال کارگران انجامید.

دیدگاه شما

آخرین اخبار

امضای تفاهم نامه پنج جانبه تست و آزمون خودروهای برقی
قطعه سازان در دو راهی تامین یا عدم تامین خودروساز
قیمت بالای مواد اولیه یکی از معضلات صنعت خودروسازی ایران
شارژر تنها قطعه قابل داخلی سازی خودروهای برقی در ایران
اهمیت لجستیک و حمل و نقل در صنعت خودرو و زنجیره تامین
قیمت جدید هشت محصول ایران خودرو از سوی شورای رقابت اعلام شد
لزوم کنار گذاشتن شورای رقابت و سامانه یکپارچه عرضه خودرو
عدم تحقق وعده های مسئولین درباره خودروی وارداتی ۵ هزار دلاری
تبعات سوییچ کردن از تولید خودروهای بنزینی به برقی چیست؟
قیمت گذاری خودرو باید بر عهده وزارت صمت باشد
عقب ماندگی ۲۳ درصدی خودروسازان از برنامه تولید ۱۴۰۲
احتمال بازگشت خودروهای ناقص در ایران خودرو و سایپا
قیمت گذاری دستوری عامل اصلی تعطیلی و کاهش ظرفیت قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه جامع مودیان مالیاتی در انجمن قطعه سازان تهران برگزار شد
سیاست دولت در سایه، تضعیف و نابودی صنعت خودروسازیست نه ارتقا آن
توافق برای تامین ورق گالوانیزه برای اعضای تعاونی تامین نیاز قطعه سازان
دومین کارگاه قانون سامانه مودیان مالیاتی و پرسش و پاسخ در این حوزه در انجمن قطعه سازان تهران
لزوم واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی
خودروی غیر استاندارد یا ضعف فرهنگ و قوانین رانندگی؟
چرا خودروساز سورس های موازی برای تامین قطعه ایجاد می کند؟
احتمال کاهش شدید تیراژ تولید خودرو در نیمه دوم سال
تاثیر واردات خودروهای کارکرده روی صنعت قطعه سازی